بحران نقدينگي
مانع رشد صنعت خودرو
همايش زنجيره صنعت خودرو در سال ۱۴۰۱ با حضور بيش از 600 نفر از فعالان صنعت خودرو، مديران شركتهاي قطعهسازي سراسر كشور، مديران ارشد گروههاي خودروسازي و تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي عصر روز يكشنبه 15 اسفند ماه در هتل المپيك تهران برگزار شد.در اين همايش كه با استقبال قابلتوجه و باشكوهي از سوي فعالان صنعت خودروي كشور مواجه شد معصومه پاشايي عضو كميسيون صنايع، حسين محمد صالحي داراني عضو كميسيون شوراها و عفت شريعتي عضو كميسيون اقتصادي، علي آذري عضو كميسيون تحقيق، عزتالله اكبري تالارپشتي رييس كميسيون صنايع، الهويردي دهقاني عضو كميسيون صنايع و معادن، سيدكاظم موسوي نايبرييس كميسيون اقتصادي و سيدمحمدرضا ميرتاجالديني نايبرييس دوم كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي حضور يافتند.اين همايش با مدنظر قرار دادن موضوعاتي از قبيل چشمانداز صنعت خودرو، ارتقاي كيفيت، چالشهاي قيمتگذاري، برنامهريزي براي افزايش تيراژ و افزايش عمق ساخت داخل آغاز به كار كرد و در برگيرنده پنلهاي متعددي براي تبادلنظر ميان فعالان و صاحبنظران اين صنعت بود. اميرحسين جلالي دبير همايش زنجيره خودروسازي در افق ۱۴۰۱ گفت: طي سالهاي گذشته موضوعات مختلفي از قبيل تحريمهاي ظالمانه، كرونا و... معضلات بسياري را براي ما ايجاد كرد اما امروز فرصت مناسبي فراهم شده تا در كنار مسوولان كشور مسائل را مطرح كنيم.او با تاكيد بر اينكه اين صنعت جزو صنايع بالنده و موتور محركه كشور است، افزود: شواهد حاكي از آن است كه همزمان با مثبت بودن رشد اقتصادي شاهد رشد مثبت در صنعت خودرو بودهايم. در حقيقت ما ميتوانيم قطعه باكيفيت توليد داخل داشته باشيم اما متاسفانه شرايط مناسبي فراهم نيست.بنابر اظهارات دبير همايش زنجيره خودروسازي در افق ۱۴۰۱ يكي از دلايل برگزاري اين همايش باشكوه همفكري با نمايندگان مجلس، مسوولان و اصحاب رسانه درخصوص اقدامات انجام شده طي چند سال اخير و همينطور برنامههاي مدنظر درراستاي افزايش كيفيت و تيراژ خودرو براي سال آينده است.طي سالهاي گذشته موضوعات مختلفي از قبيل تحريمهاي ظالمانه، كرونا و... معضلات بسياري را براي ما ايجاد كرد، اما حالا فرصت مناسبي فراهم شده است تا در كنار مسوولان كشور مسائل را مطرح كنيم.آرش محبينژاد دبير انجمن همگن قطعهسازان كشوري در همايش زنجيره خودروسازي در افق 1401 با بيان اينكه بحث قيمتگذاري دستوري منجر به زيان انباشتهاي به مبلغ 100 هزار ميليارد تومان براي خودروسازان شده است، گفت: بخشي از 46 هزار ميليارد توماني كه مربوط به بحث مطالبات است هنوز تعيين تكليف نشده است.به گفته او از سال 90 تاكنون شاخص بورس 59 برابر، مواد اوليه 20 برابر، قيمت خودرو درب كارخانه 8 برابر و قيمت خودرو در بازار آزاد به طور متوسط 16 برابر افزايش قيمت را تجربه كردهاند. محبينژاد بحران نقدينگي، حل مشكل قيمت خودرو و قطعات، دشواري تامين مواد اوليه و قطعات نيمه ساخته داخلي و خارجي، انرژي و خدمات را از جمله مشكلات حاد زنجيره تامين خودرو عنوان كرد.بنابر اظهارات دبير انجمن همگن قطعهسازان كشوري متوسط ارزبري ايرانخودرو 1715 يورو و سايپا 1505 يورو است كه در صورت عدم تامين، نميتوان انتظار توليد خودرو را داشت.محبينژاد با تاكيد بر اين نكته كه كيفيت تنها وابسته به دستور نيست رسيدن به آن را وابسته به عواملي همچون قيمت متناسب، مواد اوليه، نقدينگي، دانش و فناوري و... دانست.او با بيان اينكه حاكميت بايد قوانين ضد انحصار و زيرساختها را فراهم كند بر موضوع داشتن تخصص و تجربه حضور در صنعت خودرو توسط سهامدار تاكيد كرد.از ديدگاه محبينژاد قطعهسازان سربازان جنگ اقتصادي هستند كه طي ادوار مختلف مورد حمله قرار گرفتهاند و چه بسا كه در اين راه عمر و زندگي خود را هزينه كردهاند.بحران نقدينگي، حل مشكل قيمت خودرو و قطعات، دشواري تامين مواد اوليه و قطعات نيمه ساخته داخلي و خارجي، انرژي و خدمات را از جمله مشكلات حاد زنجيره تامين خودرو هستند.