• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5327 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۶ مهر

خبرخوان

واردات خودرو به اين زودي‌ها بعيد است

مهدي دادفر، دبير انجمن واردكنندگان خودرو معتقد است كه آيين‌نامه واردات خودرو، واردات را با اما و اگرهاي بسياري مواجه كرده و بعيد است كه با اين شيوه و به اين زودي‌ها شاهد واردات خودرو به كشور پس از چهار سال و نيم باشيم. او تاكيد كرد: واردات خودرو مستلزم رفع ابهامات آيين‌نامه و مشخص شدن تكليف ماده ۲ اين آيين‌نامه است. اين در حالي است كه در آيين‌نامه مذكور، ميزان سود، عوارض گمركي، تعداد خودروهاي اسقاطي و بسياري از موارد ديگر براي واردكنندگان مشخص نيست. به‌طور مثال ما هنوز نمي‌دانيم همچون روال پيش از ممنوعيت واردات، براي واردات بايد گواهي اسقاط ارايه داد يا تغييراتي در نظر گرفته شده است.


ايران‌خودرو و سايپا قطعاتِ توليدِ شركت‌هاي دانش‌بنيان را نمي‌خرند

روح‌الله ابوجعفري، مشاور وزير اقتصاد اظهار داشت: در حالي كه در صنعت خودرو به‌شدت نياز به قطعات خودرو مانند ECU داريم كه يك محصول دانش‌‌بنيان محسوب مي‌شود و شركت‌هاي دانش‌بنيان داخل كشور در حال توليد اين قطعات هستند و بايد در فرآيند خودروسازي، شركت‌هاي ايران‌خودرو سايپا از اين قطعات استفاده و آنها را خريداري كنند اما در حال حاضر به دلايل مختلف از جمله نرخ ارز، خريد خارجي و ... از اين قطعات و محصولات استقبال نمي‌كنند.


فروش تخم مرغ بالاي  ۹۰ هزار تومان تخلف است
حميد كاشاني، رييس هيات‌مديره اتحاديه مركزي مرغداران گفت: قيمت تخم‌مرغ هنوز در مرغداري‌ها افزايش نيافته و بنابراين فروش تخم‌مرغ با قيمت‌هاي بالاي ۹۰ هزار تومان در حال حاضر تخلف است. كاشاني در پاسخ به اينكه چرا با وجود اينكه قيمت‌ها تغييري نكرده ولي قيمت هرشانه ۳۰ عددي تخم‌مرغ براي مصرف‌كنندگان به بيش از ۹۰ هزارتومان و در برخي مناطق تا ۱۰۰ هزارتومان هم رسيده است، گفت: در ميادين ميوه و تر‌بار قيمت تخم مرغ كمتر از ۸۰ هزار تومان و در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي نيز حدود ۸۰هزار تومان است. شايد در برخي مغازه‌ها بالاي ۹۰ هزارتومان باشد كه البته قيمت منطقي هرشانه تخم‌مرغ ۹۰ تا ۹۵ هزارتومان است اما چون در مرغداري هنوز قيمت تخم‌مرغ افزايش نيافته است بنابراين فروش تخم‌مرغ با قيمت بالاي ۹۰ هزار تومان در حال حاضر تخلف است.


 عوارض آزادراهي  27 درصد گران مي‌شود
عباس بيات سرمدي، مديركل بهره‌برداري آزادراه‌هاي كشور با اشاره به تاثير توقف افزايش عوارض آزادراهي روي الكترونيكي شدن همه آزادراه‌هاي كشور گفت: نرخ جديد عوارض آزادراهي با ميانگين افزايش ۲۷ درصدي در حال نهايي شدن است. وي گفت: در نرخ‌گذاري جديد متوسط افزايش قيمت ۲۷ درصد است؛ اما انحراف درصدي وجود ندارد و تقريبا هر آزادراهي به همين نسبت و در همين حدود افزايش قيمت دارد. به گفته سرمدي بخش بزرگي از اجراي قانون الكترونيكي شدن به شركت‌هاي آزادراهي كه عامل و بهره‌بردار اصلي هستند بازمي‌گردد كه بايد نسبت به داشتن حامي براي اجراي طرح اطمينان كنند و اگر شركت بيمه و پليس در مرحله هماهنگي بين دستگاهي نمانده بودند، بهره‌بردار آزادراهي كه بخش خصوصي و نيمه‌دولتي است تاكنون قانع شده بود و پاي كار آمده بود.


امكان مهار تورم تا پايان سال وجود ندارد
با آغاز فصل پاييز افزايش معني‌داري را در برخي اقلام خوراكي شاهد هستيم، حال آنكه دولت رييسي ادعا داشت با حذف ارز ترجيحي قيمت‌ها واقعي مي‌شوند و مهار تورم اتفاق مي‌افتد. جمشيد عدالتيان عضو اتاق ايران درباره علت موج جديد تورمي گفت: بعد از حذف ارز 4200 توماني يك جهش تورمي حدود 12 درصد را در تيرماه نسبت به قبل اجراي اين طرح تجربه كرديم اما بعد از آن تورم نقطه به نقطه در مردادماه حدود 2 درصد افزايش را نشان داد. البته هنوز نرخ تورم شهريور اعلام نشده است كه بتوانيم مقايسه‌اي انجام دهيم. وي تورم مواد غذايي را زيادتر از ساير اقلام خواند و افزود: امكان مهار تورم وجود ندارد، اگر رشد تورمي نسبت به ماه‌هاي قبل ثبت شود تورمي بين 45 تا 50 درصد را در اسفندماه امسال خواهيم داشت. در واقع ما تا پايان سال هر ماه نسبت به ماه قبل افزايش تورم را تجربه مي‌كنيم. اين فعال اقتصادي مهار تورم را در سال جاري غيرممكن خواند و اظهار كرد: بيشترين بار تورمي روي قيمت مواد غذايي خواهد بود بنابراين در چنين شرايطي هركسي درباره مهار تورم سخن بگويد، اين حرف او نمي‌تواند با واقعيت همخواني داشته باشد.


آغاز مرحله دوم مزايده خودروهاي خارجي براي ۷۱ دستگاه
صاحب حجتي، سخنگوي سازمان اموال تمليكي با بيان اينكه ۷۱ خودرو به صورت قطعي در مرحله دوم مزايده خودروهاي خارجي حضور خواهند داشت، گفت: اين مزايده از امروزآغاز شده و تا اول آبان ادامه خواهد داشت. وي افزود: در استان خوزستان بحث قيمت و نصف قيمت تعيين شدن برخي خودروها مطرح بود اما در مزايده قيمت اين خودروها به قيمت‌هايي حتي بالاتر از قيمت پورشه 8 ميليارد توماني تهران به فروش رفته است. مجموع درآمدي كه از مزايده 565به دست آمد حدود 3 هزار ميليارد تومان بود كه نسبت به قيمت پايه 85 درصد رشد داشته است. گران‌ترين خودرويي نيز كه در مزايده قبلي به فروش رسيده است 9 ميليارد و 100 ميليون تومان مربوط به خودروي بي‌ام‌و بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون