• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5333 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۳ آبان

ريشي سوناك با كسب اكثريت آراي نمايندگان حزب محافظه‌كار رهبر اين حزب مي‌شود

نخستين نخست‌وزير رنگين‌پوست تاريخ بريتانيا

گروه جهان

نمايندگان حزب محافظه‌كار در پارلمان بريتانيا روز گذشته در انتخابات درون حزبي ميان دو نامزد رهبري حزب، ريشي سوناك، وزير پيشين دارايي را به عنوان رهبر حزب و جانشين ليز تراس، نخست‌وزير كنوني برگزيدند كه تنها بعد از ۴۵ روز مجبور به استعفا شده‌ بود. سوناك كه پيش‌تر در رقابت با ليز تراس، از رسيدن به رهبري حزب بازمانده بود، اين‌بار، پس از كناره‌گيري بوريس جانسون از رقابت براي رهبري حزب، توانست راي اكثريت نمايندگان حزبش را به دست بياورد. بعد از اين راي‌گيري سوناك به نخستين نخست‌وزير رنگين پوست تاريخ بريتانيا تبديل مي‌شود. او در شرايط بحران گسترده اقتصادي، تورم شديد و كاهش ارزش پول ملي كار خود را آغاز مي‌كند. سوناك پس از مذاكرات فشرده آخر هفته، روز يكشنبه نامزدي خود را اعلام كرد. او در توئيتر خود نوشت: «من مي‌خواهم اقتصادمان را اصلاح كنم، حزبم را متحد كنم و براي كشورمان كاري بكنيم» و به مردم بريتانيا قول «صداقت، حرفه‌اي بودن و مسووليت‌پذيري» داد. او روز دوشنبه نيز از «تصميم دشوار» بوريس جانسون، كه «كشور را بر حزب و حزب را بر خود مقدم دانست»، ستايش كرد.

به گزارش يورو نيوز، ريشي سوناك در سال ۱۹۸۰ در ساوتهمپتون متولد شد و بزرگ‌ترين فرزند از سه فرزند والدين پنجابي تبارش است. پدر آقاي سوناك يك پزشك خانواده بود و مادرش داروخانه‌اي را اداره مي‌كرد. او در قديمي‌ترين مدرسه دولتي انگلستان، كالج وينچستر تحصيل كرد. آقاي سوناك همواره گفته است كه تحصيل در اين مدرسه موجب «تحول فكري» او شده و مسير زندگي‌اش را تغيير داده است. ريشي سوناك به تحصيل در رشته فلسفه، سياست و اقتصاد در كالج لينكلن در دانشگاه آكسفورد ادامه داد و با سطح نمرات عالي فارغ‌التحصيل شد. سوناك پس از اتمام دوره ام‌بي‌اي (MBA) در دانشگاه استنفورد، جايي كه با همسر آينده خود، آكشاتا مورتي آشنا شد، در بانك سرمايه‌گذاري گلدمن ساكس به عنوان تحليلگر كار كرد. او در سال ۲۰۰۶ به صندوق تامين سرمايه تي‌سي‌آي (TCI) پيوست ولي سه سال بعد آن را ترك كرد تا يك صندوق تامين سرمايه جديدي را تاسيس كند. آقاي سوناك سپس وارد عرصه سياست شد. آقاي سوناك در سال ۲۰۱۴ و يك سال پيش از برگزاري انتخابات سراسري به عنوان نامزد حزب محافظه‌كار در كرسي يوركشاير ريچموند كه پيش‌تر دراختيار ويليام هيگ، رهبر سابق حزب محافظه‌كار بود، انتخاب شد. بلافاصله پس از ورود او به مجلس عوام اولين مبارزه سياسي بزرگ زندگي حرفه‌اي او در جريان برگزيت آغاز شد. آقاي سوناك از خروج از اتحاديه اروپا حمايت كرد و مدعي شد كه بريتانيا در خارج از اين بلوك اروپايي «آزادتر و مرفه‌تر» خواهد بود. ايده مورد حمايت آقاي سوناك با استقبال اكثريت مردم مواجه شد و سپس او در ژانويه ۲۰۱۸ به عنوان وزير جوان در وزارت مسكن به دولت راه يافت. پس از استعفاي ترزا مي، او به همراه همكارانش، اوليور داودن و رابرت جنريك، مقاله‌اي در روزنامه تلگراف نوشت و از بوريس جانسون به عنوان تنها كسي كه مي‌توانست حزب محافظه‌كار را «نجات» دهد، حمايت كرد. حمايت او بي‌نتيجه نبود، زيرا زماني كه جانسون در جولاي ۲۰۱۹ به نخست‌وزيري رسيد، آقاي سوناك ترفيع پيدا كرد و وزير دارايي شد.
آقاي سوناك به دليل معرفي سريع طرح‌هاي حمايتي به ارزش ميلياردها پوند براي سرپا نگه داشتن مشاغل در طول قرنطينه ۱۸ ماهه محبوب شد. اما طرح او براي افزايش نرخ بيمه با هدف تامين بودجه بيشتر براي تامين اجتماعي، شركت در جشن تولد نخست‌وزير وقت در دوران قرنطينه و سوء‌ظن نسبت به فرار مالياتي همسرش باعث سقوط محبوبيتش شد. خانم مورتي دختر ميلياردر هندي، نارايانا مورتي، يكي از بنيانگذاران غول فناوري هند، اينفوسيس (Infosys) است. در ماه آوريل، فاش شد كه او با وجود مالكيت ۷۰۰ ميليون پوند از سهام شركت پدرش، هيچ مالياتي در بريتانيا پرداخت نمي‌كند چرا خود را به عنوان يك فرد غيرمقيم در بريتانيا به وزارت دارايي اعلام كرده است. هر چند اين كار غيرقانوني نبود، اما رسانه‌اي شدن آن ريشي سوناك، وزير دارايي بريتانيا را در موقعيت دشواري قرار داد و همسرش را ناگزير به پرداخت ماليات بر درآمدي كرد كه تنها در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱.۶ ميليون پوندي بود. 
استعفاي آقاي سوناك از كابينه بوريس جانسون در ماه جولاي كه در اعتراض به بحران مشروعيت و كارايي آن رخ داد، سرآغاز خروج وزرا و استعفاي آقاي جانسون شد. آقاي سوناك در رقابت براي كسب رهبري حزب محافظه‌كار در هر يك از پنج دور راي‌گيري پارلماني پيروز شد تا به همراه ليز تراس به مراحل نهايي راه يابد، اما در رقابت با خانم تراس شكست خورد، اما اكنون بار ديگر اين شانس را پيدا كرده تا به بالاترين جايگاه سياسي ممكن در بريتانيا و حزبش برسد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون