• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5550 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۷ مرداد

حميد درخشان در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد»:

آخر فاجعه است كه مي‌رويم بازيكن اميد بخريم

زنان به استاديوم مي‌آيند و سایر تماشاچیان‌ فحش مي‌دهند؟ خب بدهند! بايد براي ورود زنان به استاديوم فكر اساسي كنيم ‌وگرنه تبعات بدي براي فوتبال ما خواهد داشت

گروه ورزش

به گزارش «اعتماد» بيست و سومين دوره از رقابت‌هاي ليگ برتر، چهارشنبه هفته ‌جاري برگزار مي‌شود و ۱۶ تيم حاضر در اين رقابت‌ها به مصاف يكديگر مي‌روند. در اين دوره هم چهار تيم، پرسپوليس و استقلال و سپاهان و تراكتور از‌ مدعيان اصلي قهرماني به حساب مي‌آيند و بسياري از كارشناسان هم همين اعتقاد را دارند. تماسي با حميد درخشان بازيكن دهه شصت تيم ملي كه سابقه بازي و مربيگري در پرسپوليس را هم دارد برقرار كرده و با وي درباره شرايط فوتبال‌مان گفت‌وگو كرديم. درخشان با نااميدي از حال اين روزهاي فوتبال باشگاهي ما حرف زد! در ادامه از شما دعوت مي‌كنيم چكيده‌اي از صحبت‌هاي او با خبرنگار «اعتماد» را بخوانيد.

 

‌آماده شروع فصل جديد مي‌شويم. نظر شما درخصوص فصل بيست و سوم ليگ حرفه‌اي كشورمان چيست؟

تا بازي‌ها شروع نشود كه نمي‌توانيم نظر بدهيم و هيچ اتفاق خاصي هم كه نيفتاده كه بخواهد شروع شود. نه! چند تا بازيكن جابه‌جا شدند يا باشگاه‌ها يكسري بازيكن خريدند. اتفاق آنچناني نيفتاده و نخواهد افتاد. حالا بايد صبر كرد تا بازي‌ها شروع شود اما فقط چند تا بازيكن خارجي به فوتبال باشگاهي ما اضافه شده‌‌. نهايتا ۵ تا بازيكن. همه اينها كه از اين باشگاه به آن باشگاه رفتند را هم مي‌شناسيم و مي‌دانيم چه كيفيتي دارند و در چه حد و حدودي هستند. چيز خاصي اتفاق نيفتاده.

‌در راستاي صحبت‌هاي شما يكسري مربيان هم جابه‌جا شدند.

بله. مربيان هم همه جابه‌جا شدند به جز يك يا دو تا مربي اضافه شدند و بقيه هم همان‌ها هستند.

‌علتش چيست؟

مشخص است كه يك عده واسط و دلال اين وسط جابه‌جايي‌ها را انجام مي‌دهند و خودشان هم‌ مي‌دانند با چه افرادي بايد تعامل و توافق كنند. اين واضح است و نياز به گفتن هم ندارد! مربي نتيجه نمي‌گيرد و تيمش در حال سقوط بوده اما از اينجا مي‌رود به آنجا از آنجا مي‌رود به جاي ديگر. چه كيفيتي به فوتبال اضافه شده؟ شما بگوييد شايد ما فوتبال نمي‌فهميم! سرعتش زياد شده؟ تاكتيكش عوض شده؟ تغيير ساختاري؟ مهم‌ترين اتفاق اينكه آقاي گل ما ۱۳ تا گل زده و اين يعني فاجعه در فوتبال ما.

‌ميانگين سني بازيكنان ليگ هم رو به افزايش است.

آفرين! ورودي هم‌ نداشته. فاجعه اينجاست كه مي‌رويم بازيكن اميد مي‌خريم. اين ته خط است كه سازندگي و خروجي نداريم مي‌رويم بازيكن اميد مي‌خريم براي باشگاه‌ها. خيلي بد است!

‌از اين بحث بگذريم. درباره تغيير قوانين جديد باز هم‌ يكسري باشگاه‌ها اعتراض كردند. نظر شما؟

هر چيزي توي دنيا قوانيني دارد و فدراسيون هم قوانيني وضع مي‌كند كه بايد تابع آن باشند. باشگاه‌ها كه نبايد قوانين بگذارند. بهتر است به جاي آنكه از قوانين ايراد بگيريم برويم ‌كارهاي خودمان را توسعه دهيم و زيرساخت‌هاي‌مان را درست كنيم يا آدم‌هاي‌ موجه را براي پايه‌ها انتخاب كنيم تا به فوتبال‌مان كمك كنند. اگر فلاني را بياوريم ‌چون دوست آقاي x بوده او نمي‌تواند به فوتبال ما كمك كند. سال‌هاست كه از اين رابطه‌ها استفاده كرديم ‌و ‌هميشه درجا زديم. استقلال و پرسپوليس اگر زيرساخت نداشته باشند ‌يعني فوتبال ما رو به نابودي است.

‌اصرار فيفا براي حضور بانوان ‌در استاديوم‌ هم سوژه ديگر ما است.

بله. فيفا چند سال است كه به ما مي‌گويد بايد اين كار را انجام‌ بدهيد. چند ساله مي‌گويند فوتبال را خصوصي كنيد و بانوان به استاديوم‌ بيايند اما ما گوش شنوا نداريم. وقتي هم‌ گوش شنوا ‌نداريم مجبور مي‌شوند ما را تهديد كنند‌ اگر باز هم‌ گوش نكنيم خداي نكرده تعليق شويم‌ ديگر جبران‌ناپذير است.

‌هر سال كه بحث حضور بانوان مي‌شود عده‌اي مي‌گويند زيرساخت لازم نيست يا فحاشي مي‌شود و...

اگر زيرساخت‌ها درست باشد اينها حل شدني است و اين حرف‌ها صورت مساله را پاك كردن است. تا كي مي‌خواهيم‌ بگوييم نمي‌شود؟ مگر نمي‌گوييم با فرهنگ و با اصالتيم و تماشاگران خوبي داريم؟ ‌خب وقتي اينها را مي‌گوييم بايد ثابت هم كنيم. زيرساخت نداريم بعد مي‌گوييم ممكن است در استاديوم‌ها فحش بدهند؟ خب بدهند! يك بار، دوبار فحش بدهند بار سوم وقتي مي‌بينند خانواده ‌نشسته كه ديگر فحش نمي‌دهند. اينها بهانه‌جويي است و بايد فكر اساسي كنيم‌ وگرنه تبعات بدي براي فوتبال ما خواهد داشت.

‌پيش‌بيني تقابل باشگاه‌هاي ايراني با تيم‌هاي پولدار كشورهاي عربي در آسيا چيست؟

ما‌ عقب مانديم‌ و آنها دارند سرمايه‌گذاري مي‌كنند‌ و‌ مطمئن باشيد جواب مي‌گيرند. مثل كاري كه چند سال پيش ژاپن‌ انجام داد و‌حالا بردن اين ‌تيم‌ كم‌كم براي ما آرزو مي‌شود. حتي در رده‌هاي پايه ‌هم بردن اين تيم دشوار است چه برسد به بردن ‌تيم بزرگسالان


حرف‌هايي كه در مورد دلايل عدم صدور مجوز براي ورود زنان به استاديوم مطرح مي‌شود صورت مساله را پاك كردن است. تا كي مي‌خواهيم‌ بگوييم نمي‌شود؟ مگر نمي‌گوييم با فرهنگ و با اصالتيم و تماشاگران خوبي داريم؟ ‌خب وقتي اينها را مي‌گوييم بايد ثابت هم كنيم. زيرساخت نداريم بعد مي‌گوييم ممكن است در استاديوم‌ها فحش بدهند؟ خب بدهند! يك‌بار، دوبار فحش بدهند بار سوم وقتي مي‌بينند خانواده‌ نشسته كه ديگر فحش نمي‌دهند. اينها بهانه‌جويي است و بايد فكر اساسي كنيم‌ وگرنه تبعات بدي براي فوتبال ما خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون