• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5534 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۶ تير

محمود كلهر در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد»:

با اين وضعيت اقتصادي ما رونالدو و بنزما به ايران نمي‌آيند

درد فوتبال ما اين است كه به بازيكن 34 ساله مي‌گوييم بازيكن خوب!

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد»، زمان به سرعت برق و باد در حال سپري شدن است و تا چشم برهم بزنيم تيم ملي فوتبال كشورمان بايد در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا به مصاف رقيبان قدرتمندش برود. رقيبان سنتي مثل كره‌جنوبی، ژاپن، عربستان و حتي استراليا كه با انجام بازي‌هاي تداركاتي و كشاندن بازيكنان و مربيان مطرح دنيا توجه عموم را به اين رشته پرطرفدار جلب مي‌كنند. اما فوتبال در كشور ما برخلاف هزينه‌هاي سرسام‌آور خروجي آنچناني ندارد. به باشگاه‌هاي عمدتا دولتي كه درآمدي ندارند نبايد اميد زيادي داشت كه روي جوانان سرمايه‌گذاري كنند و بسياري از بازيكنان مستعد بيرون گود مي‌مانند و تعداد اندكي هم به صورت تصادفي به بدنه ليگ برتر راه پيدا مي‌كنند و تا زمان شكوفايي چند سالي از عمر ورزشي خود را تلف كردند. مثال زنده هم‌ همين ‌مهدي طارمي كه ستاره اين سال‌هاي فوتبال ما به حساب مي‌آيد اما خيلي دير به فوتبال ما معرفي شد. نوشتن درباره سرمايه‌سوزي در فوتبال و عدم توجه به جوانان مستعد تكرار مكررات است. به نظر هم نمي‌رسد گوش شنوايي باشد تا بخواهد به مشكلات رسيدگي كند‌. با اين حال نمي‌توان هم بي‌خيال ماند و چيزي نگفت. شرايط اين روزها و آينده تيم ملي بهانه‌اي شد تا با محمود كلهر يكي از پيشكسوتان كه در فوتبال پايه‌ها هم سال‌هاي سال است كه تجربه كار موفق دارد گفت‌وگو كنيم‌. از شما دعوت مي‌كنيم گفت‌وگوي اختصاصي خبرنگار «اعتماد» با اين كارشناس شناخته شده را در ادامه بخوانيد.

  دو بازي دوستانه و حضور در تورنمنت كافا تا اين لحظه بازي‌هاي دوستانه تيم ‌ملي براي آماده‌سازي در جام‌ ملت‌ها بوده است. حضور در اين بازي‌ها دستاوردي هم‌ داشت؟
هر بازي و تورنمنتي كه برگزار شود حتي با تيم‌هاي ضعيف‌تر مي‌تواند كيفيت فني تيم ملي را بالاتر ببرد اما يك چيز‌ مهم‌تر هم هست. اينكه يكسري بازيكنان مثل طارمي و آزمون و بازيكناني كه كاملا اشراف دارند به اردوها و مسابقات تيم ‌ملي و‌ همه خصوصيات فني آنها را مي‌دانند نبايد بازي مي‌كردند و تيم ملي بايد با يكسري بازيكنان جوان‌تر در اين تورنمنت شركت مي‌كرد. ما حتي مي‌توانستيم از دو تا بازيكن‌ نوجوان در اردوي تيم ‌ملي استفاده كنيم يا جوانان و اميد. يعني تلفيقي از بازيكنان جوان و با تجربه كه مي‌توانست براي فوتبال ما مفيدتر باشد.


  در تورنمت كافا تيم محك جدي‌ خورد؟ 
به غير از بازي با ازبكستان بقيه بازي‌ها بار فني زيادي براي تيم ملي نداشت اما در كل حضور در تورنمنت‌ها براي فوتبال ما مفيد است. مخصوصا اگر در مقابل تيم‌هاي تراز اول دنيا قرار بگيريم اما خب شرايط فعلا مهيا نيست و همين هم مي‌تواند به هماهنگي تيم‌ ملي كمك‌كند.


  گفتيد بهتر بود به جوانان هم بيشتر توجه شود. به چه دليل؟ 
بازيكنان اصلي ما ممكن بود دچار آسيب‌ديدگي شوند‌. تيم ‌ملي بايد بازيكناني‌ مثل طارمي و نيازمند را حفظ كند تا با تيم ‌كامل در جام‌ ملت‌هاي آسيا شركت كنيم و بتوانيم نتيجه لازم را بگيريم. مهم است كه بدون آسيب‌ديدگي بازيكنان كليدي پا به اين رقابت‌ها بگذاريم. حالا كه تورنمت كافا تمام شد و خوشبختانه بازيكني دچار آسيب‌ديدگي نشد اما همين كه دور هم ‌بودند و اين تورنمنت را انجام ‌دادند خودش محكي بود. حالا اميدواريم هرچه سريع‌تر تكليف نفرات اصلي ما مشخص شود و بازيكناني كه مي‌خواهند در جام ملت‌ها بازي كنند بيشتر با هم باشند. بايد ‌در نظر داشته باشيم الان ‌همه تيم‌ها دارند تدارك لازم‌ را مي‌بينند.
  يكي از راه‌هاي رسيدن به آمادگي بازي تداركاتي با ديگر تيم‌ها است. معمولا هم تيم‌هاي ديگر با ما بازي نمي‌كنند! چاره كار چيست؟
ما با تركيه و روسيه روابط خيلي خوبي داريم بايد با تيم‌هاي ملي و حتي باشگاهي آنها بيشتر بازي كنيم. اعتقاد دارم تيم‌هاي باشگاهي تركيه حتي از تيم ملي آنها هم قوي‌تر هستند. انجام اين بازي‌ها مي‌تواند خيلي كمك كند. بايد تيم ملي شاداب‌تري را در جام ملت‌ها داشته باشيم. ضمن اينكه تيم‌هاي ديگر هم هستند از كشورهاي امريكاي شمالي و جنوبي مثل پرو. مي‌توانيم با اين تيم‌ها بازي كنيم فقط اميدوارم زمان از دست نرود و بتوانيم با تيم‌هاي ديگر بازي كنيم.
  پوست‌اندازي بعد از جام ملت‌ها انجام مي‌شد بهتر است يا قبل از آن؟ 
ما بايد براي جام ملت‌ها پوست اندازي مي‌كرديم و با نفرات جوان‌تر در اين تورنمنت شركت مي‌كرديم تا در جام جهاني بعدي باتجربه‌تر شوند ‌كه اين اتفاق متاسفانه در فوتبال ما رخ نداده است. يك‌سري بازيكنان كه سن‌شان بالا مي‌رود تازه به آنها توجه مي‌شود. مثلا شما عيسي آل‌كثير را ببين يا خيلي‌هاي ديگر در جواني هيچ كس آنها را نديد اما بايد در باشگاه‌ها به اين بازيكنان جوان توجه كنند. شما ببينيد بازيكنان ۱۵ يا ۱۶ ساله الان در رئال يا بارسلونا بازي مي‌كنند و خيلي‌ از تيم‌هاي دنيا هم به جوانان توجه مي‌كنند و فرصت بازي مي‌دهند. ‌اين جام ملت‌ها مي‌تواند محك جدي براي جوان‌ترها باشد و با برگزاري يك تورنمنت خوب مي‌شود يك‌سري جوان‌ها را در تيم جا بيندازيم. البته نه در پست سردار يا طارمي و بيرانوند اما در بقيه پست‌ها مي‌شد به جوان‌ها ميدان داد تا پوست‌اندازي كنيم؛ در بازي‌هايي كه قهرماني در آن اهميتي نداشت.
  جام جهاني بعدي، آسيا 8 سهميه دارد شايد براي همين زياد‌ عجله‌اي براي تغيير نسل نداشتند. 
نبايد فرصت را از دست داد. در جام‌ ملت‌ها يك جوان يك‌ محك جدي مي‌خورد. شما ببين ابوالفضل جلالي در جام‌جهاني ۲۰ دقيقه بازي كرد و در همان زمان اندك همه توجهات را به خودش جلب كرد. ما بايد اين كار را انجام بدهيم و اميدوارم شجاعت استفاده از جوانان‌ در بين ‌مربيان ما بيشتر شود تا شكل بهتري به تيم‌ ملي دهيم.
  قبول داريد‌ كه ليگ‌ ما هم چندان بازيكن‌ساز نيست؟
بزرگ‌ترين مشكل ما نداشتن فوتبال آكادمي است. اگر مديران نگاه ويژه داشته باشند نرخ بازيكنان تا اين حد بالا نمي‌رود. استعداد زياد داريم اما متاسفانه حمايتي وجود ندارد و مديران دنبال جذب بهترين‌ها مي‌روند و مي‌بينيم معمولا نتيجه هم نمي‌گيرند. ‌بايد در بحث آكادمي از تيم‌هاي بزرگ دنيا الگوبرداري كنيم. فوتبال ما پر از استعداد است و با افراد متخصص مي‌توانيم اينها را جذب باشگاه‌ها كنيم و با ساماندهي آنها كم كم شكوفا شوند و به تيم ملي برسند.
  حضور بازيكنان بزرگ خارجي به ليگ ما مي‌تواند به فوتبال ملي ما كمك كند؟ كاري كه عربستان انجام مي‌دهد و قبلا هم كشورهايي مثل امريكا  و تركيه  انجام  دادند. 
شما مي‌توانيد رونالدو را به ايران بياوريد؟ با اين مشكل اقتصادي كه داريم. مي‌توانيد بنزما را بياوريد؟ ما نه امكانات داريم نه زيرساخت داريم، اصلا نمي‌آيند به فوتبال ما. اگر بازيكنان بزرگ حتي سن‌شان بالا باشد به فوتبال ما بيايند انگيزه به جوانان مي‌دهند و جوانان شكوفا مي‌شوند. مطمئنا با وجود اينها هوادار هم بيشتر مي‌آيد و انگيزه جوانان ‌هم بيشتر خواهد شد. اين كمك مي‌كند تا نسل جوان بيايند كنار اينها باشند. درد فوتبال ما بازيكن ۳۴ ساله است كه مي‌گوييم خيلي خوب است!
  برگزاري بازي‌هاي دوستانه از وظايف فدراسيون  فوتبال  است. 
صد درصد‌. بازي‌هاي خوب كمك مي‌كند. شما ديديد بازي با ژاپن را چطور از دست داديم؟ بازي‌هاي دوستانه اين معايب را برطرف مي‌كند. تا شاهد ضعف رفتاري يك‌سري از بازيكنان نباشيم اميدوارم اين اتفاق رخ بدهد. شك نداشته باشيد كه كادرفني ما هم از بازي با تيم‌هاي بزرگ استقبال مي‌كند اما شرايطش بايد به وجود بيايد‌‌. نبايد فيفادي‌ها را به راحتي از دست بدهيم. 
  صحبت پاياني؟ 
تشكر مي‌كنم از شما‌ و اميدوارم تيم ملي با يك آماده‌سازي مناسب در جام ملت‌ها شركت كند و بتواند با كسب نتيجه خوب دل مردم عزيز كشورمان را شاد كند.


شما مي‌توانيد رونالدو را به ايران بياوريد؟ با اين مشكل اقتصادي كه داريم. مي‌توانيد بنزما را بياوريد؟ ما نه امكانات داريم نه زيرساخت داريم، اصلا نمي‌آيند به فوتبال ما. اگر بازيكنان بزرگ حتي سن‌شان بالا باشد به فوتبال ما بيايند انگيزه به جوانان مي‌دهند و جوانان شكوفا مي‌شوند. مطمئنا با وجود اينها هوادار هم بيشتر مي‌آيد و انگيزه جوانان ‌هم بيشتر خواهد شد. اين كمك مي‌كند تا نسل جوان بيايند كنار اينها باشند. درد فوتبال ما بازيكن ۳۴ ساله است كه مي‌گوييم خيلي خوب است!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون