• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5534 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۶ تير

ماركتا ووندروسووا فاتح ويمبلدون شد

قهرماني زني كه هيچ كس شانسي براي او قائل نبود!

گروه ورزش|ماركتا ووندروسووا از جمهوري چك، به عنوان يكي از كم‌شانس‌ترين تنيس‌بازان حاضر در ويمبلدون موفق به كسب عنوان قهرماني شد. اتفاقي كه بعيد است بار ديگر رخ بدهد! روز شنبه، ووندروسووا در دو ست پياپي، اونس جابر، يك تونسي پيشرو و محبوب را شكست داد و خود، خانواده و دوستانش و دنياي تنيس را غرق در شگفتي كرد. ووندروسووا، 24 ساله، اولين بازيكن بي‌شانسي بود كه برنده ويمبلدون شد و البته آخرين بازيكن در صف طولاني زنان متولد چك كه مهم‌ترين جام را در اين ورزش بالاي سر برده‌اند.  مانند ناوراتيلوا كه مسابقه را از تلويزيون تماشا كرد، ووندروسووا يك بازيكن چپ دست با سرويس‌هاي ناخوشايند است كه در تمام بعدازظهر فينال و در پرتنش‌ترين لحظاتي كه جابر سعي مي‌كرد كنترل مسابقه را در دست بگيرد يا كامبك بزند بر بازي مسلط ماند.
ووندروسووا كه در يك مسابقه پر از خطا پيروز شد با شگفتي كمبود كيفيتش را جبران كرد. او نائومي اوزاكا را در المپيك 2021 توكيو شكست داد، درست چند روز پس از اينكه اوزاكا شعله المپيك را روشن كرد تا مدال طلا را در خاك خود به دست آورد. روز پنجشنبه ووندروسووا، الينا سويتولينا، يك تنيسور تازه مادر شده از اوكراين را شكست داد. كسي كه با روحيه بالا به نيمه نهايي رسيده بود و مي‌خواست به مردم كشورش كه از خود برابر تهاجم روسيه دفاع مي‌كردند، الهام ببخشد. بعدازظهر شنبه نوبت به جابر رسيد كه روياي خود را با بازي سخت و نامتعارف ووندروسووا از دست بدهد. آن هم در تورنمنتي كه به گفته ووندروسووا او هيچ شانسي براي برنده شدن در زمين چمن آن نداشت.  ووندروسووا گفت: «وقتي ما آمديم، من اين‌طور فكر مي‌كردم كه بايد سعي كنم دست‌كم در دو مسابقه پيروز شوم و اكنون اين اتفاق افتاده است، اين ديوانگي است!» او در آخرين دوره ويمبلدون كه حضور داشت پس از جراحي، مچ دست خود را گچ گرفته بود. بنابراين مدام در مورد اين اتفاق در طول مسابقات امسال در رابطه با آن اتفاق و البته همسرش مورد سوال قرار مي‌گرفت. شوهري كه ترجيح داد روز شنبه به تماشاي بازي در استاديوم، در خانه بماند و از گربه بدون موي خود مراقبت كند! پس از اينكه ووندروسووا در نيمه نهايي اسويتولينا را شكست داد، استپان سيمك تلاش كرد تا يك پرستار گربه پيدا كند و براي تماشاي بازي همسرش در فينال ويمبلدون پرواز كند. روز يكشنبه آنها قصد داشتند اولين سالگرد خود را جشن بگيرند. سيمك گفت: «روزي خواهد رسيد كه ما نوه‌هايي خواهيم داشت و من فقط منتظر روزي هستم كه بتوانم داستان قهرماني مادربزرگ آنها در ويمبلدون را تعريف كنم.» او گفت: «اين براي ما مثل يك روياست.» براي جابر، شكست در دومين فينال متوالي ويمبلدون در برابر حريفي كه در راه رسيدن به لبه تاريخ تنيس، شانس بسيار كمتري نسبت به ساير زناني كه او شكست داده بود داشت، بسيار دلخراش بود. جابر اكنون سه فينال از پنج فينال گرانداسلم گذشته را باخته است. او فاصله بسيار كمي براي تبديل شدن به اولين زن عرب‌تبار آفريقايي كه موفق به كسب مهم‌ترين قهرماني‌هاي تنيس شده است، دارد. مانند بسياري از تنيس‌بازان، او مدت‌ها آرزوي قهرماني در ويمبلدون را داشت و سال گذشته تصوير جام زنان را به عنوان پس زمينه گوشي خود گذاشته بود. 
در بازي فينال جابر سريع شروع كرد و گيم سرو ووندروسوواي عصبي را در ست اول بريك كرد. او از ابتدا محكم بازي كرد و در ست اول 4-2 پيش افتاد ولي قبل از اينكه متوجه شود چه اتفاق افتاده در ست اول شكست خورده بود و گيم سرو خود را در شروع دوم را هم از دست داده بود. به نوبه خود، ووندروسووا تمام كاري را كه لازم بود انجام مي‌داد، توپ را در بازي نگه مي‌داشت، ضربات چرخشي خود را مي‌زد كه بسيار متفاوت از قدرتي بود كه جابر در مسابقات اخيرش با آن روبه‌رو شده بود. جابر خودش را ثابت كرد و حتي در ست دوم با نتيجه 3-1 پيش افتاد، اما توانايي خود را براي بازيابي يك‌بار ديگر از دست داد. او در 6  ست  بعدي تنها  يك ست  برنده شد!
ووندروسووا سرانجام بعدازظهر كابوس‌آميز جابر را با يك رگبار بك‌هند به پايان رساند تا زن ديگري از جمهوري چك قهرمان ويمبلدون شود و هر كسي كه امكان نداشت آن سناريو را تصور كند، يعني قهرماني ووندروسووا را شگفت‌زده كند. ووندروسووا گفت: «مربي من بعد از فينال به من گفت باورم نمي‌شد چقدر آرام بودي!» اين كليد اصلي اين كسب قهرماني بود. ووندروسووا در پايان نقطه پاياني روي چمن افتاده بود. او برخاست تا جابر را در آغوش بگيرد و به زودي به وسط زمين مسابقه برگشت. در حالي كه زانو زده بود و سعي مي‌كرد بفهمد كه چگونه اين دويدن نامحتمل را انجام داده است، جابر روي صندلي نشست و اشك‌هايش را پاك كرد. در طول مراسم اهداي جام، موارد بيشتري وجود داشت، زيرا جابر سيني نايب قهرمان را در يك دست گرفته بود و با دست ديگر چشمان و بيني خود را پوشانده بود.
او قبل از تلاش براي گفتن هر چيزي كه جنبه‌ مثبت داشته باشد، گفت: «اين دردناك‌ترين شكست دوران حرفه‌اي من است.» در ادامه او به جمعيت گفت: «من تسليم نمي‌شوم و قوي‌تر برمي‌گردم.» براي ووندروسووا و تنيس چك، جشن‌ها تازه شروع شده بود. جمهوري چك، با جمعيتي حدود 10.5 ميليون نفري، برخلاف هر چيزي كه در اين ورزش وجود دارد، به يك كارخانه تنيس زنان تبديل شده است. هشت زن چك در ميان 50 زن برتر حضور دارند كه بيشتر آنها مانند ووندروسووا در اواسط بيست سالگي و حتي جوان‌تر هستند. وقتي مسابقات شروع شد، پترا كويتووا كه در رده دهم جهان قرار داشت، محتمل‌ترين فيناليست چك به نظر مي‌رسيد. كويتوا كه دو بار قهرمان ويمبلدون در سال‌هاي 2011 و 2014 شده بود، چند هفته قبل در يك تورنمنت زمين چمن در برلين قهرمان شده بود. ماركتا در ابتدا نمي‌دانست كه آيا پزشكان مي‌توانند مشكل مچ دست او را حل كنند يا خير. اين آسيب‌ديدگي او را براي مدت طولاني از ميادين دور كرد و سيمك گفت كه اين باعث شد بيشتر قدر تنيس را بداند. سيمك گفت: «شما نمي‌توانيد بازي كنيد در حالي كه اين ورزش را به عنوان كار مي‌شناسيد. بايد از آن لذت ببريد، بايد آن را دوست داشته باشيد. او واقعا از اين كار لذت مي‌برد و بازي را دوست دارد. او حتي از تماشاي بازي لذت مي‌برد در حالي كه فكر مي‌كنم بازيكنان زيادي از آن لذت نمي‌برند.» ووندروسووا در ويمبلدون روند ثابت مسير خود را از ميان هفت حريف آغاز كرد كه شامل پنج بازيكن اوليه و چند بازيكن، از جمله جابر كه به دليل مهارت خود در زمين چمن معروف بودند، مي‌شد. در مرحله يك‌چهارم نهايي، جسيكا پگولا كه برتري 4-1 را در ست پاياني داشت، شكست داد. در واقع به نظر مي‌رسيد ووندروسووا آتش گرفت و در پنج گيم پاياني پيروز شد. او سپس در دو مسابقه آخر در برابر حريفاني قرار گرفت كه به دلايلي بسيار بزرگ‌تر از خودش بودند. مساله‌اي كه مي‌تواند هم انرژي و توانمندي به يك بازيكن بدهد و هم مي‌تواند روحيه را از او بگيرد و سنگينش كند. در مقابل ووندروسووا، هم سويتولينا و هم جابر محكم و مصمم وارد زمين شدند. آنها اين نويد را مي‌دادند كه بتوانند بازگشتي را رقم بزنند كه براي سال‌ها و حتي دهه‌ها روايت شود. در طرف ديگر تور، ووندروسووا، بازيكني بود كه بيشتر به خاطر تتوهاي روي بدن و روي بازوهايش شناخته شده بود. زني كه با مربي خود، يان مرتل، بازيكن سابق چك شرط بسته بود كه اگر در يك گرانداسلم برنده شود، مربي هزينه خالكوبي بعدي او را براي بزرگداشت اين پيروزي بپردازد. ووندروسووا در پايان و در حالي كه جام قهرماني را در دست داشت، گفت كه آنها روز يكشنبه به سالن خالكوبي خواهند رفت!

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون