ويژه
كدام اپراتور خدمات ارزانتري در راهپيمايي اربعين ارايه ميدهد؟
زوار اربعين از چه سيمكارت و طرحي براي كاهش هزينههاي ارتباطي استفاده كنند؟ پاسخ به اين سوال براي كساني كه قصد شركت در مراسم راهپيمايي عظيم اربعين حسيني(ع) و سفر به كشور عراق را دارند، بسيار مهم است؛ بهويژه اينكه هم گزينه انتخاب اپراتورهاي ايراني و هم شرايط استفاده از اپراتورهاي كشور عراق وجود دارد. سه اپراتور فعال كشورمان شامل همراه اول، ام.تي.ان- ايرانسل و رايتل خدمات ويژهاي را به زوار اربعين ارايه ميكنند كه در اين ميان بسته نامحدود همراه اول، صرفهجويي ۷۶ درصدي را براي مشتركين به همراه دارد. در بسته نامحدود همراه اول، صرفا با پرداخت ۳۵۰ هزار تومان، ساير هزينهها شامل «هزينه خريد سيمكارت»، «۱۰ دقيقه مكالمه با ايران»، «۱۵ دقيقه مكالمه دريافتي»، «۲۵۰ پيامك به ايران» و «ديتا نامحدود هفتگي» رايگان خواهد بود. توجه داشته باشيد اگر همين خدمات را بخواهيد از همراه اول بخريد (بسته دوردنيا ۳ گيگ) بهطور معمول بايد يك ميليون و ۴۵۵ هزار تومان- يا به عبارتي ۷۶ درصد بيشتر- بپردازيد. لازم به ذكر است همين خدمات در اپراتور ام.تي.ان-ايرانسل حداقل يك ميليون و ۶۷۵ هزار تومان يا ۷۹ درصد گرانتر آب ميخورد! در خصوص رايتل نيز شرايط چندان بهتر نيست. اگر بخواهيد خدمات مشابه بسته نامحدود همراه اول را در رايتل دريافت كنيد، بايد يك ميليون و ۴۴۳ هزار تومان يا به بيان ديگر ۷۶درصد پول بيشتري بپردازيد. اپراتورهاي عراقي هم نهتنها خدمات ارزانتري به زوار ايراني ارايه نميكنند؛ بلكه سه اپراتور فعال اين كشور يعني كورك، زين و آسياسل به ترتيب حداقل هزينه يك ميليون تومان، يك ميليون و ۲۰۰ هزار تومان و يك ميليون و ۱۶۲ هزار تومان روي دست زائرين اربعين ميگذارند. در حالي كه همين خدمات را به سادگي ميتوانيد از طريق اپراتور همراه اول با انتخاب بسته نامحدود به قيمت ۳۵۰ هزار تومان دريافت كنيد. فراموش نكنيد بسته نامحدود همراه اول حداقل ۲.۹ برابر و حداكثر ۴.۸ برابر ارزانتر از تمام بستهها و شرايط قابل دريافت ساير اپراتورها در اربعين سال ۱۴۰۱ است. در پايان توجه داشته باشيد براي بهرهمندي از امكانات رومينگ بينالملل حتماً نياز است تا زائران حسيني پيش از خروج از كشور، از فعال بودن سرويس رومينگ بينالملل خود اطمينان حاصل كنند.
افزايش كيفيت سرويسدهي با اصلاح تعرفه تلفن ثابت
مدير مخابرات منطقه مركزي، اظهار داشت: ثابت ماندن تعرفههاي مخابراتي طي سالهاي گذشته باعث شده كه بخشهاي مختلف شبكه به ويژه شبكه ثابت دچار فرسودگي و اختلال شود و از طرف ديگر توسعه زيرساختهاي اساسي متوقف شود. مهندس لطفي بيان كرد: شركت مخابرات ايران كه عملاً مهمترين بازيگر عرصه ارتباطات ثابت كشور است در طول بيش از ۱۰ سال بارها و بارها از راههاي مختلف، نياز خود و كشور براي تغيير تعرفه خدمات تلفن ثابت را اعلام كرده است؛ اما اين درخواست هر بار با بهانههاي مختلف، مورد مخالفت قرار گرفته است. اين در حالي است كه صورتهاي مالي مخابرات در چند سال اخير نشان ميدهند، سرويس تلفن ثابت با تعرفههاي موجود نه تنها سودده نيست بلكه هزينههاي خود را نيز تامين نميكند. مدير مخابرات منطقه مركزي افزود: هزينه نگهداري يك خط تلفن شهري ماهانه بيش از ۲۰ هزار تومان است؛ اما در مقابل متوسط درآمد هر خط تلفن در ماه كمتر از ۷ هزار تومان است و اين يعني مخابرات بايد تقريباً ۳ برابر درآمد هر خط تلفن را صرف نگهداري آن كند و بديهي است كه اين موضوع منجر به ورشكستگي هر شركتي خواهد شد. مهندس لطفي اظهار داشت: مخابرات با وجود خصوصي شدن با استخدام دهها هزار نيروي انساني بخشي از وظيفه دولت در اين زمينه را بر عهده گرفته و به صورت مستقيم و غير مستقيم مشاغل متعددي را ايجاد كرده است و همچنين در اين سالها مصوبات متعدد مجلس و دولت، شركت مخابرات را ملزم به استخدام نيروهاي جديدي كرده است كه در نهايت همين موضوع باعث شده است بيش از ۸۰ درصد درآمد مخابرات صرف پرداخت حقوق و مزاياي پرسنل خود شود و حتي گاهي اوقات شنيده شده كه مخابرات براي پرداخت حقوق پرسنل خود مجبور به دريافت وام شده است. وي ادامه داد: عدم تغيير تعرفهها طي اين سالها منجر به توقف توليداتي شد كه تنها خريدار آنها شركت مخابرات ايران بود و به دنبال آن بسياري از پيمانكاران بخشهاي توسعه و توليد، بيكار شدند و در همين حال مشكلاتي براي اداره امور جاري در شركت مخابرات ايران به وجود آمد.