• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5588 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۵ مهر

محك عقلانيت اعضاي شوراي عالي محيط‌زيست

هادي شيرواني شيري

بالاخره تصميم در مورد نحوه عبور آزادراه اصفهان شيراز از پارك ملي كلاه قاضي به شوراي عالي محيط‌زيست سپرده شد كه تعدادي از اعضاي آن از هيات دولت و چهار نفر هم با پيشنهاد رييس سازمان محيط‌زيست و تاييد رييس‌جمهور هستند. رياست اين شورا نيز خود رييس‌جمهور به عهده دارد.
 با عنايت به اصل يكصد و سيزده قانون اساسي كه رييس‌جمهور را مسوول اجراي قانون اساسي مي‌داند و اصل پنجاهم كه تخريب محيط‌زيست را ممنوع اعلام كرده و وضعيت اسفناك محيط‌زيست كشور خصوصا استان اصفهان به علت تراكم صنايع آب‌بر و به تبع آن فرونشست، ريزگردها و آلودگي شديد هوا در اين استان لزوم تصميمي عقلاني از سوي شوراي عالي محيط‌زيست درخصوص عبور آزادراه اصفهان- شيراز از پارك ملي كلاه قاضي و حفظ اين زيست بوم ارزشمند در قلب استان اصفهان را دو چندان كرده است. 
واقعيت اين است كه پارك‌هاي ملي و مناطق حفاظت شده با عبور پروژه‌هاي عمراني خصوصا جاده‌ها و دوپاره شدن به علت افت امنيت حيات‌وحش و كشتار آنها در تصادفات جاده‌اي تقريبا كارايي خود را از دست مي‌دهند. عبور جاده از پارك‌هاي ملي گلستان و توران (در توران جاده يوزكش تهران مشهد در محدوده عباس‌آباد-ميامي، يوزپلنگ ايراني را تا لبه پرتگاه انقراض پيش برده است) نيز اين امر را ثابت كرده است. با اين تفاسير اتخاذ تصميمي عقلاني كه كمترين خسارت را به پارك و حيات‌وحش آن وارد كند، از سوي شوراي عالي محيط‌زيست به عنوان عالي‌ترين نهاد تصميم‌گيري در حوزه محيط‌زيست كشور واجب به نظر مي‌رسد. اعضاي شوراي عالي محيط‌زيست بدانند كه محيط‌زيست اين مرز بوم امانت نسل آينده در دستان ماست. پس در امانت خيانت نكنيم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون