• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5327 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۶ مهر

خبرخوان

وعده خاندوزي براي جبران خسارت‌ كسب‌وكارهاي اينترنتي
باتوجه به اينكه كسب‌وكارهاي اينترنتي طي مدت اخير تحت‌تاثير قرار گرفته‌اند، سيد احسان خاندوزي، وزير اقتصاد از آمادگي اين وزارتخانه براي حمايت از اين بخش خبر داد و اعلام كرده كه به زودي بسته حمايتي در اين راستا نهايي مي‌شود. خاندوزي همچنين اواسط هفته قبل هم مجددا به اين موضوع اشاره و تاكيد كرد كه نگران معيشت مردم، اقتصاد، امنيت سرمايه‌گذاري و كسب‌وكارها هستيم، چراكه لطماتي كه متاسفانه وارد شد و آشوبگراني كه هم در فضاي مجازي و هم واقعي اين لطمه را زدند، هر دو قسم از كسب‌وكارها آسيب ديدند. بر اين اساس بسته‌اي آماده و ويرايش اوليه آن انجام شده و به چند وزارتخانه و دستگاه دولتي نيز ارسال شده است تا نظر تكميلي گرفته شود. طبق آنچه وزير اعلام كرده اين بسته حمايتي ظرف چند روز آينده نهايي و رسما اعلام مي‌شود.


 فروش تجهيزات استارلينك در بانه، ۶۰ ميليون تومان!
وبسايت تجارت‌نيوز مدعي فروش تجهيزات اتصال به اينترنت ماهواره‌اي در استان كردستان شده است. به نوشته اين وبسايت، به نظر مي‌رسد تجهيزات استارلينك از غائله كالاهاي قاچاق مستثني نبوده و اكنون وارد كشور شده‌ است. پيگيري‌ها از افرادي كه ادعا دارند مي‌توانند تجهيزات استارلينك به كشور وارد كنند هم نشان‌دهنده اين است كه برخي به صورت قاچاقي تعداد محدودي از تجهيزات را وارد ايران كرده‌اند. يكي از اين افراد مي‌گويد كه براي وارد كردن تجهيزات استارلينك به كشور در ابتدا ۳۵۰ دلار (۱۱ ميليون تومان) به عنوان پيش‌پرداخت از مشتريان دريافت مي‌كند و پس از ۱۵ روز تجهيزات را تحويل مي‌دهد. اگر مشتري بخواهد، مي‌تواند حضوري به شهر بانه جهت دريافت تجهيزات مراجعه كند يا ارسال تجهيزات در بسته‌بندي‌‌هاي جعلي به‌وسيله تاكسي‌ها و اتوبوس‌هاي برون‌شهري ممكن است! دريافت تجهيزات با هزينه ۳۵۰ دلاري تمام نمي‌شود. اين فرد مي‌گويد مشتري استارلينك بايد ۱۵۰۰ دلار (۴۹ ميليون تومان) علاوه بر ۳۵۰ دلار پيشين براي دريافت كامل تجهيزات بپردازد. همچنين طبق ادعاي اين فرد هزينه اشتراك #اينترنت ماهواره‌اي در ايران تا دو ماه رايگان است. بنابراين طبق ادعاي اين افراد اگر كاربران ايراني بخواهند تجهيزات اينترنت ماهواره‌‌اي را تهيه كنند، حدود ۶۱ ميليون تومان بايد هزينه كنند. از آنجايي كه تجهيزات به صورت غيرقانوني وارد مي‌شود، هزينه آن طبق نرخ آزاد ارز محاسبه مي‌شود.


سپرده بلوكه‌شده براي دريافت وام را مي‌توان از بانك پس گرفت؟
با ابلاغ بخشنامه جديد بانك مركزي، بانك نمي‌تواند سپرده را به عنوان بخشي از وثيقه بلوكه كند و اين سوال براي كساني كه پيش از اين وام گرفته‌اند و بانك سپرده را به عنوان وثيقه بلوكه كرده است، ايجاد شده كه اين بخشنامه عطف ماسبق مي‌شود و مي‌توانند سپرده بلوكه‌شده را از بانك بگيرند يا خير؟ دبير شوراي هماهنگي بانك‌هاي دولتي و نيمه‌دولتي در اين باره گفت: اگر فردي پيش از ۲۳ اسفندماه سال گذشته سپرده خود را وثيقه نقدي كرده باشد، نمي‌تواند آن سپرده را آزاد كند، بلكه تا زماني كه تمام اقساط آن وام پرداخت شود، مبلغ مربوطه در بانك وثيقه است و مشتري بايد وثيقه ديگري بدهد و تعويض وثيقه كند تا بتواند آن پول را برداشت كند.


اشتغال ناقص در تابستان امسال كاهش يافت
بررسي گزارش‌هاي مركز آمار حاكي از اين است كه اشتغال ناقص در تابستان ۱۴۰۱ نسبت به تابستان ۱۴۰۰روند كاهشي داشته است. بررسي سهم جمعيت 15ساله و بيشتر داراي اشتغال ناقص نشان مي‌دهد كه در تابستان 1401، 9.2 درصد جمعيت شاغل، به دلايل اقتصادي (فصل غيركاري، ركود كاري، پيدا نكردن كار با ساعت بيشتر و…) كمتر از 44ساعت در هفته كار كرده و آماده براي انجام كار اضافي بوده‌اند. اين در حالي است كه 39.6درصد از شاغلين 15ساله و بيشتر، 49ساعت و بيشتر در هفته كار كرده‌اند. سهم اين شاخص در تابستان 1400 حدود 9.5بوده است و اين روند كاهشي0.3درصد داشته است.


نوسان دلار توافقي در كانال ۳۱ هزار تومان
دلار در روز دوشنبه ۲5 مهر ماه در بازار توافقي به قيمت ۳۱,۳۹۵ تومان رسيد، قيمت دلار در بازار هرات ۳۲۵۶۰، در بازار سليمانيه ۳۳,۰۶۰ تومان و در سامانه سنا ۲۸۵۲۰ و در سامانه نيما ۲۸,۷۷۹ تومان است. همچنين قيمت يورو نيز در سامانه سنا ۲۷۷۲۷ و در سامانه نيما ۲۷,۹۷۹ تومان و در بازار آزاد به ۳۲ هزار تومان و در بازار توافقي به ۳۰,۸۰۰ تومان رسيد.


يك درآمد عجيب براي مخابرات
محمدرضا بيدخام، سخنگوي شركت مخابرات ايران گفت: تعرفه تلفن ثابت تغيير نكرده، فقط يك مبلغ حداقل هزينه به عنوان خدمات صوتي تلفن ثابت طبق دستورالعمل ابلاغي ستاد تنظيم بازار براي مشتركان منظور مي‌شود. ما هزينه ثابت نگهداري براي مشتريان داريم چه استفاده كنند و چه استفاده نكنند. براساس دستورالعملي كه به ما ابلاغ شده از سوي ستاد تنظيم بازار براي هر مشترك تلفن ثابت شهر تهران، حداقل هزينه ماهانه تلفن ثابت 20 هزار تومان با آيتمي به عنوان خدمات صوتي تلفن ثابت درج شده كه مشترك با پرداخت آن مي‌تواند از 4444 دقيقه مكالمه شهري رايگان يا 592 دقيقه مكالمه بين استاني يا 317 دقيقه مكالمه تلفن همراه بهره‌مند شود. براي ساير استان‌ها عدد 20 هزار تومان تغيير پيدا مي‌كند، حداقل هزينه ماهانه ما 15 هزار تومان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون