قيمت عجيب نخستين خودروي وارداتي
مديرعامل سايپا: نوش جان كساني كه ثبتنام كردند
واردات خودرو بعد از بيش از ۴ سال كه از ممنوعيت آن ميگذشت از سر گرفته شد. وزارت صمت دولت سيزدهم اولين عرضه محصولات وارداتي را از مسير سامانه يكپارچه تخصيص خودرو در اسفند ۱۴۰۱ كليد زد. براساس اعلام مديران صمت در دور اول فروش خودروهاي وارداتي قرار شد تا چانگان CS۳۵ پلاس در دسترس متقاضيان قرار گيرد. به گزارش اكو ايران، مديرعامل خودروسازي سايپا از قيمت چانگان CS۳۵ پلاس در مبدا رونمايي كرد. براساس اعلام محمدعلي تيموري قيمت اين خودرو حدود يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون تومان است. تيموري در مورد واردات خودروي چانگان و تحويل آن به متقاضياني كه ثبتنام كردهاند نيز اظهار كرد: به ما اعلام كردند هزينه حملونقل، ترخيص و گمرك را پرداخت كنيد، قيمت تمامشده درب كارخانه به شما ۱۷ درصد سود ميدهيم. از اسفند تاكنون خودروها موجود است. ما خيلي مظلوميم. همه پيشفروش ميكنند از محل پول آن ارز ميخرند و بعد از آن خودرو را وارد ميكنند، در حالي كه ما پولمان را جور كرديم، خودرو را هم وارد كرديم و اكنون درگير قيمتگذاري هستيم. در صورتي كه اگر پول را اسفند ميگرفتيم حتما ۱۰ هزار خودروي بعدي را هم حمل ميكرديم، زيرا پولي را از محل دارايي غير از جريان نقدينگي وارد اين كار كرديم كه دوباره بلااستفاده شد، يا در گمرك است يا كشتي يا شركت. وي ادامه داد: اعلام كردند قيمت تمام شده درب گمرك ۹۰۰ ميليون تومان شده است، با در نظر گرفتن امور تحويل و خدمات پس از فروش يك چانگان نزديك ۲،۵ ميليارد تومان قيمت خواهد داشت. فكر نكنم ما بتوانيم اين خودرو را بيشتر از يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون تومان بفروشيم. نوش جان كسي كه در سامانه ثبت نام كرده است.
البته نبايد فراموش كنيم چنانچه عرضه خودروهاي وارداتي تداوم داشته باشد و سايپاييها همچنان عرضه اين خودروي كراس اوور را در دستوركار داشته باشند اين احتمال وجود دارد تا قيمت اين خودرو در بازار روند كاهشي به خود بگيرد.واردات خودرو همزمان با بازگشت تحريمهاي اقتصادي از سوي دولت دوازدهم با هدف مديريت منابع ارزي كشور ممنوع شد. اين روند تا اسفندماه سال گذشته ادامه داشت. دولت سيزدهم شهريور ۱۴۰۱ بالاخره بعد از كش و قوسهاي فراوان آييننامه اجرايي واردات خودرو به كشور را نهايي كرد. از شهريور سال گذشته تا اسفند پارسال به مدت ۶ ماه مديران ارشد صمت به اظهارنظر درباره خودروهاي وارداتي پرداختند، اما خبري از عرضه محصولات برندهاي جهاني خودروساز نبود. اسفند ۱۴۰۱ اولين طرح فروش خودروهاي وارداتي از سوي صمت به اجرا گذاشته شد و ميتوان گفت با اجراي اين طرح فروش بالاخره قفل از در ورود خودرو به كشور برداشته شد.