• ۱۴۰۳ شنبه ۳۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5170 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۱ اسفند

خبر

بايدن، قطر را «هم‌پيمان اصلي امريكا خارج از ناتو» معرفي كرد
كاخ سفيد از صدور فرمان رييس‌جمهوري امريكا مبني بر معرفي قطر به عنوان هم‌پيمان اصلي كشورش در خارج از پيمان ناتو خبر داد. «جو بايدن»، رييس‌جمهوري اين كشور با صدور يك فرمان اجرايي، قطر را به‌طور رسمي به عنوان هم‌پيمان اصلي كشورش در خارج از سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) معرفي كرد. رييس‌جمهوري امريكا در اين فرمان كه كاخ سفيد آن را بامداد امروز (جمعه) در وبسايت خود منتشر كرد، خاطرنشان ساخت كه چنين تصميمي را با استناد به اختيارات خود در چارچوب قانون اساسي و ديگر قوانين اين كشور و براساس ماده ۵۱۷ قانون كمك خارجي سال ۱۹۶۱ ميلادي اتخاذ كرده است. اين در حالي است كه بايدن در ماه ژانويه گذشته و هنگام استقبال از شيخ «تميم بن حمد آل ثاني»، امير قطر در كاخ سفيد به عنوان اولين رهبر كشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس كه از زمان آغاز به كار وي در منصب رياست‌جمهوري امريكا به اين كشور سفر مي‌كرد، گفته بود كه قصد دارد معرفي قطر به عنوان هم‌پيمان اصلي خارج از ناتو را به كنگره اطلاع دهد.


وزير دفاع سوئد:
سوئد به ناتو نمي‌پيوندد

وزير دفاع سوئد اعلام كرد تا زماني كه وزير دفاع اين كشور باقي بماند، كشورش عضو ناتو نخواهد شد. به گزارش خبرگزاري آناتولي، «پيتر هولتكويست»، وزير دفاع سوئد در يك برنامه تلويزيوني كه از يك رسانه دولتي در ماه نوامبر سال پيش پخش شد، عنوان داشت: تا زماني كه من وزير دفاع سوئد هستم، اين كشور هرگز عضو ناتو نخواهد شد. وي اكنون مجدد اظهارات خود را تكرار كرد و گفت: من در حال حاضر نظر مشابهي دارم. من همين نظر را بدون استفاده از واژه «هرگز» مجدد بيان مي‌كنم. وزير دفاع سوئد افزود: موقعيتي كه در آن هستيم به من آموخت كه از واژه «هرگز» استفاده نكنم. پيتر هولتكويست خاطرنشان كرد: سوئد تمايلي به عضويت در ناتو ندارد و معتقدم كه عضويت كشور ما در اين ائتلاف، امنيت منطقه را تحت تاثير قرار مي‌دهد. وي اظهار كرد كه كشورش «بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري» تمام دوران را در دفاع نظامي انجام خواهد داد و ۲ درصد از توليد ناخالص داخلي به دفاع اختصاص خواهد يافت. به گفته رسانه‌هاي محلي، سوئد سال گذشته ۶.۵ ميليارد دلار براي دفاع نظامي بودجه اختصاص داده است، در حالي كه اين مبلغ به دليل جنگ روسيه و اوكراين به ۱۱ ميليارد دلار افزايش خواهد يافت. «ماگدالنا آندرسون»، نخست وزير سوئد، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: اگر سوئد در اين وضعيت تصميم بگيرد كه به ناتو بپيوندد، اين منطقه از اروپا را «بي‌ثبات» خواهد كرد و موجب افزايش تنش‌ها خواهد شد.


احتمال ديدار پوتين و زلنسكي در آينده نزديك
سخنگوي رياست‌جمهوري تركيه در سخناني از احتمال ديدار روساي جمهوري روسيه و اوكراين در آينده نزديك خبر داد. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، ابراهيم كالين، سخنگوي رياست‌جمهوري تركيه در سخناني درباره احتمال ديدار ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه و ولوديمير زلنسكي، همتاي اوكرايني وي اظهار كرد: اين ديدار ممكن است در آينده‌اي نزديك انجام شود و دلايلي براي اين اعتقاد ما وجود دارد. وي افزود: اين ديدار دير يا زود برگزار شود، ما به ايفاي نقش خود براي تسهيل آن ادامه خواهيم داد. كالين ادامه داد: تصميم پايان جنگ توسط پوتين اتخاذ خواهد شد و در پايان كسي كه حرف آخر را در اين باره مي‌زند، پوتين خواهد بود.


وزارت دفاع امريكا: 

كره‌شمالي از سامانه موشكي بالستيك قاره‌پيما استفاده كرده است
مقامات امريكايي و كره‌جنوبي گفتند كه كره‌شمالي اخيرا از بزرگ‌ترين سامانه موشكي بالستيك قاره‌پيما (ICBM) خود در دو پرتاب مخفيانه استفاده كرده كه احتمالا راه را براي ازسرگيري «آزمايش‌هاي موشك‌هاي دوربرد» هموار مي‌كند. براساس ترجمه ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، كره‌شمالي از سال ۲۰۱۷ هيچ آزمايشي درخصوص تسليحات هسته‌اي انجام نداده است اما كيم جونگ اون، رهبر اين كشور هشدار داده است كه كره‌شمالي مجدد بايد به آزمايش هر دو حوزه هم تسليحات هسته‌اي و هم موشك‌هاي هسته‌اي بازگردد. همزمان با اينكه «يون سوك-يول» با شكست نامزد حزب حاكم به عنوان رييس‌جمهوري جديد كره‌جنوبي از حزب محافظه‌كار انتخاب شد، تنش در كره‌شمالي شدت گرفت. اين رييس‌جمهوري جديد كره‌جنوبي اعلام كرده كه ممكن است براي مقابله با هرگونه «حمله قريب‌الوقوع» كره‌شمالي به «حملات پيشگيرانه» نياز باشد و متعهد شده است كه موشك رهگير THAAD امريكايي را بخرد و در عين حال به تلاش‌ها براي ازسرگيري مذاكرات متوقف شده درخصوص «خلع سلاح هسته‌اي» ادامه دهد. در پرتاب‌هاي ۲۷ فوريه و ۵ مارس، كره‌شمالي مشخص نكرد كه از چه نوع موشكي استفاده شده است اما گفته شده كه قطعات ماهواره‌هاي شناسايي را آزمايش كرده‌اند و به گفته رهبر اين كشور به زودي جهت نظارت بر فعاليت‌هاي نظامي امريكا و متحدانش پرتاب خواهد شد. جان كربي، سخنگوي پنتاگون در بيانيه‌اي گفت: هدف از اين آزمايش‌ها، كه برد ICBM را نشان نمي‌داد، احتمالا ارزيابي سيستمي جديد قبل از انجام آزمايشي با برد كامل در آينده بوده كه احتمالا به عنوان يك «پرتاب فضايي» پنهان و مخفي شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون