هيولايي به نام «كالاف»
رامين جهانپور
«دخترم از صبح تا شب سرش تو موبايلشه از غذا خوردن افتاده...»
«پسرم مدتهاست از اتاقش بيرون نميياد هر وقت صداش ميكنيم در حال بازي با موبايلشه...، خدا لعنت كنه سازنده بازي كالاف را كه بچههاي ما رو بيچاره كرده...» ديالوگهايي كه خوانديد را اين روزها بهكرات از زبان بسياري از پدر، مادرهايي كه بچههاي محصل دارند، ميشنويم. متاسفانه دانشآموزهاي ما بازي «كالاف ديوتي» را نه تنها به درس خواندن و مطالعههاي آزاد ترجيح ميدهند، بلكه حاضرند به خاطر اين سرگرمي رايانهاي، دست از بازيهاي فيزيكي مثل دوچرخه سواري و فوتبال و ورزشهاي رزمي و ديگر بازيهاي دورهمي مختص سن و سالشان كه قبلا انجام ميدادند، بردارند. اولينبار بازي «كالاف ديوتي وارزون» در سال ۲۰۰۳ ميلادي توسط يك كمپاني نه چندان معروف امريكايي براي استفاده رايانههاي شخصي ساخته شد و توانست توجه بسياري از مخاطبان كودك و نوجوان و بزرگسال را به خود جلب كند و علاوه بر اينكه سود سرشاري نصيب سازندگانش كرد لقب بهترين بازي كامپيوتري سال را هم به خود اختصاص داد. بعد از كالاف، بازيهاي يارانهاي ديگري هم وارد رايانهها و فضاهاي مجازي شدند اما اين بازي در يكي دو سال اخير با ورژنهاي بالاتر و با كيفيتتري با نام تجاري «كالاف ديوتي موبايل» بهروزرساني شد و در بسياري از كشورها به خصوص كشور خودمان تبديل به يكي از پرطرفدارترين بازيهاي سرگرمكننده بچهها شده و حتي گفته ميشود پاي «استيون اسپيلبرگ» فيلمساز معروف امريكايي هم در ساخت اين بازي به اصطلاح جنگي در ميان است و از او به عنوان يكي از طراحان اين بازي اعتيادآور نام ميبرند كه با الهام از فيلم معروف «نجات سرباز رايان» محصول ۱۹۹۸ كه موفقيتهاي زيادي را درسطح بينالمللي برايش كسب كرد به وقايع جنگ جهاني دوم پرداخته است. عدهاي از روانشناسان خطر اعتيادآور اين بازي را با هرويين يكي دانسته و اعلام كردهاند كه قدرت اعتيادآوري اين بازي آنقدر هست كه هر كودك و نوجواني تنها با يكبار بازي كالاف ديوتي موبايل، جذب و وابسته اين بازي ميشود و ديگر نخواهد توانست از آن دل بكند. نكته جالب توجه اينكه بيماري كرونا هم در اين زمينه مزيد بر علت شده و كارشناسان مسائل اجتماعي و روانشناسي كودكان و نوجوانان اعلام كردهاند كه تا قبل از ظهور كرونا؛ به خاطر محدوديتهاي سني و قوانين آموزشي و مخالفت والدين، عده كمتري از دانشآموزها درسراسر جهان آلوده بازيهاي يارانهاي بودهاند و هنوز عده زيادي ازدانشآموزها دنبال درس و سرگرميهاي بيضرر ديگري بودند اما متاسفانه همه گيرشدن بيماري كرونا باعث شد تا به اجبار همه كودكان و نوجوانان دنيا به خاطر درس خواندنهاي آنلاين هر كدام به طور مجزا يك گوشي در دست داشته باشند و متاسفانه اين اتفاق بد باعث شد تا بچهها خود را مالك شخصي گوشيهايي ببينند كه زودتر از سن و سالشان به دستشان رسيده است و درنتيجه پول و سود بيشتري نصيب طراحان اين بازيهاي اعتياد آور شود.طبق آمارمنتشر شده، ايران هم جز كشورهابي است كه استفاده كودك و نوجوان از اين بازي بسيار بالاست و بيشترين ضرر بازيهايي همچون كالاف، سوق دادن بچهها به تنهايي و گرايش دادن آنها به انزوا و خشونتهاي فردي و دوري از اجتماع است عادتهايي كه باعث ميشود در آينده اين قشر با مشكلات جدي روحي وجسمي در زندگي مواجه شوند.