• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5529 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۰ تير

امريكا با عضويت سريع اوكراين در ناتو مخالف است

آب پاكي بايدن روي دست زلنسكي

جو بايدن سفر اروپايي خود را با انگليس آغاز و در ادامه اين سفر كاري به ليتواني جهت شركت در نشست ناتو سفر خواهد كرد؛ نشستي كه بر ابراز همبستگي با اوكراين متمركز است؛ اما قرار نيست طي آن كي‌يف عضو  ائتلاف  نظامي ناتو شود.
به گزارش خبرگزاري رويترز، جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا روز يكشنبه وارد فرودگاه استانستد لندن شد؛ جايي كه قرار فرداي آن با ريشي سوناك، نخست‌وزير انگليس در ساختمان شماره ۱۰ داونينگ استريت ديداري داشته باشد. او سپس به كاخ ويندزور خواهد رفت تا با چارلز سوم، پادشاه انگليس ديدار كند و انتظار مي‌رود كه گفت‌وگويي پيرامون ابتكارات مربوط به شرايط اقليمي داشته باشند.
بايدن شامگاه دوشنبه لندن را به مقصد ليتواني ترك كرد و طي روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه با سران ناتو گفت‌وگوهايي را برگزار خواهد كرد. او به همراه ديگر اعضاي ناتو حمايت و همبستگي خود را از ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهوري اوكراين نشان خواهد داد و به او اين اطمينان را مي‌دهند كه اوكراين در آينده عضو اين ائتلاف نظامي خواهد شد.
با اين حال رييس‌جمهوري امريكا در مصاحبه با سي‌ان‌ان در خصوص عضويت اوكراين در ناتو هشدار داد و تاكيد كرد كه در حال حاضر ورود اين كشور به ناتو به دليل معاهده دفاعي مشترك ناتو، موقعيت را به جنگ با روسيه مي‌كشاند. او آب پاكي را روي دست ولوديمير زلنسكي ريخت و گفت: من فكر نمي‌كنم كه در حال حاضر در ميانه جنگ اتفاق نظري درباره عضويت اوكراين در  خانواده ناتو  وجود  داشته باشد.
زلنسكي هم در مصاحبه با اي‌بي‌سي ادعا كرد: دعوت اوكراين به ناتو اين پيغام را ارسال خواهد كرد كه ائتلاف ناتو هيچ واهمه‌اي از مسكو ندارد. اوكراين در حال حاضر كه در ناتو نيست، بايد تضمين‌هاي امنيتي شفافي دريافت كند.
 جو بايدن و رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه پيش از نشست ناتو در ويلنيوس، پايتخت ليتواني يك تماس تلفني برقرار كردند كه طي آن هر دو به چالش‌هاي مربوطه ميان اعضاي ناتو و همچنين عضويت سوئد در اين ائتلاف نظامي پرداختند.
علاوه بر بحث اوكراين، عضويت سوئد در ناتو كه توسط دو اعضاي اين ائتلاف (مجارستان و تركيه) مسدود شده، بخشي از دستوركار نشست ناتو در ويلنيوس خواهد بود. به گزارش ايسنا، پس از نشست سران ناتو، توقف آخر بايدن در هلسينكي، پايتخت فنلاند خواهد بود تا گفت‌وگويي با رهبران فنلاند، عضو جديد ناتو داشته باشد و در نشست ايالات متحده و رهبران نورديك شركت كند.
اجلاس رهبران ناتو قرار است ۱۱ و ۱۲ جولاي (۲۰ و ۲۱ تيرماه) در ويلنيوس، پايتخت ليتواني برگزار شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون