• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5553 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۱ مرداد

اما و اگرهاي يك توافق

اسراييلي‌ها براي شروط هسته‌اي عربستان به اختلاف خوردند

در شرايطي كه رايزني‌هاي رياض و واشنگتن در خصوص عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي ادامه دارد، شبكه ۱۳ اين رژيم اعلام كرد كه صهيونيست‌ها نظر و موضع واحدي در اين رابطه ندارند. به نوشته وب‌سايت عرب ۴۸ و به نقل از شبكه ۱۳ عبري‌زبان، كابينه نتانياهو و نهادهاي امنيتي و معارضان در خصوص شروط هسته‌اي عربستان سعودي براي عادي‌سازي روابط، به اختلاف خورده‌اند. دولت سعودي به مقامات امريكايي گفته است كه يكي از شروط رياض براي رابطه با اسراييل، امكان غني‌سازي اورانيوم در خاك عربستان است. يك مقام امريكايي در تاريخ دهم خرداد به روزنامه «اسراييل هيوم» گفت كه دولت عربستان سعودي در مذاكرات با مقامات امريكا چهار پيش‌شرط براي عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي مطرح كرده است.
طبق اين گزارش «حق داشتن برنامه صلح‌آميز هسته‌اي»، «افزايش روابط نظامي با امريكا»، «توسعه تجارت با امريكا» و «توقف انتقادات واشنگتن از قتل جمال خاشقجي» چهار پيش‌شرطي هستند كه مقامات دولت سعودي مطرح كرده‌اند. اما به گفته شبكه ۱۳ اسراييل، دولت نتانياهو همچنان در قبال شرط هسته‌اي عربستان سعودي سكوت كرده و هنوز موضع رسمي نگرفته است و از سوي ديگر مقامات كابينه او مدام از احتمال بالاي توافق با رياض سخن مي‌گويند. از جمله اينكه «ايلي كوهن»، وزير خارجه رژيم صهيونيستي به تازگي در مصاحبه با روزنامه يديعوت ادعا كرد كه عادي‌سازي روابط با عربستان سعودي دير يا زود اتفاق مي‌افتد. از سوي ديگر مقامات امنيتي رژيم اسراييل به ‌شدت با درخواست غني‌سازي اورانيوم در خاك عربستان مخالف هستند و در اين خصوص ابراز نگراني كرده‌اند.
به گزارش فارس، شبكه ۱۳ رژيم صهيونيستي همچنين خبر داد كه «يايير لاپيد»، نخست‌وزير سابق و رهبر اپوزيسيون اين رژيم موضع مشابه نهادهاي امنيتي دارد. او در ديدار با اعضاي حزب دموكرات از كنگره امريكا كه به فلسطين اشغالي سفر كرده‌اند، گفته است با توافقي كه شامل غني‌سازي اورانيوم در خاك عربستان باشد، مخالف است و اين مساله خطري براي امنيت اسراييل محسوب مي‌شود.
در اين ميان محافل صهيونيستي معتقدند كه سخنان يايير لاپيد روي ارزيابي حزب دموكرات در خصوص درخواست‌هاي رياض تاثيرگذار خواهد بود.
يايير لاپيد به نمايندگان امريكايي گفته است: «مشكلي با صنعت هسته‌اي غيرنظامي نداريم و كشورهايي هستند كه در اين منطقه از اين صنعت بهره‌مند هستند، اما هيچ كدام در خاك خود دست به غني‌سازي نمي‌زدند؛ غني‌سازي اورانيوم در خاك عربستان سعودي خطري براي امنيت ملي اسراييل است. تصور كنيد كه اگر من چنين توافقي را امضا كنم، نتانياهو چه خواهد گفت.»
در مقابل نيز حزب ليكود كه نتانياهو رهبري آن را در دست دارد، در واكنش به سخنان يايير لاپيد گفته است: «بنيامين نتانياهو تاكنون چهار توافق صلح تاريخي به امضا رسانده كه همه آنها امنيت و جايگاه اسراييل را توسعه داده‌اند، اما لاپيد چه كرده است؟ ميادين گازي اسراييل را مجاني به حزب‌الله داد و اكنون هم نمي‌تواند نتانياهو را درباره امنيت اسراييل موعظه كند؛ موضوع امنيت ملي و منافع حياتي اسراييل در هر توافق صلحي از سوي نتانياهو در نظر گرفته مي‌شود.»
گفتني است، مورد «گاز مجاني براي حزب‌الله» كه در بيانيه حزب ليكود آمده است، به توافق ميان لبنان و رژيم صهيونيستي در دوره نخست‌وزير يايير لاپيد در خصوص ترسيم مرزهاي دريايي با رژيم صهيونيستي اشاره دارد كه در ۲۰ مهر سال گذشته با ميانجيگري امريكا به سرانجام رسيد و مقامات لبناني آن را يك پيروزي براي لبنان توصيف كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون