• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5529 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۰ تير

تركيه براي سوئد 7 شرط جديد گذاشت

بازي جديد اردوغان با ناتو و اتحاديه اروپا

رييس‌جمهور تركيه از اتحاديه اروپا خواست درهاي خود را به روي الحاق اين كشور باز كند تا در ازاي آن آنكارا  با  عضويت سوئد در ناتو موافقت كند.
اردوغان روز دوشنبه (۱۰ جولاي) از اتحاديه اروپا خواست درهاي خود را به روي الحاق تركيه باز كند تا آنكارا از عضويت سوئد در ناتو حمايت كند. به گزارش روزنامه «ديلي صباح» تركيه، اردوغان در فرودگاه پيش از عزيمت به اجلاس ناتو در «ويلنيوس» پايتخت ليتواني گفت: اول بياييد راه را براي تركيه در اتحاديه اروپا هموار كنيم و سپس، ما راه را براي سوئد باز مي‌كنيم، همان‌طور كه براي فنلاند اين كار را كرديم. 
تركيه طولاني‌ترين سابقه فرآيند پيوستن به اتحاديه اروپا را در كارنامه دارد. آنكارا سال ۱۹۸۷ درخواست نامزدي رسمي خود را ارايه كرد و تا سال ۱۹۹۹ طول كشيد تا وضعيت كشور نامزد را دريافت كند. آنكارا سپس 6 سال ديگر (تا ۲۰۰۵) صبر كرد تا مذاكرات در اين خصوص آغاز شود كه در مقايسه با نامزدهاي ديگر روندي منحصر‌به‌فرد بوده  است. 
اردوغان در خصوص عضويت سوئد در ناتو كه تركيه تاكنون مانع آن شده، افزود: «پيشرفت روند عضويت سوئد در ناتو به تحقق موضوعات مشخص در تفاهمنامه سه‌جانبه بستگي دارد.» او همچنين گفت: عضويت سوئد در ائتلاف غربي ناتو در حوزه صلاحديد پارلمان تركيه است.  اخيرا «نعمان كورتولموش»، رييس پارلمان تركيه در مصاحبه با روزنامه «مليت» اين كشور گفت: پيوستن به ناتو روياي واهي استكهلم است كه تمايلي براي برآوردن خواسته تركيه ندارد. 
او در اشاره به مذاكرات ۲۸ ژوئن ۲۰۲۲ بين سران تركيه، فنلاند و سوئد با حضور دبيركل ناتو تاكيد كرد: توافق سه‌جانبه بين تركيه، سوئد و فنلاند وجود دارد. آنها به اقدامات تحريك‌آميز از ما مي‌خواهند عضويت‌شان را در ناتو تاييد كنيم، دست مي‌زنند. 
با موافقت تركيه بعد از مخالفت‌هاي اوليه، فنلاند چهارم آوريل رسما به ائتلاف نظامي غربي ناتو پيوست، اما در خصوص عضويت سوئد، قانونگذاران تركيه از تصويب پروتكل مشابه خودداري كرده‌اند و خواستار آن هستند كه استكهلم همه تعهدات تفاهمنامه مادريد مربوط به مبارزه با تروريسم را براي گرفتن تاييد آنكارا اجرا كند. براي عضويت در ناتو موافقت همه اعضاي اين ائتلاف لازم است. 
آنكارا به‌ شدت از سوئد براي دادن مجوز تظاهرات به حاميان «پ‌ك‌ك» و همچنين اهانت به كلام‌الله مجيد انتقاد كرده است، اقدامي كه بار ديگر اخيرا در اين كشور تكرار شد. رييس‌جمهور تركيه در تماس يكشنبه با «جو بايدن» همتاي امريكايي خود در خصوص پيوستن سوئد به ناتو گفت: تظاهرات هواداران پ‌ك‌ك در سوئد اقدامات مناسب اخير اين كشور را از بين برد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون