شباهت بليت و قانون
نظر افكار عمومي طرد ميشوند يا حتي استقبال هم ميشوند؟ مهمتر از همه اگر يك قانون مورد قبول افكار عمومي باشد، بهطور قطع آن را در فضاي عمومي طرح و تصويب ميكنند، نه آنكه به صورت غيرعمومي و در كميسيون محدود چند نفري. اجمالا شواهد و مطالعات نشان ميدهد كه اين شرط در حد مطلوب وجود ندارد. اجرايي بودن قانون يك ويژگي مهم است. قرار نيست كه اجراي يك قانون منجر به تشكيل دهها هزار پرونده در زمان كوتاهي شود. آن هم در جرمي كه درجه ۸ محسوب ميشود و تازه اين تعداد پرونده، بخش كوچكي از كل نقض اين قانون است. به علاوه تنشها و درگيريهاي غيرمعقول و مشكلزا نيز اجراي آن را با موانع و تبعات بيشتري مواجه ميكند. فارغ از اينكه براي آرميتا گراوند چه اتفاقي رخ داده، اين را ميتوان فرض قطعي گرفت كه در صورت تداوم اين سياستها، مواردي مشابه را در آينده خواهيم داشت كه ناشي از تنش و برخوردهاي فيزيكي باشد و اجراي كل قانون را زير سوال خواهد برد. مرز ميان گناه، اخلاق با قانون را هميشه بايد در نظر داشت. هر گناه يا هر عمل ناموجه اخلاقي را نميتوان از طريق قانون منع كرد مثل غيبت يا دروغگويي كه هم غير اخلاقي است و هم گناه بزرگي است، ولي منع قانوني ندارد. اين به معناي مجاز بودن ارتكاب آنها نيست. آنها را بايد از طريق ديگري حل كرد. آنچه در اين مصوبه آمده است، به رفتارهايي اشاره دارد كه نميتواند مشمول منع قانوني شود مگر در پوششهاي خاص. تناسب ميان جرم و مجازات در اين قانون به كلي ناديده گرفته شده است. اين را ميتوان از مقايسه با مجازاتهاي جرايم ديگر كه درجات بالاتري دارند، ديد و همين عدم تناسب بيش از هر چيزي وجود انگيزههاي غيرسازنده در اين مصوبه را نشان ميدهد. فارغ از همه اينها يك نكته بسيار مهم ديگر وجود دارد كه بايد مورد توجه شوراي محترم نگهبان قرار گيرد. پوشش زنان و مردان متغير مستقل نيست، بلكه تابع اعتقادات و شرايط اجتماعي و محيطي است. تا هنگامي كه اعتقادات و شرايط اجتماعي و محيطي در مسير موجود تغيير ميكند كه متناسب با خواست و ارزشهاي رسمي نيست، نميتوان جلوي ميوه آنكه تغيير نوع پوشش زنان است را گرفت. اگر جايي لوله بتركد و آب نشت كند و سقف رطوبت دهد، هر چه هم كه سقف و ديوارها را ضد رطوبت كنيد، فايده ندارد اين نشتي دير يا زود از يك جاي ديگري و به شكل ويرانگرتري ظاهر ميشود. خوب فرض محال كنيم كه شما وضع حجاب در محيط عمومي (همان نشتي آب) را بهطور موقت درست كرديد، با اين پوشش در خانه و محيطهاي غيرعمومي چه خواهيد كرد؟ براي انديشهها و افكار چه ميكنيد؟ اينها به سرعت در حال تحول است. وضعيت به گونهاي است كه يك خانم كاملا محجبه و اسلامشناس، روسري برميدارد و ويديويي را در دفاع از اين كار منتشر ميكند. لطفا فوري دنبال محكوم كردن وي با نظريه توطئه و از اينگونه استدلالها نرويد، چون واقعيت رو به رشد جامعه ما همين گونه رفتار است. اتفاقا ايشان اين كار را پس از اين مصوبه كرده است. او يك نفر نيست، يك جريان به نسبت قوي و رو به رشد است. ميتوانم موارد زيادي از اين رفتار كه شنيده يا شاهد بودهام، بگويم. ترديدي ندارم كه اگر مواجهه با پوشش زنان متعادل و متعارف بود، چنين افرادي همچنان در چارچوب پوشش گذشته خود رفتار ميكردند. بنابراين تا هنگامي كه سرچشمههاي جوشان يك فرهنگ زنده است، مبارزه كردن عليه ميوههاي آن بيفايده است و جز خسته كردن تن و آلوده شدن به ظلم و گناه نتيجه ديگري ندارد. يكي از نقدهاي جدي به سياست اسراييل در فلسطين اين است كه با زور، آن هم زور وحشتناك و مخربي ميخواهد يك واقعيت مسلم يعني وجود فلسطينيها را ناديده بگيرد. زور و قانون و جرم و مجازات فقط يك بخش از ابزار سياستورزي و حكمراني است. داشتن آن مجوز انجام همه اقدامات را نميدهد و با آن نميتوان جامعه را ساخت. زور شايد شرط لازم حكمراني باشد، ولي قطعا شرط كافي نيست. براي سوار شدن به هواپيما و رسيدن به مقصد داشتن بليت شرط لازم است، ولي شرط كافي نيست. خود دانيد.