• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۷ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5276 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۲ مرداد

براي درگذشت شاعري نامدار

حزن شعر «سايه»، شور پنجه لطفي و شكوه آواز شجريان

نرگس آبيار

براي من، اولين و دورترين شعر هوشنگ ابتهاج تصنيف «سپيده» است؛ همان كه با حجم با شكوه صداي شجريان شروع مي‌شود: «ايران ‌اي سراي اميد...» راديوي دهه شصت و هفتاد و هشتاد پيوسته پخشش مي‌كرد. تناقض غريبي در عناصر تصنيف موجود بود و همين هم بود كه پخش مكررش هر بار به شكل تازه‌اي شنيده مي‌شد و هر دهه كه مي‌گذشت معنا و تعبير تازه‌اي پيدا مي‌كرد.  در اين تصنيف، شور پنجه لطفي درست نقطه مقابل اندوهي است كه در شعر سايه مستتر است و اين هر دو با آواز شجريان شكل و بعد غريبي مي‌يابند؛ اوج اين حالت و ويژگي، آنجاست كه شجريان با آن لحن آميخته به حزن و شوقش مي‌خواند: «اگرچه دل‌ها پُرخون است، شكوهِ شادي افزون است...» گمان مي‌كردم لطفي شعر سايه را در دستگاه ماهور آورده كه از تلخي و اندوه شعر كم كند؛ ديدم خلاف اين بوده و ابتدا لطفي با سه‌تار آهنگش را براي سايه نواخته تا او شعرش را بگويد و گويا كار سرودن شعر به طول مي‌كشد و درنهايت يك هفته مانده به كنسرت، سايه شعرش را تكميل مي‌كند. سايه دو خط مانده به پايان تصنيف، انگار كه آرزوي سال‌هاي سالش باشد، خيلي ساده و صريح مي‌گويد: صلح و آزادي، جاوِدانه در همه جهان خوش باد.
روحش شاد و يادش گرامي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون