• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5543 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۷ مرداد

دبيركل كانون صرافان:

بانك مركزي با مداخله در بازار ارز ايران و برخي كشورها، قيمت‌ها را نگه داشته است

دبيركل كانون صرافان كشور گفت: در حال حاضر با نرخ تالار اول و سنا با قيمت 28 هزار و 500 توماني، نرخ تالار دوم و نرخ نيما، نرخ اسكناس بازار متشكل، نرخ etsبانك مركزي، نرخ بانك ملي، نرخ مداخله و نرخ بازار آزاد مواجه هستيم در حالي كه قرار بود ارز تك نرخي شود.
كامران سلطاني‌زاده در گفت‌وگو با ايلنا درباره اثرگذاري انتشار خبري مبني بر انتقال بخشي از پول‌هاي آزادشده در عراق به عمان، در بازار ارز اظهار داشت: اگر پولي آزاد شده باشد بايد اين خبر از سيستم رسمي اعلام شود و بانك مركزي ميزان دقيق آزادسازي پول‌هاي بلوكه را اعلام كند و نبايد اين موضوعات تنها به اخبار غيررسمي محدود شود. 
وي با بيان اينكه تنها مي‌توان با اخبار تاييدشده و رسمي درباره اثرگذاري پول‌هاي آزادشده در بازار آزاد اظهارنظر كرد، گفت: قاعدتا اگر پولي آزاد شود بايد بلافاصله به چرخه تبادلات ارزي وارد و ورود آن به تبادلات ارزي هم بايد در سامانه نيما نشان داده شود. 
دبيركل كانون صرافان ادامه داد: سامانه نيما يك سامانه رسمي است و تمام ارزها به صورت رسمي در اين سامانه عرضه مي‌شوند بنابراين ارز آزادشده وقتي وارد چرخه رسمي شود مي‌تواند به‌طور محسوس در بازار ارز اثرگذار باشد اما تا جايي كه مي‌دانم در ماه‌هاي گذشته اكثر صرافي‌ها از دريافت ارز از سامانه نيما رضايت ندارند و اين نشان مي‌دهد كه گشايش قابل توجهي در اين زمينه نداشتيم و اگر گشايشي رخ داده بود به‌طور قطع بايد افزايش عرضه ارز در سامانه نيما قابل راستي‌آزمايي مي‌بود. سلطاني‌زاده افزود: پيش از اين هم هر بخشي از دارايي‌هاي ايران كه آزاد مي‌شد به‌طور رسمي در اين باره اطلاع‌رساني انجام مي‌شد اما در حال حاضر تمام اخبار درباره آزادسازي پول‌هاي بلوكه‌شده غيررسمي هستند. 
وي درباره پول‌هاي آزادشده در مدت زمان دولت سيزدهم گفت: به ياد ندارم در اين مدت به‌طور رسمي، پولي آزاد شده باشد، در حالي كه در اين مدت آزادسازي پول‌هاي بلوكه شده در كره جنوبي و عراق به صورت جدي مطرح شد اما هنوز اتفاق خاصي در اين زمينه رخ نداده‌ است.
دبيركل كانون صرافان درباره كاهش نرخ دلار تا 47 هزار تومان در روزهاي گذشته تاكيد كرد: در اين مدت در بازار دلار 47 هزار توماني را نديديم و در اين مدت كمترين قيمت دلار 48 هزار و 300 تومان بود. 
سلطاني‌زاده ادامه داد: براساس اخبار غيررسمي در بازار، كاهش مقطعي نرخ ارز به دليل دخالت‌هاي غيرمستقيم بانك مركزي و ساير دستگاه‌ها در تزريق ارز در بازار بوده‌ و اين كاهش جزيي اثر مداخله است. البته بانك مركزي علاوه بر دخالت در بازار داخلي؛ در بازار برخي كشورها به صورت غيرسمي مداخله مي‌كند. اگر مداخله انجام نمي‌شد، به‌طور قطع قيمت ارز افزايش پيدا مي‌كند وگرنه به دليل اتفاقاتي كه رخ مي‌دهد نرخ ارز بايد بيشتراز اين اعداد باشد.
وي گفت: البته ساز و كار مداخلات مشخص نيست و اين موضوع به صورت رسمي اعلام هم نشده است. اگر مداخله‌اي انجام مي‌شود بايد با همان دلار 40 هزار توماني انجام شود اما مي‌بينيم كه مداخله با نرخ بازار آزاد شكل گرفته‌ است.  دبيركل كانون صرافان با تاكيد بر اينكه امروز نرخ ارز 7 نرخي شده است، تاكيد كرد: در حال حاضر با نرخ تالار اول و سنا با قيمت 28 هزار و 500 توماني، نرخ تالار دوم و نرخ نيما، نرخ اسكناس بازار متشكل، نرخ etsبانك مركزي، نرخ بانك ملي، نرخ مداخله و نرخ بازار آزاد مواجه هستيم در حالي كه قراربود ارز تك نرخي شود.  سلطاني‌زاده ادامه داد: نتيجه نرخ‌گذاري دستوري افزايش فاصله نرخ ارز بازار آزاد با نرخ سنا و نيما و ... است در حالي كه در مقطعي در سال گذشته با ايجاد بازار توافقي اين اختلاف و فاصله قيمتي به حداقل رسيده بود. فراموش نكنيم كه در ابتداي سال 1401 اختلاف نرخ نيمايي با بازار آزاد كمتر از سه تا پنج درصد بوده و‌ در بازار توافقي اواخر سال 1401 بازار آزاد و صرافي‌هاي رسمي عملا نزديك به هم بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون