• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5573 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۳ شهريور

در نشست خبري اميرعبداللهيان با هاكان فيدان مطرح شد

ايران، تركيه و عربستان پشت يك ميز

«نشست مشترك ايران، عربستان و تركيه به زودي برگزار مي‌شود.» اين عباراتي است كه وزير امور خارجه ايران در ديدار با همتاي ترك خود بيان و اعلام كرد به زودي دور تازه‌اي از بهبود مناسبات در منطقه از اين طريق شكل مي‌گيرد. «حسين اميرعبدالهيان» عصر ديروز (يكشنبه) در نشست خبري مشترك با «هاكان فيدان» وزير خارجه تركيه در تهران با بيان اينكه «گفت‌وگوهاي خوب و سازنده‌اي امروز با برادرم آقاي فيدان داشتيم»، گفت: در ديدار امروز در ارتباط با پيگيري توافقات صورت گرفته بين روساي جمهور دو كشور رايزني و گفت‌وگو كرده و بر پيگيري اين توافقات تاكيد كرديم. وزير خارجه ايران همچنين با بيان اينكه در ديدار امروز در ارتباط با «تمام ابعاد دوجانبه به صورت مفصل و در عين حال نتيجه‌بخش رايزني و گفت‌وگو كرديم»، تصريح كرد: همچنين در ديدار امروز بر اجراي برنامه جامع همكاري‌هاي مشترك دو كشور تاكيد كرديم. وي همچنين با بيان اينكه توافقات دو كشور در راستاي گسترش روابط و اجراي برنامه جامع در مسير درست و رو به رشدي قرار دارد، گفت: در همين چارچوب اتفاق‌نظر داريم كه ساز و كارهاي موجود بين دو كشور براي گسترس روابط فعال شود و از ظرفيت‌هاي موجود به نحو مناسب استفاده كنيم.

 

حجم روابط تجاري ايران و تركيه بايد به ۳۰ ميليارد يورو برسد

اميرعبداللهيان با اشاره به اينكه براساس توافق صورت‌گرفته، حجم روابط تجاري دو كشور بايد به رقمي ۳۰ ميليارد يورو برسد، گفت: ما در اين زمينه در ميانه راه هستيم و با توجه به ظرفيت‌هاي دو كشور تحقق اين رقم شدني است. وزير خارجه ايران همچنين با تاكيد بر اينكه «ما معتقديم كه بايد سند تجارت ترجيحي كه سال‌ها پيش بين دو كشور به امضا رسيده است به‌روزرساني شود»، در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود مسيرهاي ترانزيتي موجود را از جمله زمينه‌هاي همكاري‌هاي دو كشور عنوان كرد و گفت: ما معتقديم كه مسيرهاي ترانزيتي عامل رقابت نيست بلكه مسير گسترش همكاري بين تهران و آنكارا است. اميرعبدالهيان با بيان اينكه در اين ديدار درخصوص توسعه همكاري‌هاي ايران و تركيه در حوزه‌هاي علمي، فناوري، بهداشت، درمان، انرژي، تبادل استاد و دانشجو و همچنين تبادل هر چه بيشتر تيم‌هاي ورزشي و برگزاري مسابقات ورزشي بين تيم‌هاي دو كشور رايزني و گفت‌وگو شد، گفت: همچنين با توجه به حجم بالاي تردد اتباع دو كشور بين ايران و تركيه تاكيد بر اين كرديم كه بايد همكاري‌هاي كنسولي نيرومندتري داشته باشيم. وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران همچنين تصريح كرد: فردا (دوشنبه) و پس از پنج سال، نشست كميته انتقال محكومان به صورت مشترك بين دو كشور در آنكارا برگزار مي‌شود. اميرعبداللهيان افزود: بر اين موضوع تاكيد داريم كه اتباع دو كشور بايد قوانين و ضوابط را رعايت كنند و همچنين اميدواريم بتوانيم با توجه به نشست مورد اشاره نسبت به تبادل زندانيان و مجرمان اقدامات لازم را در چارچوب همكاري‌هاي انساني و قضايي داشته باشيم. وزير خارجه با اشاره به تاكيد ايران و تركيه بر گسترش همكاري‌هاي گمركي و تجاري و همچنين افتتاح گذرگاه‌هاي مرزي جديد، گفت: در اين ديدار درخصوص موضوع آب و حساسيت‌هاي ايجاد شده در ارتباط با آن هم صحبت كرديم. سال گذشته كميته فني آب به صورت مشترك بين ايران و تركيه تشكيل شد و در همين چارچوب تاكيد كرديم كه در آينده نزديك براي ادامه گفت‌وگوها اين كميته به تهران سفر كند تا دور جديد گفت‌وگوها بين كميته‌هاي فني دو كشور برگزار شود.

وزير خارجه ايران گفت: در همين چارچوب بر استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس با درنظر گرفتن حق‌آبه تاريخي، عرفي و زيست محيطي كشورهاي پايين دست از جمله ايران تاكيد كرديم و اينكه اين موضوع بايد مورد توجه قرار گيرد و قرار شد كه آقاي فيدان دستورات لازم را در اين ارتباط صادر كند. اميرعبداللهيان تصريح كرد: همان‌طور كه در سخنان خود توضيح دادم موضوع آب يكي از موضوعات مهم مورد توجه ماست و مقامات تركيه تاكيد كردند كه هيچ برنامه‌اي براي محدود كردن و كاهش حق استان‌هاي واقع در شمال غربي ما براي دسترسي به آب‌هاي بالادستي وجود نخواهد داشت.

 

تشكيل نشست سه‌جانبه تهران، آنكارا و رياض با هدف تمركز بر همكاري‌هاي اقتصادي

وزير امور خارجه ايران گفت: دو طرف اتفاق‌نظر داريم كه با توجه به ابراز تمايل عربستان، در آينده نسبت به تشكيل نشست سه‌جانبه تهران، آنكارا و رياض با هدف تمركز بر همكاري‌هاي هر چه بيشتر اقتصادي، تجاري و سرمايه‌گذاري اقدام كنيم. اميرعبداللهيان در ادامه گفت: در مساله قفقاز، قويا معتقد هستيم زمان عبور از دوره تنش و درگيري به دوره صلح و همكاري فرا رسيده است. در گفت‌وگوهايي كه با رييس‌جمهور جمهوري آذربايجان در هفته‌هاي گذشته داشتيم، توافقات خوبي در اين چارچوب بين ما صورت گرفت. او با اشاره به اوضاع قفقاز ادامه داد: ما از گفت‌وگوها و توافقات ايروان و باكو در اين رابطه استقبال كرده و بار ديگر تاكيد مي‌كنيم هرگونه تغيير در ژئوپليتيك در منطقه و هرگونه اقدام براي مسدود كردن يا محدود كردن مسيرهاي تاريخي ترانزيتي و موجود در منطقه را هرگز برنمي‌تابيم. همچنين اميرعبداللهيان با بيان اينكه «با پيشنهاد آقاي هاكان قرار شد كه نشست‌هاي سه جانبه ايران، آذربايجان و تركيه با هدف همكاري‌هاي نيرومند در برقراري صلح و ثبات در منطقه از جمله منطقه قفقاز مورد پيگيري قرار بگيرد»، در پاسخ به سوالي در ارتباط با اينكه آيا در نشست امروز در مورد موضوع آب نيز رايزني و گفت‌وگو صورت گرفت، گفت: همان‌طور كه در سخنان خود توضيح دادم موضوع آب يكي از موضوعات مهم مورد توجه ماست. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون