• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5529 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۰ تير

اخبار

حمايت  دوباره  «شي»  براي تقويت  روابط  با  روسيه

 

ييس‌جمهوري چين روز گذشته (دوشنبه) گفت كه پكن و مسكو بايد همكاري خود را در سازوكارهاي دوجانبه تقويت كرده و از منافع كشورهاي در حال‌ توسعه حفاظت كنند. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، شي جين‌پينگ، رييس‌جمهوري چين ديروز در ديدار با والنتيا ماتوينكو، رييس شوراي فدراسيون روسيه (مجلس عليا) گفت: طرفين بايد روابط و همكاري را در چارچوب سازوكارهاي چندجانبه مانند سازمان همكاري شانگهاي و گروه بريكس افزايش داده، مسير مناسب را براي اصلاح حكمراني جهاني اتخاذ كرده و از منافع مشترك بازارهاي نوظهور و كشورهاي در حال‌ توسعه محافظت كنند. رييس‌جمهوري چين در ادامه گفت كه روسيه و چين همواره در روابط خود نوعي توسعه پويا دارند و همكاري آنها در حوزه‌هاي مختلف به شكلي پايدار در حال گسترش است. گفتني است، هياتي از پارلمان روسيه به دعوت ژائو لجي، رييس كميته دائمي كنگره ملي خلق چين به اين كشور سفر كرده‌اند.

تلاش قطر براي  پايان  بن‌بست سياسي  در  لبنان

منابع خبري درحالي از دعوت دولت قطر براي برگزاري نشست كميته پنج‌جانبه درباره لبنان در شهر دوحه خبر مي‌دهند كه شواهد و قرائن از اختلاف نظر اعضا به ويژه درباره زمان برگزاري اين نشست و همچنين ترديد درباره توانايي آنها در حل‌و‌فصل بحران رياست‌جمهوري لبنان در سايه عدم عضويت ديگر بازيگران  مهم  منطقه‌اي در اين كميته حكايت دارد.
روزنامه «نداء الوطن» كه از آن به ارگان نزديك به طيف موسوم به «جامعه مدني» لبنان ياد مي‌شود، نوشت كه قطر با ارسال نامه‌اي به كشورهاي عضو كميته پنج‌جانبه متشكل از فرانسه، عربستان، امريكا، قطر و مصر، آنها را براي برگزاري نشستي در دوحه در ۱۳ ماه جاري ميلادي دعوت كرد. اين روزنامه به نقل از كساني كه آنها را منابع ديپلماتيك آگاه خواند، بدون ذكر نام نوشت: قطر به عنوان يكي از اعضاي كميته پنج‌نفره كه از پاريس شروع به كار كرد، دستور كار پيشنهادي براي نشست پنجشنبه آينده را به دعوتنامه خود به كشورهاي عضو اين كميته پيوست كرده است. بر اساس اطلاعات اين منابع، جدول كار پيشنهادي شامل عناوين كلي مربوط به پرونده لبنان است. به گزارش ايرنا، از بين اولين پاسخ‌هاي داده شده به دعوت قطر، يكي از كشورها تمايل دارد كه زمان برگزاري نشست از ۱۳ به ۱۷ ماه جاري ميلادي منتقل شود. اما درباره واكنش فرانسه بايد گفت كه براي تاريخ پيشنهادي، اشتياقي نشان نداده است زيرا پاريس تمايل دارد كه اين نشست به سپتامبر آينده موكول شود تا «ژان ايو لودريان» فرستاده ايمانوئل مكرون، رییس‌جمهور فرانسه به لبنان بتواند تلاش‌هاي خود را در اين كشور تكميل كند. عدم اشتياق فرانسه به موعد پيشنهادي قطر و تمايل براي تعويق نشست كميته پنج‌گانه به ماه سپتامبر را بايد در سايه اطلاعاتي تجزيه و تحليل كرد كه حكايت از تصميم پاريس براي انتصاب لودريان به عنوان رييس آژانس فرانسوي توسعه شهر «العلا» عربستان دارد. لودريان در سپتامبر آينده اين سمت را بر عهده خواهد گرفت و اين احتمال وجود دارد كه با اين كار، روابط پاريس و رياض از جمله درباره لبنان نزديك‌تر شود. به گفته كارشناسان در رابطه با رايزني‌ها درباره پرونده مسائل لبنان دو ديدگاه وجود دارد. براساس يك ديدگاه، رايزني‌ها درباره مسائل لبنان صرفا به بحث انتخاب رياست‌جمهوري اين كشور محدود شود و براساس ديدگاه دوم، رايزني‌ها با حل و فصل مساله انتخاب رياست‌جمهوري پايان پيدا نكرده و شامل گفت‌وگو و رايزني درباره اصلاحات (به ويژه اقتصادي) و برنامه‌هاي عملي توسعه در لبنان شود. از سوي ديگر، منابع يادشده تاكيد كردند كه سعودي‌ها و قطري‌ها به افراد ذي‌ربط اطلاع داده‌اند كه آنها هرگونه گسترش گفت‌وگوها و رايزني‌ها را - كه حاوي اصلاح نظام سياسي لبنان مبتني بر پيمان طائف باشد-  نمي‌پذيرند.

بحران حاد غذايي در كره شمالي

وزارت اتحاد دو كره ديروز اعلام كرد قيمت مواد غذايي تاحدودي در كره شمالي به كمك واردات غلات از چين ثابت شده اما اين كشور هنوز با بحران جدي غذا روبه‌روست.
به گزارش يونهاپ، وون يونگ سو وزير اتحاد دو كره در گزارشي گفت مرگ بر اثر گرسنگي در برخي مناطق كره شمالي اتفاق افتاده است و به نظر مي‌رسد تعداد اين مناطق به دليل اختلال در كنترل دولتي ذخاير مواد غذايي رو  به  افزايش است.
وي در ادامه افزود بحران غذايي كره شمالي، پس از اينكه رهبر اين كشور تلاش‌هايي براي واردات مواد غذايي از چين انجام داد تاحدودي ثابت شده است، اما شرايط غذايي اين كشور هنوز بسيار سخت و بد است. واردات برنج و غلات از چين به تثبيت قيمت‌هاي موادغذايي در كره شمالي كمك كرده است.
دولت كره جنوبي گفته بود شرايط غذايي كره شمالي در ميانه كنترل‌هاي سختگيرانه مرزي براي مقابله با همه‌گيري ويروس كرونا و تحريم‌هاي جهاني درباره برنامه‌هاي موشكي هسته‌اي رو  به  وخامت است.
در اين ميانه نگراني‌هايي درباره وضعيت سلامت رهبر كره شمالي كه با اضافه وزن دست و پنجه نرم مي‌كند و مدتي است كه در دفتر كار خود ظاهر نشده نيز وجود دارد. باوجود اين به نظر نمي‌رسد مشكل وي جدي باشد. با اين حال سازمان اطلاعات كره جنوبي پيش‌تر گفته بود رهبر كره شمالي از اختلالات جدي خواب رنج مي‌برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون