• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5496 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۹ خرداد

محمدرضا مهدوي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

40 سال است در فوتبال هستم اما نتيجه اين دربي را نمي‌توانم پيش‌بيني كنم!

يحيي مچ مربيان خارجي با سابقه را خواباند!

روزبه  دلاور 

تا آغاز دربي صد و يكم زمان زيادي باقي نمانده و دو تيم پرسپوليس و استقلال براي كسب عنوان قهرماني به مصاف يكديگر مي‌روند. جدالي كه دومين تقابل اين دو تيم در فينال رقابت‌هاي جام حذفي كشورمان به حساب مي‌آيد و اگر برنده بازي پرسپوليسي‌ها باشند فصل را با بهترين نتيجه ممكن به پايان مي‌رسانند و در طرف مقابل قهرماني استقلال، مرهمي مي‌شود روي زخم دل هواداران اين تيم كه در ليگ هم بازي و هم جام را به رقيب سنتي واگذار كردند. در گفت‌وگويي با محمدرضا مهدوي، بازيكن اسبق تيم ملي و پرسپوليس و استقلال از دربي و شرايط دو تيم پرسيديم كه در ادامه مي‌خوانيد.

  به دربي ۱۰۱ رسيديم. جدالي كه بازهم تب فوتبال را در كشورمان به اوج رسانده است. 
خيلي خوشحالم كه دو قطب فوتبال كشورمان با يكديگر روبه‌رو شدند و بار ديگر دربي را با حضور تماشاگران برگزار مي‌كنند. آن‌طور كه من شنيدم به جز قسمتي كه كنده شده ورزشگاه پر خواهد شد و اميدوارم مردم لذت ببرند از يك بازي خيلي زيبا. خب درباره بازي هم كه پرسپوليس با اقتدار قهرمان ليگ شد و استقلال وارد يك‌سري اتفاقات مديريتي شد اما فوتبالش را حفظ كرد. فكر مي‌كنم بازي جذاب خواهد شد چون پرسپوليس مي‌خواهد دبل كند و استقلال نمي‌خواهد قهرماني را از دست دهد. اين دو تيم هر چه در چنته داشته باشند در روز چهارشنبه رو مي‌كنند. انگيزه استقلال بيشتر است چون پرسپوليس يك جام گرفته و فقط براي كري‌خواني‌ها شايد چشم به جام حذفي دارد اما براي استقلالي‌ها اهميت خاصي دارد و همه توان‌شان را مي‌گذارند تا برنده شوند‌.
  استقلال تا قبل از دربي در ليگ شرايط خوبي را سپري مي‌كرد اما با شكست مقابل پرسپوليس ورق برگشت و يك جام را از دست داد.‌
قبلا هم گفتم كه برنده دربي جام قهرماني را هم مي‌برد. علتش هم اين بود كه سپاهان مقابل تراكتور و ملوان امتياز از دست داد و از كورس قهرماني عقب افتاد و الحق كه پرسپوليس هم از اين فرصت استفاده كرد. مطمئن بودم پرسپوليس برنده مي‌شود چون پرسپوليسي‌ها نقاط ضعف استقلال را شناسايي كرده بودند. فراموش نكنيد استقلال يكي از بهترين‌ فوتبال‌ها را به لحاظ هجومي در ايران و آسيا به نمايش مي‌گذارد با اين حال در دربي نبايد تيمي امتياز از دست دهد از طرفي نتيجه مساوي فقط به درد سپاهان مي‌خورد اما برنده دربي قهرمان مي‌شد و همين‌طور هم شد. استقلال با اين همه اتفاقات ناگوار شانس زيادي براي قهرماني در جام حذفي دارد.‌
  از طرفي پرسپوليس در سال جديد بازي‌هايش را با برد پشت سر گذاشت و‌ توانست به صدر برگردد و قهرمان شود. فكر مي‌كنيد چه اتفاقي افتاد كه اين تيم ‌از اين رو به آن رو شد؟ 
يحيي در سال پيش قهرماني را به فرهاد مجيدي داد و‌ اين درس خيلي خوبي براي او شد تا در اين فصل با اقتدار برگردد. يحيي نشان داد با وجود تمام حرف و حديث‌ها و مشكلات مي‌تواند دوباره تيمش را قهرمان كند. تجربه قهرماني در اين تيم وجود دارد و همين تجربيات كمك كرد تا در لحظات حساس موفق شوند و تيم را قهرمان كنند. بايد براي اين تيم با اين همه مصدوم و محروم و بازیکن خارجي خوبي كه آوردند و رفت اما قهرمان شدند، ايستاده براي‌شان دست زد.
  بعضي‌ها گفتند پرسپوليس شايسته قهرماني نبود؛ نظر شما در اين خصوص چيست؟ 
عنوان قهرماني در ليگ‌ شايسته پرسپوليس بود. منطقي هستم و زماني كه مربي نساجي هم بودم گفتم سپاهان از لحاظ فوتبالي شرايط خيلي بهتري داشت چون با مورايس يك سبك جديدي را پيش گرفتند و نفرات خوبي داشتند. سپاهان نسبت به ساير تيم‌ها متمايز بود اما يحيي و ساپينتو و خمز هم در تيم‌هاي‌شان خوب كار كردند كه درنهايت‌ يحيي تيمش را قهرمان كرد. ‌يك مربي ايراني توانست مچ مربيان خارجي بارزومه را بخواباند. بعد از قهرماني اين حرف و حديث‌ها حاشيه‌اي بيش نيست. متاسفانه حواشي در فوتبال ما خيلي رونق پيدا كرده، مثلا قهرماني‌هاي مجيدي و برانكو و فرهاد كاظمي و بقيه كه مدت‌ها براي تيم‌شان زحمت كشيدند و قهرمان مي‌شوند حاصل ساليان سال برنامه‌ريزي است.
  به دربي برگرديم؛ فكر‌ مي‌كنيد فشار روي كدام تيم  بيشتر  است؟ 
فشار روي پرسپوليس بيشتر است چون مي‌خواهد از اقتدارش و شكست‌ناپذيري در دربي دفاع كنند. آنها مي‌خواهند دبل كنند، به قول علي پروين‌ اين دوتا بازي را ببريد بقيه‌اش با خدا! همه مربيان روي اين يك بازي تاكيد دارند و به خصوص حالا در جام‌ حذفي.
 ساپينتو برخلاف يحيي مربي جنجالي است فكر نمي‌كنيد اين موضوع باعث استرس بازيكنان استقلال مي‌شود؟
ساپينتو در هفته‌هاي اول يكي از منفورترين مربيان ‌ما بود چون با فرهنگ و آداب و الفاظ ما آشنايي نداشت اما در نيم فصل دوم يك ساپينتوي ديگر ديديم. بعد از محروميت‌ها متوجه شد بيشتر بايد تمركزش به تيمش باشد. از طرفي سال‌هاست با يحيي همبازي بودم همه كارهايش را با آرامش انجام مي‌دهد و بسيار انسان خوبي است اما او هم گاهي از كوره در مي‌رود، ساپينتو خيلي بيش از حد جنجال مي‌كند. شخص در كنار خط بايد آرامش به تيم بدهد نه تشنج و جنجال. البته الان مربي استقلال نسبت به قبل آرام‌تر شده است.
  كدام بازيكنان در دو تيم دربي باز هستند؟ 
همه دربي باز هستند؛ از دروازه تا خط حمله. حسيني و قائدي و محبي در استقلال. در پرسپوليس هم بيرانوند و عيسي و به جز عمري همه تجربه دارند و مي‌توانند بازي را بچرخانند. اصلا بنويسيد همه دربي باز هستند و جان خودشان را مي‌گذارند تا برنده شوند.
  داور دربي هم انتخاب شد‌؛ استقلالي‌ها اعتقاد داشتند بهتر است از داور دربي خارجي استفاده شود؟
من قبول ندارم‌ چون داورهاي ما بهترين هستند. شايد داورهاي ما پراشتباه بودند و شايد اتفاقات را صددرصد در نياوردند اما 90 درصد كارشان را درست انجام‌ دادند. بايد به آنها انگيزه و هم اهميت داد. اگر داوري خارجي مي‌آوردند توهين بود به داوران كشورمان. عليرضا فغاني داور از كشور ما استراليا و جهان را قرق كرده و در جام جهاني قضاوت كرده است همان‌طور كه به مربيان و بازيكنان فرصت مي‌دهيم به‌ داوران كشورمان هم بايد فرصت  بدهيم.
  نتيجه بازي را چند چند پيش‌بيني مي‌كنيد؟‌
اولين‌بار است كه نمي‌توانم بازي را پيش‌بيني كنم چون فصل تمام شده و‌ اين تك بازي را نمي‌شود پيش‌بيني كرد. اما فكر مي‌كنم كفه ترازو از لحاظ تجربه و اقتدار قهرماني با پرسپوليس است و هيجان و تاكتيك حمله‌اي با استقلال. خيلي بازي سختي است. اما زيبا مي‌شود. 40 سال است كه در فوتبالم اولين‌بار است كه نمي‌توانم پيش‌بيني كنم!
  جاي چه بازيكن در اين دربي خالي است؟ 
روي دست كريم باقري نيامده است. لذت مي‌بريد وقتي با او بازي كنيد مخصوصا اگر آن بازي، دربي باشد.
  صحبت پاياني شما؟ 
از مسوولان خواهش مي‌كنم اگر ممكن است ساعت بازي را تغيير دهند تا تماشاگران راحت‌تر به ورزشگاه بيايند و لذت اين بازي را ببرند و براي آن افرادي كه از راه دور به تهران مي‌آيند امكانات لازم را فراهم كنند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون