• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5543 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۷ مرداد

بحران آب‌وهوايي هم‌اكنون اينجاست

آتش‌سوزي‌هاي گسترده در يونان

محمود فاضلي

در روزهاي اخير يونان دچار آتش‌سوزي‌هاي گسترده و پراكنده در نقاط مختلف كشور شده است. آتش‌نشانان دو هفته است كه با آتش‌سوزي‌هاي متعدد جنگلي مبارزه مي‌كنند. آتش‌سوزي در جزيره معروف و توريستي رودوس همچنان ادامه دارد. چندين هتل، واحد مسكوني و خودرو در آتش‌سوزي اين جزيره از بين رفته‌اند. در عملياتي كم سابقه، بيش از 19 هزار نفر به مناطق امن جزيره منتقل شدند. فقط در يك روز 64 آتش‌سوزي جديد در نقاط مختلف اين كشور رخ داد و جمع نقاط آتش‌سوزي در سراسر كشور را به 83 مورد رساند. بزرگ‌ترين جبهه‌هاي آتش‌سوزي در جزاير مهمي رخ داد. ده‌ها هواپيما و بالگرد آتش‌نشاني و صدها نفر مامور آتش‌نشاني و داوطلب در عمليات خاموش‌سازي آتش شركت دارند. اقدامات مراكز مختلف يونان در حالي ادامه دارد كه ناوگان هواپيماهاي آتش‌نشاني اين كشور فرسوده شده و عمر هواپيماهاي مدل قديمي نزديك به 50 سال مي‌رسد. يونان داراي 18 فروند هواپيماي آتش خاموش‌كن است كه معمولا 13 فروند آنها عملياتي هستند.  يك فروند هواپيماي آتش‌نشاني مدل سي ال-215 در حين انجام ماموريت مهار آتش‌سوزي در جنوب جزيره اويا، سرنگون شد و خلبان 34 ساله و كمك خلبان 27 ساله آن جان خود را از دست دادند. رييس‌جمهور و نخست‌وزير طي پيامي اين حادثه را به مردم يونان تسليت گفتند.  بيش از سي ‌هزار نفر به ‌دليل آتش‌سوزي غير قابل كنترل در جنگل‌هاي جزيره «رودوس» يونان مجبور به ترك هتل‌ها و خانه‌هاي‌شان شدند. اين آتش تقريبا تمام طول هفته گذشته در جنگل‌هاي اين جزيره شعله‌ور بود و بادهاي شديد و دماي بالاي هوا آن‌ را از نقاط كوهستاني به سوي سواحل مركزي و غربي كشاند. گردشگران به عنوان بخشي از عمليات تخليه، چمدان به دست در حالي در صف‌هاي طولاني در سواحل اين جزيره ديده ‌مي‌شوندکه در حال تخليه اين مناطق هستند. يونان اعلام كرد، طي روزهاي اخير بيش از 500 آتش‌سوزي بزرگ در اين كشور در چند روز گذشته رخ داد. تاكنون 35 هزار هكتار در آتش سوخته است.  اگرچه گرماي شديد در اين كشور موقتا به پايان رسيده، اما عواقب آن هنوز مرتفع نشده است. بادهاي شديد آتش‌سوزي‌هايي را كه قبلا خاموش شده بودندوآتش‌سوزي‌هاي جديد را تقويت مي‌كند.  نخست‌وزير يونان در جلسه كابينه گفت: «ما تابستان سختي را پيش‌رو داريم. آتش‌نشانان يازده كشور اروپايي از يوناني‌ها حمايت مي‌كنند. در حال جنگ با آتش‌سوزي‌هاي گسترده در سراسر كشور هستيم.» او طي سخنان ديگري در پارلمان گفت: «براي چند هفته آينده، بايد در حالت آماده‌باش دايمي باشيم. ما در حال جنگ هستيم. ما چيزي را كه از دست داده‌ايم بازسازي مي‌كنيم، به كساني كه آسيب ديده‌اند، غرامت مي‌دهيم. بحران آب‌وهوايي هم‌اكنون اينجاست. اين بحران خود را در همه جاي مديترانه با فجايع بزرگ‌تر نشان خواهد داد. وضعيت وخيم موجود ممكن است به علت افزايش دماي هوا، باد‌هاي شديد و خشكسالي بدتر شود.» 
رياست‌جمهوري يونان مراسم سالگرد برقراري جمهوريت كه منجر به سرنگوني رژيم سرهنگ‌ها در 24 جولاي 1974 برنامه‌ريزي شده بود را لغو كرد. در وزارت خارجه يونان واحد مديريت بحران فعال شده و تيمي در فرودگاه بين‌المللي رودوس جهت خروج گردشگران خارجي از كشور مستقر شده است. شماري از گردشگران در پي دستور مراجع محلي براي تخليه محل اقامت خود، گذرنامه‌هاي خود را در محل اقامت جا گذاشته و براي خروج از كشور بايد شناسايي شوند. تعدادي از كشورهاي خارجي نيرو به يونان اعزام كردند. تركيه دو فروند هواپيماي آتش‌نشاني و يك بالگرد، مصر سه هواپيماي آتش‌نشاني و اردن، اسراييل، قبرس، ايتاليا، فرانسه، آلمان، مالت، روماني، اسلوواكي، لهستان، كرواسي و بلغارستان به يونان نيرو اعزام كردند. 
به ‌دنبال اين آتش‌سوزي‌ها تمام رزروهاي مربوط به مقصد سفر به مناطق آسيب ديده جنگلي در جنوب شرقي رودوس لغو شده و بسياري شركت‌هاي جهانگردي نيز از لغو سفرها به اين مناطق خبر دادند. گسترش آتش‌سوزي‌هاي جنگلي در يونان باعث شد كه براي جزيره «كورفو» واقع در غرب اين كشور هم دستور تخليه صادر شود. آتش‌سوزي در بخش شمالي اين جزيره روي داده كه عمدتا مورد توجه گردشگران انگليسي است. دستور تخليه كورفو در حالي صادر مي‌شود كه پيش از اين دست‌كم ۱۹ هزار نفر نيز از جزيره «رودوس» تخليه شدند. شعله‌هاي آتش در مركز اين جزيره نيز در حال گسترش است و بسياري از گردشگران مجبور به ترك هتل‌هاي خود شدند. جزيره كورفو واقع در شمال غربي يونان مقصدي محبوب براي گردشگران است و سالانه صدها هزار انگليسي به آن سفر مي‌كنند.  اين بزرگ‌ترين تلاش براي تخليه كشور در سال‌هاي اخير بود. در جزيره توريستي «كورفو» حدود ۲۴۰۰ بازديدكننده و افراد محلي نيز به عنوان اقدامي پيشگيرانه به محل ديگري منتقل شدند. تخليه در جزيره «اويا» و يك منطقه كوهستاني در استان منطقه پلوپونز جنوبي آغاز شده است.  همان‌طور كه انتظار مي‌رفت اردوغان رييس‌جمهور تركيه در راستاي نزديكي دو كشور پس از زلزله اخير در اين كشور اعلام كرد، آماده است هر كاري كه مي‌تواند براي كمك به يونان در مقابله با آتش‌سوزي‌هاي جنگلي انجام دهد. تركيه 2 هواپيماي آتش‌نشاني و يك بالگرد آتش‌نشاني را به يونان كه با آتش‌سوزي بزرگي دست و پنجه نرم مي‌كند، اعزام كرد. يونان به كمك ساير كشورهاي نياز دارد. بهترين آرزوها را براي همسايگان يوناني به‌ويژه مردم رودوس دارم. نخست‌وزير يونان نيز از تركيه براي كمك‌رساني در مهار آتش‌سوزي تشكر كرد. وزارت خارجه يونان نيز اعلام كرد: «از تركيه براي ارايه پشتيباني آتش‌نشاني و كمك به يونان در مقابله با آتش‌سوزي‌هاي شديد سپاسگزاريم.»
وزير دفاع تركيه طي تماس تلفني با همتاي يوناني خود، جان باختن دو خلبان يوناني را تسليت گفت و با مردم يونان و تمامي كساني كه در ماموريت مهار آتش‌سوزي مشاركت دارند، ابراز همبستگي كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون