• ۱۴۰۳ جمعه ۲۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5473 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۲ ارديبهشت

خبر

ديدار مشاور امنيت ملي نخست‌وزير هند  با دبير شوراي عالي امنيت ملي:

براي تغيير وضعيت غيرمناسب در همكاري‌ها در بندر چابهار تصميم‌گيري شد

«آجيت دوآل»، مشاور امنيت ملي نخست‌وزير هند كه در پاسخ به دعوت علي شمخاني و به منظور انجام ديداري يك روزه به تهران سفر كرده، صبح دوشنبه ۱۱ ارديبهشت‌ماه با علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار كرد. به گزارش فارس، در اين ديدار درباره روابط سياسي، امنيتي به ويژه مسائل اقتصادي دو و چندجانبه و مهم‌ترين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي بحث و تبادل نظر شد. دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اينكه روابط ايران و هند عليه هيچ كشور ديگري نيست، يادآور شد: «اين روابط از اراده طرف‌هاي ثالث نيز متاثر نمي‌شود.» وي همچنين فعال‌سازي مكانيسم ريال - روپيه را اقدام ضروري و مهمي خواند كه در پيشبرد اهداف مشترك در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي نقش تعيين‌كننده خواهد داشت. دبير شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: تصميمات اتخاذ شده براي رفع موانع تداوم همكاري در پروژه چابهار مي‌تواند در تغيير وضعيت غيرمناسب فعلي بسيار موثر باشد. آجيت دوآل، مشاور امنيت ملي نخست‌وزير هند هم در ديدار با شمخاني نفوذ جدي فرهنگ ايران در زندگي روزمره مردم هند را نشان‌دهنده پيوندهاي عميق بين دو ملت خواند كه شايد در سطح منطقه نتوان نمونه ديگري براي آن ارايه كرد. اين مقام هندي به توافق اخير ايران و عربستان اشاره كرد و گفت: توافق ايران و عربستان سعودي براي عادي‌سازي روابط علاوه بر اثرات عميق منطقه‌اي در تغيير مناسبات در نظام بين‌الملل نيز تاثيرات جدي خواهد داشت. دوآل همچنين بر تداوم همكاري مشترك براي كمك به ثبات در افغانستان و جلوگيري از توسعه حضور و نقش‌آفريني تروريسم تكفيري در اين كشور و همچنين ايجاد دولت مسوول و فراگير در افغانستان تاكيد كرد. مشاور امنيت ملي نخست‌وزير هند همچنين عنوان كرد: «چابهار را دروازه ورود هند به همكاري‌هاي اقتصادي همه‌جانبه با ايران مي‌دانيم و آماده افزايش رايزني‌ها براي رفع مشكلات موجود هستيم.» همچنين حسين اميرعبداللهيان و آجيت دوآل، مشاور امنيت ملي هند عصر ديروز با يكديگر در محل وزارت امور خارجه ديدار كردند.


ادعاي رييس‌جمهور تركيه در خصوص كشتن يك رهبر داعش

رييس‌جمهوري تركيه گفت نيروهاي اين كشور موفق شده‌اند يكي از رهبران داعش در سوريه را از پاي دربياورند. به گزارش ايسنا، رجب طيب اردوغان در گفت‌وگو با شبكه خبري تي‌آرتي ادعا كرد نيروهاي امنيتي تركيه حسين قريشي را روز شنبه در عملياتي از پاي درآوردند. به گفته او نيروهاي امنيتي تركيه از مدت‌ها پيش به دنبال قريشي بوده‌اند. گفته مي‌شود اين عمليات نظامي در شهر جندريس در شمال سوريه و در نزديكي مرز تركيه انجام شده است. گروه نيروهاي دموكراتيك سوريه (قسد) تاكيد كرد كه خليفه خودخوانده داعش در جندريس كشته شده است. فرهاد شامي، مسوول مركز رسانه‌اي قسد در تویيتي نوشت كه «ابوحسين القرشي»، خليفه خودخوانده داعش در يك مركز نظامي وابسته به گروه احرار‌الشرقيه در جندريس در عفرين كشته شد. به نقل از ميدل‌ايست، شامي ادعا كرد كه «هيچ اتفاق جديدي رخ نداده بلكه ماموريت يكي از عناصر داعش كه اطلاعات تركيه از آن در عفرين حمايت مي‌كرد» به پايان رسيده است.


گانتز: پيشرفتي در مذاكرات اپوزيسيون با دولت نتانياهو  رخ نداده است

بني گانتس، وزير جنگ پيشين رژيم اسراييل ديروز دوشنبه گفت كه هيچ پيشرفتي در مذاكرات با كابينه بنيامين نتانياهو بر سر طرح موسوم به «اصلاحات قضايي» حاصل نشده است. به گزارش فارس، خبرگزاري سما به نقل از گانتس گزارش داد، مذاكرات با نخست‌وزير «با وجود اينكه در فضاي خوب و توام با احترام در حال برگزاري است، ولي در هيچ مساله‌اي پيشرفت صورت نگرفته است؛ به ويژه در مساله تعيين قضات.» وي در جريان سخنراني در جمع اعضاي فراكسيون خود در كنست گفت: اجازه نخواهيم داد با زمان بازي شود و تلاش خواهيم كرد از رهگذر تاكيد بر انحلال كميته تعيين قضات، پيشرفت حاصل شود. گانتس با بيان اينكه هيچ ترسي از مسير طولاني [ادامه كشمكش‌ها با كابينه نتانياهو] ندارد، تصريح كرد: «تمام تلاش خود را به كار خواهيم بست تا از آسيب شديد به دموكراسي جلوگيري كنيم و به توافق دست پيدا كنيم. البته در موضوع ساختار كميته تعيين قضات، اجازه چانه‌زني نمي‌دهيم.»


هموار شدن مسير رياست جمهور ميرضيايف براي ۱۷ سال ديگر

پيش‌نويس قانون اساسي ازبكستان در ويرايش جديد مورد حمايت ۹۰.۲۱ درصدي از سوي شركت‌كنندگان در همه پرسي قرار گرفت، بنابراين با تصويب اصلاحات قانون اساسي، شوكت ميرضيايف مي‌تواند تا سال ۲۰۴۰ در قدرت باقي بماند. به گزارش ايرنا، كميسيون مركزي انتخابات ازبكستان روز دوشنبه ميزان مشاركت مردم را بالاي ۸۰ درصد اعلام كرد و نوشت كه پيش‌نويس قانون اساسي ازبكستان در ويرايش جديد مورد حمايت ۹۰.۲۱ درصدي از سوي شركت‌كنندگان قرار گرفت. همه‌پرسي اصلاحات قانون اساسي كشور در ازبكستان روز يكشنبه راي‌گيري شد. بنابراين با تصويب اصلاحات قانون اساسي، شوكت ميرضيايف مي‌تواند تا سال ۲۰۴۰ در قدرت باقي بماند. نسخه جديد قانون اساسي دوره رياست‌جمهوري را از پنج سال به هفت سال افزايش مي‌دهد. ۱۹ ميليون و ۴۱۴ هزار و ۹۱۴ شهروند كشور در فهرست راي‌دهندگان ثبت شدند. اصلاحات قانون اساسي ازبكستان اين فرصت را براي ميرضيايف رييس‌جمهور فعلي فراهم مي‌كند تا دو بار ديگر به عنوان رييس دولت انتخاب شود و اختيارات رييس‌جمهور را گسترش دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون