• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5569 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۸ شهريور

بازگشت صربيناتور به يواس اوپن

بار ديگر نيويورك، شهري كه جوكوويچ عاشق آن است

دو سال است كه نواك جوكوويچ روياي حضور در نيويورك را در سر مي‌پروراند. او در اينجا موفقيت‌هاي زيادي داشته و سه بار برنده مسابقات آزاد امريكا شده است. اين جايي است كه او يكي از معروف‌ترين حركات خود را انجام داد، زماني كه راجر فدرر در نيمه نهايي را در سال 2011 شكست داد.
با اين حال، ذهن او در يكي از بدترين لحظاتش گير كرده است، درست قبل از پايان شكست نااميدكننده‌اش در فينال انفرادي اوپن امريكا در سال 2021 مقابل دانيل مدودف.
در آن سال جوكوويچ تقريبا با تنها چيزي كه در دوران حرفه‌اي خود انجام نداده بود يك برد فاصله داشت. تبديل شدن به اولين مرد پس از راد ليور در سال 1969 كه توانست هر چهار گرانداسلم را در يك سال به دست آورد. 
جوكوويچ پس از غيبت در مسابقات سال گذشته به دليل امتناع از واكسينه شدن عليه كوويد-19، سرانجام به مسابقات آزاد ايالات متحده بازگشت. او كه اكنون تعداد عناوين گرانداسلمش 23 است و بيشتر از هر مرد ديگري، عشقي كه يكشنبه دو سال پيش احساس مي‌كرد، را به خاطر مي‌آورد. عشقي كه در هر دو طرف افزايش يافته است.
جوكوويچ هميشه يك گلادياتور در زمين بوده است. اما اكنون، در 36 سالگي، او آرام‌تر و درون‌نگرتر شده است. او در عين حال كه موضع‌گيري‌هاي تند سياسي كم ندارد و آن را پنهان نمي‌كند، از دير آمدن عذرخواهي مي‌كند، خود را مسخره مي‌كند و با لبخند ريلكس مي‌شود، مي‌خواهد مردم او را دوست داشته باشند و از اعتراف به آن هراسي ندارد. از زمان مسابقات آزاد فرانسه در ژوئن، زماني كه جوكوويچ از فدرر و رافائل نادال، رقباي ديرينه‌اش، در رقابت براي كسب بيشترين عناوين گرانداسلم انفرادي، سبقت گرفت، عموم مردم بيشتر اين آرامش را مشاهده كردند.
او مي‌گويد: يك علامت نشان مي‌دهد كه من در زمين خيلي راحت هستم. تفريح خوب. انرژي مثبت. او گفت: «با پيشرفت مسابقات، رقابت سخت‌تر و سخت‌تر مي‌شود. بنابراين من هميشه از قبل فكر مي‌كنم. البته روي چالش بعدي تمركز مي‌كنم، اما هدف بلندمدت و برنامه بلندمدت كه قهرماني در اين تورنمنت است را نيز در پس ذهن خود دارم.» از آخرين باري كه جوكوويچ در اينجا به پيروزي نزديك شده بود، خيلي چيزها تغيير كرده است. او به اسطوره بزرگ اين ورزش تبديل شده و جايگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترين بازيكن دوران مدرن تثبيت كرده است. فدرر بازنشسته شده و نادال در حال ريكاوري پس از عمل جراحي و در آستانه بازنشستگي است. كارلوس آلكاراز، بازيكن 20 ساله اسپانيايي كه مدت‌هاست به عنوان اتفاق بزرگ بعدي اين ورزش معرفي مي‌شد، زودتر از موعد مقرر ظاهر شد تا تمام انتظارات بزرگ را برآورده كند. او قهرمان مسابقات آزاد امريكا و شماره 1 جهان است.
دور كردن او و تمام افراد ديگر نسل بعدي احتمالا آخرين فصل زندگي حرفه‌اي جوكوويچ است. رقابت گرانداسلم امسال او با آلكاراز، يك دوئل بين نسلي نادر و تكرار نشدني است. آنها جسور هستند و او اين را دوست دارد.
او مي‌تواند به ياد بياورد كه زماني كه يكي از همان جوان‌ها بود، در اواخر نوجواني و اوايل 20 سالگي، در نيويورك ظاهر شد و مانند بسياري از بازيكنان قبل از خود، از اندازه و انرژي شهر غرق شد. براي يك بچه از يك شهر كوهستاني در بالكان، حتي براي كسي كه براي تنيس به سراسر اروپا سفر كرده بود، اين خيلي زياد بود.
حالا او يك هفته قبل از مسابقات آزاد ايالات متحده را در هتلي در منهتن مي‌گذراند و در انرژي شهر غوطه‌ور مي‌شود، قبل از اينكه با همسر و فرزندان خردسالش به املاك دوستش در آلپاين، نيوجرسي، نقل مكان كند. در آنجا، او به «حالت قفل كردن» تغيير مي‌كند. صلح و آرامش در ميان درختان و طبيعت، به ويژه در روزهاي بين مسابقات را به دست مي‌آورد. زماني كه او اغلب به جاي پياده‌روي به كوئينز، با شريك‌هاي خود در آنجا تمرين مي‌كند.
مزيت ديگري براي آن منطقه وجود دارد. جوكوويچ داستان‌هاي زيادي را در رختكن از بازيكناني شنيده است كه قرباني كشش شب نيويورك شده‌اند. او گفت: «من در اوايل خوش شانس بودم كه افرادي را در اطرافم داشتم كه مرا دور نگه داشتند. اما من آزادي كاوش و گشتن در اطراف را داشتم. بياييد بگوييم كه من با شب‌هاي نيويورك نيز آشنا شدم.» نواك پس از آن باخت در ويمبلدون امسال، راكت‌هاي خود را به مدت دو هفته كنار گذاشت و راهي كرواسي و مونته‌نگرو شد تا به همراه خانواده خود در كوه‌ها و آب‌هايي كه به خوبي مي‌شناسد، تعطيلات را بگذراند. او به دليل خستگي از مسابقات تورنتو انصراف داد.
با اين حال، برنامه فشرده مسابقات تنيس پشيماني و آينده‌نگري را كنار مي‌گذارد، زيرا به سرعت زمان شروع آماده‌سازي براي تلاش بعدي فرا مي‌رسد. مسابقاتي كه اغلب در هواي گرم و مرطوب اواخر تابستان سينسيناتي و نيويورك رخ مي‌دهند. او در گرم‌ترين زمان روزهاي تابستان اروپا تمرين كرد. پس از ورود به سينسيناتي براي مسابقات آزاد وسترن و ساترن، دو تمرين ديگر انجام داد.
آزمون طاقت فرسايي مانند آن واقعا بخشي از برنامه آماده‌سازي يواس اوپن براي نواك نبود، اما هدف صربيناتور برنده شدن در مسابقات بوده است.
او كه نخستين مسابقه‌اش در تنيس آزاد امريكا را با پيروزي پشت سر گذاشته، اين روزها لحظه‌اي كه آخرين بار در نيويورك اتفاق افتاد را به ياد مي‌آورد. امسال او اميدوار است. اميدوار براي ثبت يك روياي ديگر.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون