• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5576 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۹ شهريور

«اعتماد» در گفت‌وگو با يوسف مولايي تنش‌هاي اخير ميان جمهوري آذربايجان و ارمنستان را بررسي مي‌كند

نبرد سوم در قره‌باغ؟

ايران بايد ميان دو همسايه خود تعادل ايجاد كند

گروه سياسي

طي روزها تحولات تازه‌اي در منطقه قره‌باغ در حال وقوع است كه ضرورت اتخاذ استراتژي صحيح را در اين منطقه يادآور مي‌سازد. نيروهاي نظامي وابسته به ارمنستان در قره‌باغ كوهستاني از روز سه‌شنبه شب به وقت تهران، مدعي تحركات نظامي جمهوري آذربايجان شدند. ديروز هم مقامات آذربايجاني خبر از حفر سنگرهاي دفاعي از سوي ارمنستاني‌ها دادند و اتخاذ اقدامات متقابل را حق خود دانستند. ايران هم به عنوان يكي از بازيگران اصلي در اين منازعه تلاش مي‌كند، دو طرف را به سمت گفت‌وگو و مذاكره دعوت كند.

بر اين اساس سرلشكر محمد باقري، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح ايران ديروز شنبه راهي باكو شد تا با وزير دفاع جمهوري آذربايجان ملاقات كند.هرچند دو كشور عنوان «توسعه مناسبات و همكاري‌هاي دفاعي و نظامي دوجانبه» را براي اين سفر برگزيده‌اند، اما مشخص است كه حل تنش‌هاي فزاينده در منطقه ريشه اصلي اين سفر است. برخي منابع هم از افزايش گشت‌زني پهپادهاي ايراني در منطقه خبر دادند. 
همزمان با سفر سرلشكر باقري به جمهوري آذربايجان رييس‌جمهور ايران در تماس تلفني با نخست‌وزير ارمنستان از آمادگي ايران براي ايفاي نقش موثر به عنوان يك همسايه قدرتمند در جلوگيري از هر گونه تغيير در ژئوپليتيك منطقه خبر داده است. روسيه نيز ارسال بدون مانع كمك‌هاي بشردوستانه به قره‌باغ كوهستاني را خواستار شد. «ماريا زاخاروا»، سخنگوي وزارت خارجه روسيه، روز سه‌شنبه گفت كه روسيه مي‌خواهد، كمك‌هاي بشردوستانه بدون هيچ مانعي وارد قره‌باغ كوهستاني شود. تنش‌ها در منطقه زماني فزوني گرفت كه جمهوري آذربايجان كريدور لاچين، تنها جاده‌اي كه قره‌باغ را به ارمنستان وصل مي‌كند، محاصره كرد. ارمنستان و جمهوري آذربايجان تاكنون دو بار با هم جنگيده‌اند و طي آن باكو بخش‌هايي از قره‌باغ را به دست آورده است. در تحولي ديگر، وزارت دفاع روسيه فرمانده جديد براي نيروهاي حافظ صلح روسيه در قره‌باغ كوهستاني منصوب كرد. فرماندهي نيروهاي حافظ صلح روسيه كه موقت در قره‌باغ مستقر شده‌اند، به سرلشكر «كريل كولاكوف» سپرده شده است. نيروهاي حافظ صلح روسيه بر اساس بيانيه سه‌جانبه نوامبر ۲۰۲۰ در منطقه قره‌باغ آذربايجان مستقر شدند.

در تماس تلفني رييسي  با پاشينيان  چه گذشت؟

رييسي در گفت‌وگو با پاشينيان، نخست‌وزير ارمنستان ضمن اعلام مجدد مخالفت جدي ايران با هر گونه تشنج و نيز تغيير در مرزهاي تاريخي منطقه، بر آمادگي كشورمان به عنوان همسايه‌اي قدرتمند، براي ايفاي نقش موثر در جلوگيري از درگيري جديد و هرگونه تغيير در ژئوپليتيك منطقه تاكيد كرد. رييس‌جمهور ديروز در پاسخ به تماس «نيكول پاشينيان»، نخست وزير ارمنستان، در واكنش به گزارش وي از آخرين تحولات منطقه قفقاز، ضمن اعلام مجدد مخالفت جدي جمهوري اسلامي ايران با هرگونه تشنج و نيز تغيير در مرزهاي تاريخي منطقه، بر آمادگي كشورمان به عنوان همسايه‌اي قدرتمند، براي ايفاي نقش موثر در جلوگيري از درگيري جديد و هرگونه تغيير در ژئوپليتيك منطقه تاكيد كرد. رييسي با اعلام حمايت ايران از تماميت ارضي تمام كشورهاي منطقه گفت: معتقديم مسائل منطقه بايد با گفت‌وگو ميان كشورهاي منطقه حل و فصل شده و به‌طور جدي مخالف باز شدن پاي كشورهاي بيگانه به منطقه قفقاز هستيم. ايران آمادگي دارد نقش خود را براي كمك به حل و فصل مسائل از طريق گفت‌وگوهاي ديپلماتيك ايفا كند. رييس‌جمهور در بخش ديگري از اين مكالمه تلفني، از گزارش نخست وزير ارمنستان درباره روند مطلوب پيشرفت همكاري‌هاي اقتصادي و اجراي توافقات فيمابين ابراز خرسندي و آمادگي كشورمان را براي گسترش بيش از پيش تعاملات اقتصادي و تجاري و تسريع در اجراي توافقات با ارمنستان اعلام كرد. «نيكول پاشينيان»، نخست وزير ارمنستان نيز در اين گفت‌وگوي تلفني ضمن ارايه گزارشي مفصل از آخرين تحولات منطقه قفقاز جنوبي و نيز تحولات ميداني در قفقاز اظهار داشت: ايران همواره نقش موثر و سازنده‌اي در برقراري، حفظ و تقويت صلح، ثبات و امنيت در منطقه داشته است. نخست وزير ارمنستان همچنين ضمن قدرداني از مواضع جمهوري اسلامي ايران در منطقه قفقاز، گزارشي از آخرين وضعيت همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور و نيز اقدامات انجام شده براي تسريع در اجراي توافقات به دست آمده در سفر سال گذشته وي به تهران ارايه كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون