• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5529 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۰ تير

در جلسه 3 ساعته با رهبر گروه واگنر چه گذشت؟

ديدار تزار با ياغي در كرملين

گروه  جهان

پس از گمانه‌زني‌هاي فراوان در خصوص اينكه از سرنوشت دقيق يوگني پريگوژين رهبر گروه واگنر خبري در دست نيست، روز گذشته خبرگزاري اسپوتنيك به نقل از سخنگوي كاخ كرملين اعلام كرد كه پريگوژين به همراه فرماندهان گروه واگنر به مدت سه ساعت با ولاديمير پوتين ديدار و گفت‌وگو كرده‌اند.

به گفته ديميتري پسكوف، پوتين در هشتم تير ماه با دعوت از 35 نفر از جمله رهبر و تمامي فرماندهان گروه واگنر در كرملين به مدت سه ساعت با آنها ديدار كرده و هر چند جزييات اين نشست محرمانه است، اما محور مذاكرات در خصوص ارزيابي شورش اين گروه بوده است. در واقع سخنگوي كرملين تصريح كرده، تنها چيزي كه مي‌توانيم بگوييم اين است كه رييس‌جمهور ارزيابي از اقدامات گروه واگنر در خط مقدم در طول عمليات ويژه نظامي و همچنين ارزيابي خود را از رويدادهاي ۲۴ ژوئن ارايه كرد. پوتين به توضيحات فرماندهان گوش داد و گزينه‌هاي شغلي پيشنهاد كرد و در مقابل فرماندهان واگنر نيز به پوتين گفتند كه حاميان سرسخت او بوده و آماده ادامه جنگ براي روسيه هستند.
اين اتفاق از آنجا حايز اهميت است كه گروه واگنر به عنوان يك نيروي تاثيرگذار در جنگ اوكراين، روز 24 ژوئن و به‌طور ناگهاني نيروهاي خود را وارد خاك روسيه كرده و به سرعت پس از تصرف شهر روستوف به سمت مسكو حركت كرد. اين اتفاق به قدري غيرمنتظره بود كه بسياري از ناظران و تحليلگران را شگفت‌زده كرد و از آن روز تاكنون گمانه‌زني و اظهارنظرهاي مختلفي در خصوص پيامدهاي اين شورش از سوي تحليلگران و رسانه‌ها مطرح شده است. در واقع هر چند كه شورش گروه واگنر، طي چند ساعت و با ميانجيگري الكساندر لوكاشنكو، رييس‌جمهوري بلاروس پايان يافته و يوگني پريگوژين، رهبر گروه واگنر فرمان عقب‌نشيني به نيروهايش را صادر كرد، اما چنين اقدامي آنچنان حايز اهميت بود كه بسياري از كارشناسان در ساعت‌هاي اوليه اين شورش، احتمال وقوع جنگ داخلي در روسيه و حتي سرنگوني پوتين را نيز بعيد ندانسته بودند. چرا پيشروي برق‌آساي نيروهاي واگنر كه به 200 كيلومتري مسكو رسيده بودند، اين گمانه را تقويت مي‌كرد كه به احتمال فراوان بخشي از مقامات نظامي و امنيتي روسيه با چنين اقدامي هماهنگ بوده‌اند. يعني سوال مهم اين بود كه چطور نيروهاي امنيتي روسيه از تحركات نظامي گروه واگنر در مرزهاي جنوبي اوكراين با خبر نبوده و چه عاملي باعث شد كه آنها بدون مقاومتي از سوي نيروهاي زرهي و حتي هوايي روسيه به سرعت به سمت  مسكو  پيشروي كنند؟
اهميت   ديدار  پوتين  با   پريگوژين
در هر صورت همان‌طور كه گفته شد، با ميانجيگري رييس‌جمهوري بلاروس اين شورش پايان يافته و قرار شد يوگني پريگوژين كه اختلافاتي اساسي با وزير دفاع و فرمانده ارتش روسيه از قبل داشته فرمان عقب‌نشيني به نيروهايش را صادر كند. پس از اين ماجرا پريگوژين كه هدف خود از ورود به خاك روسيه را نوعي راهپيمايي اعتراضي اعلام كرده بود، قرار شد كه به بلاروس برود. اما خبرها حاكي از آن بود كه نشانه‌اي از ورود او به بلاروس نيست و مشخص نبود دقيقا كجاست؟ سپس طبق گفته برخي مقامات اعلام شد كه رهبر گروه واگنر در شهر سن‌پترزبورگ است. در نهايت ماجرا نيز پس از گذشت دو هفته از شورش واگنر كاخ كرملين اعلام كرده كه اين رهبر شورشي با پوتين ديدار كرده است.
اهميت اين ديدار از آنجا ناشي مي‌شود كه پوتين در واكنش به شورش گروه واگنر، چنين اقدامي را خنجر از پشت عنوان كرده و گفته بود عاملين اين موضوع را به ‌شدت مجازات مي‌كند. اما در نهايت طي توافقي كه حاصل شد پرونده جنايي عليه پريگوژين به دليل شورش مسلحانه كنار گذاشته و اعلام شد كه نيروي‌هاي واگنر به سبب خدماتي كه به روسيه در جنگ اوكراين كرده‌اند با مجازاتي روبه‌رو نخواهند شد.
با اين حال به گفته اغلب ناظران، همچنان تبعات و پيامدهاي شورش واگنر در روسيه ادامه داشته و حتي گفته مي‌شود در اين راستا، تحولاتي اساسي در ارتش اين كشور رقم خورده است. به‌طوري كه همزمان با شورش واگنر، ژنرال سرگئي سوروويكين، ملقب به ژنرال آرماگدون كه سابقه رياست و معاونت نيروهاي روسيه در جنگ اوكراين را بر عهده داشته در انظار عمومي ظاهر نشده و گفته مي‌شود كه به سبب نقشي كه در شورش واگنر داشته در بازدداشت به سر مي‌برد.
علاوه بر اين در يك اقدام مهم ديگر نيز برخي رسانه‌هاي غربي مدعي هستند، ژنرال والري گراسيموف، رييس ستاد كل ارتش روسيه هم از سمت خود در فرماندهي جنگ اوكراين بركنار شده و قرار است ميخاييل تپلينسكي جايگزين او شود. در واقع گزارش‌ها حاكي از آن است كه گراسيموف همچنان رياست ستاد كل نيروهاي مسلح روسيه را بر عهده خواهد داشت، اما 6 ماه پس از انتصابش به عنوان فرمانده ارتش در جنگ اوكراين از سوي پوتين از اين سمت بركنار شده است. هر چند كه هنوز اين خبر به صورت رسمي تاييد نشده، اما از آنجا حايز اهميت است كه گراسيموف نيز پس از شورش واگنر در انظار عمومي ظاهر نشده و به تازگي و در روز گذشته يك ويديو از او در ميان نيروهاي روسي منتشر شده است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون