• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5212 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۳۱ ارديبهشت

واكنش ائمه جمعه سراسر كشور به تجمعات اخير

برخي ائمه‌ جمعه روز گذشته در خطبه‌هاي نماز جمعه به برخي تجمعات و اعتراضاتي كه طي روزهاي گذشته در برخي شهرهاي كشور برگزار شده بود، واكنش نشان دادند. محمدجواد حاج علي‌اكبري در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران گفت: اخيرا دولت محترم با عمل به قانوني كه در مجلس تصويب شده بخشي از اين عمليات فتح خرمشهر اقتصادي را آغاز كرده است و اين مساله مردمي‌سازي يارانه‌ها در بخشي از كالاهاي اساسي كه مورد اجماع اقتصاددانان هم هست و همه اقناع شدند كه بايد اين اصلاح صورت بگيرد و مساله امنيت غذايي و شرايط اقتصادي دنيا و ماجراي اوكراين و خشكسالي باعث مي‌شود كه اين مساله سرعت بگيرند كه خوشبختانه به اين مساله هم سرعت داده شده است.
علم‌الهدي امام جمعه مشهد با مقايسه اعتراضات با سال 98 گفته «دشمنان نظام در خارج از كشور نيز مانند موضوع گراني بنزين در سال ٩٨، در اين طرح قصد ايجاد آشوب داشتند، آنها پياده نظام خود را در داخل آماده كرده بودند تا هيجاني ايجاد و نظام را دچار آشوب كنند، اما مردم با بصيرت اين توطئه را نقش برآب كردند و بصيرت و مقاومت مردم مشهد و خراسان رضوي در برخورد با اصلاح طرح هدفمندي يارانه‌ها كامل و بي‌نقص بود و اين امر قابل قدرداني است.» كعبي امام جمعه اهواز بعد از آنكه شهرهاي مختلف خوزستان شاهد اعتراضات مردمي بود، گفته مردم انقلابي ايذه با انجام راهپيمايي، اقدامات اخلالگران در اين شهرستان را محكوم و تمام‌قد از نظام اسلامي دفاع كردند.
هفته گذشته شهركرد، مهم‌ترين شهري بود كه تصاويري از اعتراضات مردم آن در فضاي مجازي منتشر شد. نكونام، امام جمعه شهركرد نيز بيش از ساير ائمه جمعه به اين اعتراضات اشاره كرد و با بيان اينكه مردم چهارمحال و بختياري نمي‌توانند حركت‌ها، شعارها و افراد غير از اين مسير و حركت را تحمل كنند پس در مقابل افرادي كه مي‌خواهند به انقلاب ضربه بزنند، مي‌ايستند، افزود: حرف دشمن اين است كه مشكل مردم مشكلات معيشتي است و ايراداتي از قبيل چپاول، قاچاق و سوءمديريت در جامعه وجود دارد پس اينها در شأن نظام اسلامي نيست پس اين نظام، نظام اسلامي نيست و سعي دارند اين تفكرات را به خورد مردم دهند، ما هم نمي‌گوييم سوءتدبير و چپاول وجود ندارد اما آيا در گذشته و حتي زمان امامان اين مشكلات وجود نداشت؟
نكونام در ادامه گفته افراد دخيل در اين شرارت‌ها دو دسته هستند؛ برخي‌ها فريب خورده و برخي‌ها خودفروخته هستند و اسلحه دريافت كرده‌اند كه در جاهاي مختلف و از جمله در استان ما به ‌شدت سازمان‌يافته كار مي‌كنند. قرآن از ما انتظار دارد صف‌بندي داشته باشيم يعني صف‌مان را با بيگانگان جدا كنيم تا مومن و غيرمومن، انقلابي و غيرانقلابي از يكديگر تشخيص داده شوند كه الحمدلله اين استان همين‌گونه است. وي در ادامه گفته آيا مطالبه‌گر درست به حوزه علميه امام صادق (ع) حمله مي‌كند و پايگاه بسيج كه محل جمع شدن جوانان است را به آتش مي‌كشد؟ آشوبگران با آبروي انقلابي اين استان بازي كردند كه مقابله با اين افراد مطالبه مردم است تا وضعيت آرام شود و بتوانند به درستي مطالبه‌گري كنند. امام جمعه گلپايگان هم گفته دشمن سه هفته منتظر فرصت بود اما با اينكه اقدامات دولت براي همه مردم قابل هضم نبود، اما با همان اطلاع‌رساني ناقص بخش زيادي از مردم توجيه شدند. وي گفت: اعتراضات امسال نسبت به سال 96 و 98 هيچ بود چون تنها در 6 نقطه بود كه گلپايگان يكي از آن شهرها بود كه خوشبختانه رهبران اين حركت كه از شهرهاي مختلف آمده بودند، همان شب دستگير شدند. برخي اقشار شهرستان گلپايگان نيز در محكوميت تجمع عده‌اي محدود كه روز گذشته به بهانه اعتراض به مسائل اقتصادي شعارهاي هنجارشكنانه و ساختارشكن سر دادند، راهپيمايي كردند. مردم ولايي شهرستان گلپايگان در محكوميت تجمع عده‌اي محدود كه به بهانه اعتراض به مسائل اقتصادي شعارهاي هنجارشكنانه و ساختارشكن سر دادند، راهپيمايي كردند. اين راهپيمايي با قرائت قطعنامه و تكبير شركت‌كنندگان به كار خود پايان داد.
در هفته گذشته بعد از افزايش قيمت گوشت، لبنيات و روغن، اعتراضاتي در بعضي شهرهاي كشور برگزار شد. خبرگزاري ايرنا در گزارشي با موضوع اعتراضات نوشته حدود ۵۰ نفر در تجمعي محدود در شهرستان دورود لرستان با سر دادن شعارهايي خواستار بازگشت قيمت‌ها به قبل شدند اما اين تجمع با حضور عوامل انتظامي پايان يافت. شهرستان ايذه در خوزستان نيز بعدازظهر پنجشنبه شاهد برگزاري تجمع اعتراضي چند ده نفري بود؛ در اين تجمع برخي تحريك‌كنندگان با تلاش براي انحراف در تجمع، به برخي اموال عمومي در اين شهر حمله‌ور شدند. حمله به برخي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي موجب شد كه با ورود عوامل انتظامي تجمع‌كنندگان متفرق شوند. انديمشك ديگر شهر استان خوزستان نيز شاهد تجمع مردم بود و معترضان شعارهايي در واكنش به افزايش قيمت‌ها سر مي‌دادند. شهرستان دزفول نيز طي دو روز گذشته تجمعات پراكنده‌اي را شاهد بود؛ تعدادي از افراد در چهارراه شريعتي اين شهر تجمع كرده و شعارهايي سر دادند. تجمع‌كنندگان با برخورد نيروي انتظامي متفرق شدند؛ دادستان عمومي و انقلاب دزفول اعلام كرد كه ۱۵ نفر از معترضان بازداشت شدند. بنا بر اين گزارش شهرستان ياسوج هم طي روز گذشته با تجمع حدود ۳۰ نفره روبه‌رو شد؛ بر همين اساس ۷ نفر تاكنون در اين شهر دستگير شده‌اند. تعدادي از مردم شهركرد مركز استان چهارمحال و بختياري هم عصر روز پنجشنبه در معابر اصلي اين شهر و در اعتراض به افزايش قيمت‌ها تجمع كردند؛ چهارراه فصيحي محل اصلي اين تجمع گزارش شده و تعداد تجمع‌كنندگان نيز حدود ۲۰۰ نفر گزارش شده است. اين تجمع با برخورد نيروي انتظامي همراه بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون