• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5574 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۴ شهريور

در ديدار پوتين با اردوغان چه گذشت؟

آنكارا در انتظار احياي معامله غلات

قرارداد غلات درياي سياه، موضوع محوري ديدار رييس‌جمهور روسيه و همتاي تركيه‌اي او در سوچي بود. «ولاديمير پوتين»، رييس‌جمهوري روسيه طي ديدار روز گذشته (دوشنبه) با «رجب طيب اردوغان»، رييس‌جمهور تركيه در اقامتگاه خود در شهر سوچي گفت: روسيه براي مذاكره در مورد معامله غلات آماده است.
به گزارش الجزيره، پوتين همچنين خبر داد كه در ديدار با اردوغان مسائل مربوط به بحران اوكراين را ناديده نخواهند گرفت. او تاكيد كرد: زمينه‌هاي همكاري گسترده‌اي با تركيه داريم و به زودي به مذاكرات خود در مورد مركز توزيع گاز پايان مي‌دهيم. با اطمينان در زمينه انرژي پيشرفت مي‌كنيم و با خريداران عمده توافقاتي داريم. به همكاري با تركيه در زمينه انرژي هسته‌اي ادامه خواهيم داد.
رييس‌جمهور روسيه كشورش را در ميان اولين كشورهايي دانست كه در تلاش براي كمك به تركيه در طول بحران‌ها، از جمله آتش‌سوزي جنگل‌ها يا مقابله با پيامدهاي زلزله حضور داشته است. پوتين گفت: رييس‌جمهور محترم! شما به مبارزه با آتش‌سوزي اشاره كرديد. من مي‌خواهم بگويم كه پس از زلزله مهيبي كه مردم تركيه با آن مواجه شدند، ما جزو اولين كساني بوديم كه سعي كرديم به مردم تركيه كمك كنيم، براي كمك به مردم عادي كه آسيب ديده‌اند. همه اينها نشان مي‌دهد كه ما روابط روسيه و تركيه را به سطح بسيار خوب و بالايي رسانده‌ايم. رييس‌جمهور تركيه نيز نشست ديروز در سوچي را بسيار مهم خواند و گفت: موضوع غلات بسيار مهم است و بخش بزرگي از مذاكرات امروز ما را به خود اختصاص خواهد داد. آنكارا با «احتياط» در انتظار احياي معامله غلات است. گفت‌وگو با پوتين در مورد معامله غلات براي جهان و كشورهاي آفريقايي مهم خواهد بود. كشورهاي آفريقايي منتظر نتيجه نشست امروز ما درخصوص صادرات غلات هستند.
روسيه در ماه جولاي و پس از حملات پياپي اوكراين به پل كرچ كه سرزمين روسيه را به شبه‌جزيره كريمه متصل مي‌كند، از توافق غلات خارج شد. اين توافق تقريبا يك‌سال پيش و با ميانجيگري تركيه و سازمان ملل براي تضمين عبور امن غلات اوكراين از درياي سياه و كمك به تسهيل صادرات غلات و كود روسيه منعقد شد. روسيه به‌طور مداوم شكايت دارد كه مزاياي منعقد شده در آن توافق هرگز محقق نشد. رييس‌جمهور تركيه به همتاي روس خود گفت: تركيه و روسيه در مسير رسيدن به تجارت ۱۰۰ ميليارد دلاري هستند و براي ادامه استفاده از ارزهاي محلي در مبادلات تجاري خود اقداماتي را انجام خواهيم داد. تركيه و روسيه پروژه‌هاي مهمي در حوزه گردشگري دارند. از روسيه براي كمك به خاموش كردن آتش‌سوزي جنگل‌هاي تركيه تشكر مي‌كنيم. آتش‌سوزي در تركيه يك فاجعه بزرگ بود، به خصوص كه پس از فاجعه زلزله رخ داد.
اردوغان همچنين از «همكاري عميق» تركيه و روسيه در زمينه گاز و توسعه آن خبر داد و ايجاد هاب گاز در تركيه براي آنكارا را بسيار مهم خواند. رييس‌جمهور تركيه همچنين به پوتين گفت كه كار در نيروگاه اتمي «آق قويو» به خوبي پيش مي‌رود و افزود كه طرفين نيز گامي در جهت ساخت نيروگاه اتمي سينوپ برخواهند داشت. اردوغان گفت: ما سطح بالايي از همكاري با روسيه در بخش انرژي، به ويژه در زمينه گاز طبيعي داريم. من معتقدم كه اين روابط را بيشتر توسعه خواهيم داد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون