• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5553 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۱ مرداد

تحولات جهان

اعتراف به نقش تركيه در جنگ قره‌باغ

وزير خارجه كنوني و رييس پيشين سرويس اطلاعاتي تركيه عنوان كرد كه اين نهاد نيروهايي را در جنگ قره‌باغ از دست داده است. به گزارش راشاتودي، «هاكان فيدان»، وزير خارجه تركيه كه پيش‌تر به مدت ۱۳ سال رييس سازمان اطلاعات ملي اين كشور بوده است، به نقش آنكارا در جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ اشاره كرد. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه پيش از نشست شوراي امنيت ملي اين كشور، مدالي به فيدان به دليل خدماتش به عنوان رييس سازمان اطلاعات ملي اهدا كرد. فيدان در حين دريافت اين مدال عنوان كرد: من اين مدال را از طرف دوستانم كه حين اجراي دستوراتم در ليبي، قره‌باغ، سوريه و عراق شهيد شدند، دريافت مي‌كنم. رسانه روسي نوشته: اظهارات فيدان حاكي از نقش تركيه در درگيري ارمنستان و جمهوري آذربايجان است كه باعث مرگ هزاران نظامي و صدها غيرنظامي شد. ترديد در خصوص نقش آنكارا در جنگ دوم قره‌باغ به سال ۲۰۲۰ بازمي‌گردد. در آن زماني برخي گزارشات به همراه برخي مقامات امريكايي و فرانسوي اشاره كردند كه تركيه به آذربايجان براي راه‌اندازي اين درگيري كمك كرده‌اند. روزنامه كامارسانت روسيه نيز به نقل از منابع نظامي و ديپلماتيك آنكارا را به كمك به باكو از طريق ارسال تسليحات و حتي جنگنده‌هايي از سوريه و ليبي متهم كرده بود.


پيش‌بيني رييس‌جمهوري لهستان از شكست ضد حمله اوكراين
اعتماد | رييس‌جمهوري لهستان گفت كه ضدحمله اوكراين با موفقيت همراه نبوده، زيرا اين كشور تسليحات كافي براي «تغيير توازن قدرت در جنگ» را ندارد. به گزارش خبرگزاري راشاتودي، آندژي دودا، رييس‌جمهوري لهستان كه يكي از سرسخت‌ترين حاميان كي‌يف است، پيش‌بيني كرد كه ضدحمله اوكراين عليه مواضع روسيه احتمالا شكست خواهد خورد و تنها راه چاره اين است كه غرب سلاح‌هاي بيشتري به كي‌يف بفرستد.
دودا در يك مصاحبه گفت: آيا اوكراين از تسليحات كافي براي تغيير جريان جنگ و يافتن موضع برتري برخوردار است؟ احتمالا نه. او ادامه داد: اين را از آنجا مي‌گويم كه آنها در حال حاضر ضدحمله قاطعي عليه ارتش روسيه انجام نمي‌دهند. خلاصه، اوكراين به حمايت بيشتري نياز دارد. اوكراين در اوايل ژوئن ضدحمله‌اي را عليه مواضع روسيه در خاك خود آغاز كرد كه از ماه‌ها پيش در تدارك آن بود. اما ارتش روسيه در اين چند ماه با مين‌گذاري‌هاي گسترده و كندن گودال‌هاي عميق، مواضع دفاعي مستحكمي ايجاد كه عرصه را بر عمليات تهاجمي اوكراين تنگ كرد.


كشته شدن ۲۳ سرباز سوري در حمله داعش

ايسنا| در حمله داعش به اتوبوس نظاميان سوريه ۲۳ سرباز كشته شدند. ديدبان حقوق بشر سوريه اعلام كرد: تروريست‌هاي داعش شامگاه پنجشنبه اتوبوس نظامي را در باديه الميادين در حومه شرقي ديرالزور هدف قرار دادند كه به كشته شدن ۲۳ سرباز و زخمي شدن بيش از ۱۰ تن ديگر منجر شد. به گفته ديد‌بان حقوق بشر سوريه سرنوشت ده‌ها سرباز هنوز نامشخص است. داعش معمولا از طريق بمب‌گذاري يا حملات به ويژه در منطقه باديه سوريه اتوبوس‌هاي نظامي يا غيرنظامي را هدف قرار مي‌دهد. اين گروه تروريستي در دوره اخير عمليات‌هاي خود را افزايش داده است. دوشنبه در حمله داعش به ايست امنيتي در استان رقه ۱۰ نظامي سوري كشته شدند. اوايل ماه ميلادي كنوني نيز داعش حمله‌اي را به كاروان تانكرهاي نفت در حومه شرقي حماة انجام داد كه به كشته شدن هفت تن از جمله تعدادي از نيروهاي نظام سوريه منجر شد. داعش در عراق و سوريه شكست خورده و بيشتر مناطق تحت اشغال خود را از دست داده است، اما عناصر اين گروه در برخي مناطق پراكنده همچنان حملاتي را انجام مي‌دهند.


كاوشگر روسي به دنبال آب در ماه

فرودگر «لونا۲۵» بامداد جمعه توسط يك موشك سايوز از پايگاه فضايي «واستوچني» واقع در۳۴۵۰ مايلي شرق مسكو به فضا پرتاب شد. روسيه براي نخستين‌بار پس از ۴۷ سال كاوشگري را براي يافتن نشانه‌هايي از وجود آب در تنها قمر طبيعي زمين به سوي ماه پرتاب كرد. كاوشگر «لونا۲۵» قرار است در قطب جنوبي ماه، منطقه‌اي كه به نظر مي‌آيد ذخايري از يخ را در خود جاي داده‌ است، فرود آيد. به گزارش يورونيوز، ماموريت جديد فضايي روسيه رقبايي جدي همچون هند دارد كه ماه گذشته ميلادي فرودگري با نام «چاندرايان-۳» را به سوي ماه پرتاب كرده بود. ايالات متحده امريكا و چين نيز از اين غافله عقب نمانده و پيش‌تر برنامه‌هاي پيشرفته‌اي را براي اكتشاف ماه به ويژه بررسي موشكافانه ذخاير آبي در قطب جنوبي اين قمر راه‌اندازي كرده بودند. يوري بوريسوف، رييس فضايي روسيه روز جمعه به اينترفاكس گفت كه انتظار مي‌رود اين فرودگر روز ۲۱ آگوست روي ماه فرود‌ آيد. اين در حالي است كه آژانس فضايي روسيه پيش‌تر روز بيست و سوم آگوست را به عنوان تاريخ فرود كاوشگر «لونا۲۵» روي ماه تعيين كرده بود. فرودگر روسي قرار است به مدت يك‌سال در قطب جنوبي ماه به اكتشاف بپردازد، جايي كه دانشمندان ناسا و ساير آژانس‌هاي فضايي در سال‌هاي اخير آثاري از آب يخ‌زده را در دهانه‌هاي سايه‌خيز آن شناسايي كرده‌اند. ماموريت ماه روسيه براي مسكو از اهميت زيادي برخوردار است، زيرا به ادعاي كرملين، تحريم‌هاي غرب بر سر جنگ اوكراين كه بسياري از آنها بخش هوافضاي روسيه را هدف قرار داده، در فلج كردن اقتصاد روسيه ناتوان بوده است. آژانس فضايي اروپا پيش‌تر قصد داشت دوربين ناوبري Pilot-D را با نصب روي كاوشگر «لونا۲۵» آزمايش كند، اما پس از حمله روسيه به اوكراين، ارتباط خود را با اين پروژه قطع كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون