• ۱۴۰۳ جمعه ۲۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5473 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۲ ارديبهشت

ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد» مطرح كرد:

هشدار نسبت به هرگونه اقدام غيرمنطقي درباره برجام

گروه ديپلماسي|ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه روز دوشنبه در نشست خبري با رسانه‌هاي داخلي و خارجي به مجموعه‌اي از پرسش‌هاي متنوع خبرنگاران پاسخ داد.  خبرنگار روزنامه اعتماد با اشاره به انتشار خبري درباره جلسه تروييكاي اروپايي با اعضاي غيردايم و منتخب شوراي امنيت درباره امكان‌سنجي فعال‌سازي مكانيسم ماشه از سخنگوي وزارت خارجه پرسيد: برخي اشاره به اين جلسه را تهديد ايران براي پذيرش آنچه توافق موقت مي‌خوانند، دانسته‌اند. وزير خارجه مرتبا از رد و بدل كردن پيام خبر مي‌دهند، اما عملا شاهد برگزاري دورهاي مذاكراتي نيستيم. آخرين وضعيت مذاكرات احياي برجام چگونه است؟ ناصر كنعاني در پاسخ به «اعتماد» گفت: عدم برگزاري نشست‌هاي مذاكراتي در مبحث برجام به معناي ركود كامل در اين زمينه يا متوقف بودن تلاش‌هاي ديپلماتيك براي احياي برجام و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات نيست. مسير ديپلماسي هنوز باز است، تبادل پيام ادامه دارد و مسيرهاي مختلفي براي تبادل پيام فعال است. جمهوري اسلامي ايران آماده جمع‌بندي مذاكرات است و همان‌گونه كه وزير امور خارجه تاكيد كردند، مسير مذاكرات هميشه باز نخواهد بود. در پيامي كه قبلا از طرف ايراني براي آنها ارسال شده اعلام شده است كه چنانچه طرف مقابل دچار خطاي محاسباتي شود و اقدام يا اقداماتي غيرمنطقي در ارتباط با برجام انجام دهد، واكنش ايران چه خواهد بود.


حمايت ايران از ابتكارهاي منطقه‌اي  درباره افغانستان
سخنگوي وزارت خارجه در بخش ديگري از اين نشست خبري در پاسخ به پرسشي درباره نشست دوحه به ميزباني سازمان ملل درباره وضعيت افغانستان و حضور نماينده جمهوري اسلامي ايران گفت: ما به عنوان جمهوري اسلامي ايران در چارچوب تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر كمك به ملت افغانستان و به عنوان يك كشور مهم و تاثيرگذار در تحولات منطقه همواره اعلام كرديم كه علاوه بر نشست‌هاي دوجانبه در نشست‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي در راستاي تامين منافع ملت افغانستان و بازگرداندن آرامش و ثبات به اين كشور نقش فعالي ايفا خواهيم كرد.  نشست دوحه هم نشستي مهم است و اولين گردهمايي سياسي و ديپلماتيك در اين شكل و در اين سطح به ميزباني سازمان ملل است . دبيركل سازمان ملل هم در اين نشست شركت مي‌كند و سخنراني خواهد داشت. ايران در اين نشست حضور جدي و موثر خواهد داشت و ديدگاه‌هاي خود را در ارتباط با مسائل افغانستان اعلام خواهد كرد. ما به عنوان جمهوري اسلامي ايران از هيچ ظرفيت و فرصتي براي حل و فصل مشكلات افغانستان و تامين صلح و ثبات براي مردم اين كشور دريغ نكرده و نخواهيم كرد.  در اين نشست هم تلاش مي‌كنيم كه مواضع اصولي و منطقه‌اي خودمان را در ارتباط با نحوه كمك به حل مسائل افغانستان مطرح و بر ضرورت حمايت از ابتكارات منطقه‌اي براي حل و فصل مسائل افغانستان تاكيد مي‌كنيم. آقاي كاظمي‌قمي، نماينده ويژه رييس‌جمهور مسووليت هيات ايراني را در نشست دوحه برعهده دارد. از ابتكاراتي كه در نشست كشورهاي همسايه افغانستان براي حل و فصل مسائل افغانستان مطرح شده حمايت مي‌كنيم . 


لبنان، چشم انتظار ميوه توافق ايران و عربستان 
ناصر كنعاني درباره سفر اميرعبداللهيان به بيروت گفت: متعاقب توافق ايران و عربستان سعودي براي از سرگيري روابط رسمي سياسي بين دو كشور فضاي رسمي و عمومي لبنان از اين تحول بسيار استقبال كرد و به ‌شدت منتظر اين بودند كه مطلع شوند فضاي جديد در مناسبات سياسي ايران و عربستان چه تاثيري بر مشكلات پيچيده داخلي لبنان و معادلات منطقه‌اي مي‌گذارد. در اين خصوص نياز بود كه سفر وزير خارجه به لبنان انجام شود و مشورت‌هاي مشترك با مقامات لبناني هم در خصوص مسائل دوجانبه و هم مسائل داخلي لبنان و هم درباره مسائل منطقه‌اي صورت بگيرد. انتخاب رييس‌جمهور مي‌تواند گره‌گشاي انسداد سياسي در اين كشور و ايجاد‌كننده فضاي جديد براي تشكيل دولت ملي در اين كشور باشد. ايران هميشه از گذشته تاكيد داشته و در اين سفر وزير خارجه بر عدم مداخله ايران در امور داخلي لبنان به ويژه در بحث انتخاب رييس‌جمهور تاكيد و اشاره كرد كه راه‌حل مشكلات لبناني‌ها در خود لبنان و توسط لبناني‌هاست و ايران به عنوان كشور دوست لبنان كه روابط نزديكي با دولت و اين كشور دارد، آمادگي دارد از توانمندي‌هاي مثبت خود و ارتباطات خوب با طرف‌هاي لبناني براي كمك به رفع انسداد سياسي كمك كند. در بحث اقتصادي كمك به رفع مشكلات اقتصادي لبنان از جمله در حوزه انرژي و برق جزو اولويت‌هاي ايران است. پيش از اين هم پيشنهادهاي خود را در مذاكرات مختلفي كه هم بين وزير خارجه با مقامات لبناني و هم مقام‌هاي ذي‌ربط اقتصادي و فني دو كشور انجام شده بود به طرف‌هاي لبناني ارايه كرديم كه ايران هم آمادگي دارد و هم اين توانمندي فني را دارد كه بخشي از نيازهاي لبنان را در حوزه انرژي و برق تامين كند. ايران تجربه خوبي در قبال تامين نيازها در حوزه انرژي دارد، ولي طرف‌هاي لبناني تحت تاثير فشارهاي امريكا محدوديت‌هايي را مطرح مي‌كنند. ايران تاكيد كرده است كه چنانچه اراده سياسي در لبنان شكل بگيرد، امكان شكل‌گيري همكاري دوجانبه بين ايران و لبنان براي رفع برخي مشكلات اين كشور در حوزه انرژي و تامين برق لبنان وجود دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون