• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5593 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۲ مهر

يك بازي و يك دنيا حاشيه

نماد گرم شدن روابط ايران و عربستان به تنش جديد انجاميد!

علي ولي‌اللهي

 

به جرات مي‌توان گفت هيچ چيزي به اندازه حواشي ورود تيم‌هاي عربستاني به ايران بعد از چند سال فضاي رسانه‌اي كشور را در ماه‌ گذشته تحت تاثير قرار نداده است. ابتدا ورود رونالدو به ايران و نوع واكنش علاقه‌مندان به او، سپس بحث حضور نيمار و چمن ورزشگاه آزادي و آن ويديوي عجيب از ترميم چمن و واكنش ستاره برزيلي و سپس داستان بازي سپاهان- الاتحاد كه لغو شد. 
مورد آخر با توجه به آنچه رسانه‌هاي عربستاني از دليل لغو بازي مي‌گويند ابعادي سياسي پيدا كرده است. روز دوشنبه و درحالي كه قرار بود بازي دو تيم سپاهان و الاتحاد در ورزشگاه نقش جهان از ساعت19:30 آغاز شود، تيم عربستاني راس ساعت مقرر وارد زمين نشد و سپس رسانه‌هاي عربستاني اعلام كردند مقامات تيم الاتحاد اعلام كرده‌اند تا زماني كه سرديس شهيد سليماني مقابل تونل ورودي رختكن باشد بازي نمي‌كنند! اين خبر آن‌قدر عجيب بود و هنوز هم هست كه واكنش‌هاي بسياري را به دنبال داشته است، ولي به هر حال ساعت 20 و پس از گذشت 30 دقيقه از زمان شروع بازي تيم الاتحاد استاديوم را ترك كرد و راهي كشورش شد. هواداران عصباني سپاهان كه مقدار زيادي وقت و هزينه صرف تماشاي اين بازي كرده بودند با شعارهايي نظير «فوتبال با سياست نمي‌خوايم» اعتراض خود را نشان دادند و ورزشگاه را ترك كردند.  تا به الان هيچ كدام از طرف‌هاي ايراني و عربستاني از دليل لغو بازي با صراحت سخن نگفته‌اند. دوشنبه شب هم درحالي كه فضاي رسانه‌اي غيررسمي و فضاي مجازي پر بود از اخبار ضد و نقيض در مورد دليل لغو بازي خبرگزاري فارس مدعي شد گفته مي‌شود بهانه سعودي‌ها براي ترك زمين وجود سرديس سردار سليماني بوده ولي بعيد است گستاخي آنها به اين دليل بوده باشد چون الاتحاد روز قبل از بازي در اين زمين تمرين كرده بود و مشكلي وجود نداشت.  بعد از بازي مديرعامل سپاهان تاييد كرد كه تيم الاتحاد انتظار تغيير در شكل ظاهري استاديوم را داشته ولي اين امر مقابل چشمان چند ده هزار هوادار امكان‌پذير نبوده و ضمنا در جلسه هماهنگي قبل از بازي تيم رقيب بحثي در مورد المان‌هاي موجود در ورزشگاه به ميان نياورده بود. ساكت مديرعامل سپاهان نگفت انتظار الاتحادي‌ها از تغيير شكل ظاهري استاديوم چه بوده است.  در سمت مقابل الاتحاد و فدراسيون فوتبال عربستان نيز به اظهارنظرهاي كلي در اين رابطه بسنده كردند. فدراسيون فوتبال عربستان با حمايت از تيم الاتحاد نوشت كه اين تصميم لغو بازي از سوي AFC اتخاذ شده بود و نه باشگاه الاتحاد. مساله‌اي كه در بيانيه تيم عربستاني هم وجود داشت. باشگاه الاتحاد در بيانيه خود بعد از بازي نوشت: «پس از حضور در روز دوشنبه در ورزشگاهي كه بازي در آن برگزار مي‌شود، ناظر كنفدراسيون فوتبال آسيا به وي اعلام كرد كه اين بازي در تاريخ مشخص شده برگزار نمي‌شود و اين تيم مي‌تواند ورزشگاه را ترك كند و بر اين اساس هيات باشگاه ورزشگاه را به سمت فرودگاه ترك كرد.» فدراسيون فوتبال عربستان و باشگاه الاتحاد با سلب مسووليت از خود و انداختن تصميم لغو بازي به گردن ناظر AFC نشان دادند كه تصميم از طرف آنها نبوده و اين قوانين كنفدراسيون فوتبال آسيا بوده كه باعث عدم برگزاري بازي شده است. كما اينكه در بيانيه فدراسيون فوتبال عربستان هم‌ آمده: «فدراسيون فوتبال عربستان نيز به نوبه خود از تمايل كنفدراسيون فوتبال آسيا براي برگزاري اين مسابقه در شرايط مناسب تمجيد مي‌كند.»
بنابراين جعبه سياه ماجراي عجيب غروب دوشنبه در نقش جهان اصفهان ناظر بازي است كه گويا دستور به لغو مسابقه داده است و بايد ديد او چه گزارشي به كنفدراسيون فوتبال آسيا ارايه كرده است. در اين بين عدم حضور داور مسابقه در زمين بازي همراه با تيم سپاهان نشان مي‌دهد كه مساله «عدم مهيا بودن شرايط براي برگزاري بازي بوده است.» AFC ساعتي بعد از لغو بازي با انتشار يك بيانيه اعلام كرد پرونده اين بازي به كميته‌هاي تصميم‌گير ارجاع شده تا تصميم نهايي اتخاذ شود.  در اين بين برخي رسانه‌هاي عربستاني از سه-صفر شدن بازي به نفع تيم الاتحاد خبر دادند و به همان نسبت تعدادي از رسانه‌هاي داخل كشور هم گفتند باتوجه به قوانين سپاهان برنده اين مناقشه است. ادعاهايي كه هيچ كدام سنديت ندارند، چراكه درنهايت كميته انضباطي AFC براساس گزارش ناظر بازي تصميم نهايي را خواهد گرفت. البته اگر آن‌طور كه الاتحادي‌ها مدعي هستند ناظر بازي دستور به عدم برگزاري داده باشد آنها شانس بيشتري دارند.
 در اين ميان عده‌اي هم از برگزاري بازي در زمين بي‌طرف گفتند كه طبق اعلام كارشناسان حقوقي بسيار بعيد به نظر مي‌رسد. همان‌طور كه اظهاراتي نظير ترس الاتحاد به خاطر نبود بنزما و ديدن جو استاديوم نقش جهان ادعاهاي بي‌ربطي است. به هر حال مسابقه فوتبالي كه مي‌خواست هم يك نمايش ورزشي جذاب باشد هم به نمادي از گشايش روابط ايران و عربستان تبديل شود از دو روز پيش خودش به يك مناقشه بزرگ مبدل شده است. 
در حدي كه نمايندگان مجلس و كنشگران سياسي نيز به آن واكنش نشان دادند. حتي شهرداري تهران ساعاتي بعد از لغو بازي بنرهايي با تصوير سردار سليماني در سطح شهر نصب كرد كه روي آن نوشته است: «از چشم‌هايش مي‌هراسند». اتفاقا نصب اين بنرها در تهران ساعاتي قبل از بازي نساجي و الهلال در ورزشگاه آزادي هم واكنش رسانه‌ها و چهره‌هاي رسانه‌اي سعودي را به همراه داشت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون