تحت رهبري ايالاتمتحده صورت ميگيرد
استقرار ناوگان هواپيماهاي بدون سرنشين در خاورميانه
گروه جهان
ناوگان پيشنهادي متشكل از 100 فروند هواپيماي بدون سرنشين در آبهاي خاورميانه در حال پيگيري و اجراست و به گفته فرمانده ناوگان پنجم ايالاتمتحده، نيروي دريايي اين كشور در مسير ارايه 20 پهپاد سطحي تا ماه آينده به اين ناوگان قرار دارد. به گفته اين مقام امريكايي دو كشور ديگر نيز وعده همراهي و همكاري با اين پروژه را دادهاند.
براساس گزارش ديفنس وان، هنوز مشخص نيست كه بحرين و كويت چه تعداد پهپاد دراختيار اين ناوگان قرار خواهند داد يا اينكه كدام كشورها درنهايت ناوگان موردنظر را تكميل خواهند كرد. برد كوپر از مقامهاي نظامي پنتاگون در نشست خبري در ساختمان اين نهاد در واشنگتن به خبرنگاران ميگويد كه تصميمگيري در اين باره به اين كشورها واگذار شده و بايد ديد نتيجه چه خواهد شد.
كوپر در ماه فوريه، برنامهريزي براي گشتزني 100 كشتي سطحي بدون سرنشين در خليجفارس، درياي سرخ و ديگر آبهاي منطقه تا پايان تابستان 2023 اعلام كرد. اين منطقه از يكسال پيش محل استقرار گروه ضربت 59 و مركز نيروي دريايي براي آزمايش سيستمهاي بدون سرنشين و هوش مصنوعي است. در بخشي از گزارش ديفنس وان به نقل از سخنگوي ناوگان پنجم دريايي ايالاتمتحده آمده كه بحرين و كويت بايد درباره تعداد پهپادهايي كه به اين ناوگان اختصاص ميدهند، تصميمگيري كنند. سكوهاي دقيق هواپيماهاي بدون سرنشين در ناوگان بسته به انتخاب هر كشور تركيبي خواهند بود، اما كوپر معتقد است كه بسياري از آنها احتمالا پهپادهاي ساخت ايالاتمتحده خواهند بود، زيرا «ما توانمندترينها را در آنجا داريم.»
كوپر در اين باره ميگويد: من واقعا مسيري را كه ما با شركاي خود در منطقه در حال تعريف آن هستيم، ميپسندم. همه آنها مزيت ذاتي اين پلتفرمها را ميبينند و البته، ما تصميمگيري درباره جزييات مشاركت در اين ناوگان را به هر كدام از اين كشورها واگذار كرديم تا براساس توانمندي فني و منافع ملي خود تصميمگيري كنند.
منطقه خليجفارس منطقه عمدهاي براي تجارت دريايي و همچنين قاچاق مواد مخدر و سلاح است. اين پهپادها با كشتيهاي سرنشيندار كار خواهند كرد تا نحوه عملكرد ايالاتمتحده و ساير كشورها در منطقه را گسترش دهند.
كوپر در مورد اين موضوع افزود: «شما به سادگي ميتوانيد بيشتر از آنچه امروز ميبينيم، ببينيد و من فكر ميكنم ما خود را در وضعيت بازدارندگي بهتري خواهيم ديد و اگر نوعي از فعاليت مشكوك يا مخرب را شناسايي كنيم، در موقعيتي قرار خواهيم گرفت كه بتوانيم از كشتيهاي سرنشيندار بهطور موثرتري استفاده كنيم.»
ديفنس وان در ادامه اين گزارش مينويسد: شناورها نه تنها به كشورها كمك ميكنند تا ديدگاه خود را نسبت به محيطزيست فراتر از سيستمهاي فعلي خود گسترش دهند، بلكه هوش مصنوعي موجود در هواپيما همچنين به آنها امكان ميدهد هر گونه تغيير در محيط را پيدا كنند.كوپر در اين باره به خبرنگاران ميگويد: در صورت وقوع هرگونه تغييري در محيط به پلتفرم هشدار داده ميشود. تصويربرداري و ارسال آن به مركز فرماندهي نيروي دريايي به شكل خودكار آغاز ميشود و در مركز يك انسان تصميم ميگيرد در مورد آنچه كاري انجام دهد. در حال حاضر بيش از 8 هزار كشتي در منطقه خليجفارس در حال رفت و آمد هستند و هيچ ناظر انساني نميتواند با دقت و همزمان رفتار همه آنها را رصد كند.
به گزارش ديفنس وان، 100 هواپيماي بدون سرنشين سطحي در ناوگان عمدتا دو نوع خواهند بود: مانيتورهاي طولاني مدت مانند Saildrones و شناورهاي واكنش سريع مانند Devil Ray.