• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5249 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۴ تير

ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور: امريكا بايد تصميم بگيرد

از وعده ازسرگيري مذاكرات تا ارزيابي مثبت وزيرخارجه از مذاكرات دوحه

گروه ديپلماسي | آيا مذاكرات براي احياي برجام ادامه پيدا خواهد كرد؟ چرا در مذاكرات دوحه شاهد پيشرفت مذاكرات غيرمستقيم ميان ايران و ايالات متحده نبوديم؟ توپ در زمين ايران است يا ايالات متحده؟ در 24 ساعت اخير ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور در ديدار با سفير جديد سوييس در ايران، حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه در گفت‌وگوي تلفني با همتاي فرانسوي و علي باقري، رييس هيات  مذاكره‌كننده  ايران در مذاكرات  احياي برجام موضع‌گيري‌هايي درباره  وضعيت  مذاكرات  داشتند. 

وزير  امور خارجه:  طرف  امريكايي  از  فرصت  ديپلماسي   بهره   بگيرد
حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه و كاترين كولونا، وزير امور خارجه فرانسه بامداد روز دوشنبه در گفت‌وگويي تلفني درباره مسائل دوجانبه، تحولات‌ منطقه‌اي و بين‌المللي گفت‌وگو و تبادل نظر كردند. اين نخستين گفت‌وگوي تلفني اميرعبداللهيان و كاترين كولونا بود. وزير امور خارجه در اين گفت‌وگوي تلفني ضمن تبريك انتصاب كاترين كولونا به عنوان وزير امور خارجه فرانسه، ابراز اميدواري كرد با تلاش دو طرف، شاهد توسعه مناسبات در عرصه‌هاي گوناگون باشيم. اميرعبداللهيان بر آمادگي تهران براي ارتقاي سطح همكاري‌ها بر اساس احترام و همكاري متقابل تاكيد كرد. وزير خارجه با اشاره به گفت‌وگوهاي رفع تحريم‌ها در وين و دوحه گفت: ارزيابي ما از گفت‌وگوهاي اخير دوحه مثبت است. اما بايد ديد طرف امريكايي چگونه مي‌خواهد از فرصت ديپلماسي بهره بگيرد. اكنون مسير ديپلماسي باز است. ما براي رسيدن به نقطه نهايي توافقي خوب و پايدار، جدي و صادق هستيم و همواره در مذاكرات، پيشنهادها و ايده‌هاي مثبت خود را مطرح كرده‌ايم. طرف امريكايي‌ بدون رويكرد مبتني بر ابتكار و پيشرفت در دوحه حضور يافت. معتقديم نبايد جاي ابتكار سياسي را، تكرار مواضع قبلي پر كند. جمهوري اسلامي ايران همواره به تعهدات خود پايبند بوده و انتظار دارد طرف‌هاي مقابل نيز به تعهدات خود به درستي عمل كنند.  به گزارش خبرگزاري فارس كاترين كولونا، وزير امور خارجه فرانسه نيز در اين تماس تلفني با اشاره به اينكه پنجره ديپلماسي همچنان باز است و بايد از آن به بهترين شكل براي رسيدن به توافق استفاده كنيم، گفت: «پنجره ديپلماسي همچنان باز است و ما بايد از آن به بهترين شكل براي رسيدن به توافق استفاده كنيم. توافق كردن بهتر از توافق نكردن است و شما بايد مذاكره كنيد و براي رسيدن به آنچه رضايت همگان را دربرداشته  باشد، تلاش  كنيد.»
اوايل هفته، خبرگزاري فرانسه به نقل از دفتر رياست‌جمهوري اين كشور گزارش داد پاريس خواستار بازگشت نفت ايران و ونزوئلا به بازار براي جلوگيري از افزايش قيمت است. خبرگزاري رويترز هم گزارش داد يك مقام رياست‌جمهوري فرانسه روز دوشنبه گفت كه پاريس خواهان بازگشت دو كشور تحريم شده ايران و ونزوئلا به بازارهاي نفت است تا فشار روسيه در عرضه انرژي را كاهش دهد كه باعث افزايش قيمت‌ها شده است.

باقري:   تاريخ    جديد   مذاكرات  در   حال   نهايي‌سازي   است
علي باقري كني، معاون سياسي وزير امور خارجه و مذاكره‌كننده ارشد جمهوري اسلامي ايران عصر روز يكشنبه در جمع خبرنگاران در حاشيه چهارمين كنفرانس بين‌المللي حقوق بشر امريكايي درباره مذاكرات غيرمستقيم اخير بين ايران و امريكا با واسطه اتحاديه اروپا در دوحه پايتخت قطر گفت: مذاكرات در دوحه در چارچوبي كه قبلا مشخص شده بود شكل گرفت و ادامه گفت‌وگوها براساس توافقي است كه بين ما و طرف مقابل و به صورت مشخص آقاي مورا در حال رايزني است كه بر آن اساس زمان و مكان آن در تبادلي كه بين ما و آقاي موراست، در حال نهايي‌سازي است. به گزارش ايلنا، علي باقري در پاسخ به اين سوال كه هدف شما از سفر به روسيه بعد از پايان مذاكرات دوحه چه بود، گفت: ما در طول دوران مذاكرات، با همه طرف‌هاي مذاكره از جمله چين و روسيه رايزني و مشورت كرديم. چين به دليل وضعيت كرونا شرايط مناسبي براي سفر ندارد به اين جهت ما با چيني‌ها از طريق سفارت ‌آنها در تهران و سفارت ما در پكن و از طريق تلفن رايزني‌هاي مستمري داريم و به علت آنكه روس‌ها محدوديت كرونايي ندارند بعضي وقت‌ها يا آنها مي‌آ‌يند يا ما مي‌رويم‌.

رييس‌ جمهور:   ايران    به‌رغم   دشمني‌ها  به  پيشرفت  ادامه  داده  است
ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور صبح روز دوشنبه در آيين دريافت استوارنامه نادين اوليويري لوزانو، سفير جديد سوييس با اشاره به قدمت بيش از ۱۰۰ ساله روابط دو كشور گفت: ايران آماده گسترش حداكثري روابط با همه كشورها از جمله سوييس در عرصه‌هاي تجاري، اقتصادي و سياسي است. امريكا و كشورهاي اروپايي در قبال ايران گرفتار اشتباه محاسباتي هستند و اميدوارم شما واقعيات ايران را به دولت متبوع و ديگر كشورها منتقل كنيد تا متوجه شوند كه ايران به رغم دشمني‌ها، به پيشرفت خود ادامه داده است و سياست‌هاي سلطه‌طلبانه آنها اثر معكوس گذاشته است. اقدام امريكا و سه كشور اروپايي در پيشنهاد صدور قطعنامه در شوراي حكام در زماني كه مذاكره براي توافق در جريان است، اقدامي غيرمسوولانه و ناقض روح مذاكره و توافق و بيانگر تناقض رفتاري آنها است. امريكا بايد تصميم بگيرد كه به الزامات مذاكره و توافق پايبند بماند. نادين اوليويري لوزانو، سفير جديد سوييس نيز در اين ديدار گفت: ايران و سوييس در بيش از ۱۰۰ سال سپري شده از برقراري روابط ديپلماتيك، همواره تعاملات و همكاري‌هاي مثبت و سازنده‌اي با يكديگر داشته‌اند. به عنوان سفير سوييس برنامه اصلي من تلاش براي گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون