• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5554 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۲ مرداد

وخامت اوضاع انساني در قره‌باغ

ارمنستان به شوراي امنيت سازمان ملل متحد متوسل شد

مناقشه قره‌باغ تاكنون منجر به وقوع دو جنگ ميان طرفين شده است كه آخرين آن پاييز سال ۲۰۲۰ به شكست نظامي نيروهاي ارمني و حصول دستاوردهاي ارضي قابل توجه براي آذربايجان منجر شد.
در همين رابطه ارمنستان روز شنبه با اشاره به «وخامت اوضاع انساني» در قره‌باغ كوهستاني، منطقه‌اي كه ماه‌ها تحت محاصره آذربايجان بوده است، خواستار تشكيل نشست اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل متحد شد.
به گزارش يورونيوز، كريدور لاچين، تنها راه زميني ارتباطي بين ارمنستان و قره‌باغ ابتدا توسط افرادي كه خود را فعالان محيط‌زيستي آذربايجاني معرفي مي‌كردند، مسدود شد و سپس باكو با طرح دلايل امنيتي در ورودي اين جاده استراتژيك ايستگاه بازرسي ايجاد كرد. جمهوري آذربايجان از زمان ايجاد اين مانع به بهانه‌هاي مختلف جلوي تردد در كريدور لاچين را گرفته است.
به همين دليل مهر مارگاريان، نماينده دايم ارمنستان در سازمان ملل با ارسال نامه‌اي به شوراي امنيت ضمن تشريح وخامت اوضاع انساني در منطقه ارمني‌نشين محاصره شده در قره‌باغ تصريح كرد كه ساكنان منطقه از «كمبود جدي غذا، دارو و سوخت» رنج مي‌برند. نماينده ارمنستان در سازمان ملل همچنين از قطع برق و گاز در اين منطقه كه باكو و ايروان از چندين دهه پيش تاكنون بر سر آن مناقشه داشته‌اند، خبر داد. مارگاريان در ادامه هشدار داد: «اين وضعيت منجر به افزايش مرگ و مير ناشي از چندين مورد بيماري به ويژه در افراد مبتلا به ديابت و بيماري‌هاي قلبي عروقي شده است.» به گفته نماينده ارمنستان در سازمان ملل متحد «جمعيت ساكن در منطقه قره‌باغ كوهستاني اكنون در آستانه يك فاجعه انساني واقعي قرار گرفته است.» او جمهوري آذربايجان را در اين ميان متهم كرد و گفت كه باكو «عمدا شرايط زندگي را براي جمعيت ساكن در قره‌باغ غيرقابل تحمل مي‌كند.» مهر مارگاريان اين اقدام باكو را كه به اعتقاد وي با هدف راندن ساكنان قره‌باغ از خانه‌هاي خود انجام شود «ظالمانه» خواند. وي افزود: «دولت ارمنستان خواستار مداخله شوراي امنيت سازمان ملل متحد به عنوان نهاد اصلي متولي حفظ امنيت جهاني است.»
گفتني است ارمنستان و جمهوري آذربايجان، دو كشور منطقه قفقاز از اواخر دهه ۱۹۸۰ بر سر قره‌باغ كوهستاني با يكديگر در مناقشه‌اند.
اين مناقشه تاكنون منجر به وقوع دو جنگ ميان طرفين شده است كه آخرين آن پاييز سال ۲۰۲۰ به شكست نظامي نيروهاي ارمني و حصول دستاوردهاي ارضي قابل توجه براي آذربايجان منجر شد. منطقه كوهستاني قره‌باغ عمدتا ساكناني ارمني‌تبار دارد اما در سطح بين‌المللي به عنوان بخشي از آذربايجان شناخته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون