• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5604 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۵ مهر

«اعتماد» مهم‌ترين تحولات جنگ غزه را بررسي مي‌كند

از سيگنال معنادار بايدن تا تشديد نگراني‌هاي بين‌المللی

نگراني قدرت‌هاي بزرگ از اقدامات اسراييل

گروه جهان

اشغال دوباره غزه بزرگ‌ترين اشتباه اسراييل خواهد بود. اين تازه‌ترين صحبت‌هاي جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا در واكنش به جنگ غزه است. رييس‌جمهوري ايالات متحده در گفت‌وگويي كه با شبكه سي‌بي‌اس داشته ضمن بيان اين موضوع گفته كه از بين بردن جنبش حماس يك امر ضروري تلقي مي‌شود. اما در ادامه اين صحبت‌ها يك موضوع مهم ديگر نيز از سوي بايدن بيان شده؛ اينكه نيروهاي امريكايي در جنگ ميان حماس و اسراييل شركت نخواهند كرد. رييس‌جمهوري امريكا گفته خود را اين‌گونه توجيه كرده كه اسراييل به واسطه در اختيار داشتن بهترين نيروي جنگي نيازي به اين كار ندارد.

به گفته كارشناسان در طول 10 روز گذشته موضع امريكايي‌ها به عنوان مهم‌ترين حامي اسراييل دوگانه بوده است. آنها در حالي اعلام كرده‌اند كه رژيم صهيونيستي هر چه نياز داشته باشد را تامين خواهند كرد و طي روزهاي اخير چندين ناو، كشتي جنگي و نيروي نظامي به مديترانه اعزام كرده‌اند كه از سوي مقابل به گفته برخي تحليلگران به دنبال كاهش تنش بوده و از ورود زميني اسراييل به غزه ابراز نگراني مي‌كنند. در اين ميان شايد اتخاذ مواضع مبهم جزيي از تاكتيك‌هاي سياسي امريكا تلقي شود، اما بيشتر به نظر مي‌رسد كه واشنگتن نيز به واسطه سرعت تحولات در منطقه ناچار به جهت‌گيري مقطعي و سريع شده است.

تاييد و تكذيب بازگشايي گذرگاه رفح

موضوع مهم ديگر كه طي روز گذشته در خصوص تحولات غزه مطرح مي‌شود، شايعاتي بود كه در مورد آتش‌بس و بازگشايي گذرگاه رفح در جنوب غزه و در مرز با مصر مطرح شد. در اين رابطه خبرگزاري رويترز در گزارشي اعلام كرد كه طي توافق صورت گرفته ميان مصر، اسراييل و امريكا در خصوص آتش‌بس موقت در جنوب غزه، گذرگاه رفح به صورت موقت به منظور انتقال كمك‌هاي انساني به مردم غزه بازگشايي مي‌شود. با اين حال دفتر بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با صدور بيانيه‌اي اين موضوع را رد و اعلام كرده كه در حال حاضر، هيچ آتش‌بسي براي ورود كمك‌هاي بشردوستانه به نوار غزه و خروج اتباع خارجي وجود ندارد.

از سوي ديگر عزت الرشق، عضو دفتر سياسي حماس در اين خصوص گفته كه اعلان آتش‌بس يا بازگشايي گذرگاه رفح بي‌اساس است. همچنين سلامه معروف، رييس دفتر اطلاع‌رساني دولتي در غزه نيز چنين اخباري را شايعه از سوي رسانه‌هاي غربي و صهيونيستي دانسته و تاكيد كرده تاكنون هيچ تماسي از سوي مصر به منظور بازگشايي گذرگاه رفح با حماس گرفته نشده است.

نگراني قدرت‌هاي بزرگ از اقدامات اسراييل

در حالي كه طي 10 روز گذشته به واسطه بمباران‌هاي بي‌امان نيروهاي صهيونيستي در غزه بيش از 2750 نفر شهيد و 9700 نفر نيز مجروح شده‌اند، رژيم صهيونيستي از جمعه گذشته اعلام كرده كه مردم غزه از شمال اين منطقه به جنوب نوار غزه بروند. امري كه به گفته ناظران و نهادهاي بين‌المللي غيرممكن است و حتي در اين ميان صداي وزير خارجه امريكا را نيز درآورده است. آنتوني بلينكن كه به منطقه سفر كرده و طي روزهاي اخير علاوه بر ديدار با برخي مقامات اسراييل به عربستان و مصر سفر كرده است، روز گذشته در قاهره موضوع اخراج فلسطيني‌ها از نوار غزه را رد و تاكيد كرد كه آنها بايد در سرزمين خود بمانند. او همچنين گفته طي تماس‌هايي كه با محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني و ساير رهبران منطقه گرفته، چنين ايده‌اي را محكوم به شكست مي‌داند. وزير خارجه امريكا همچنين در ادامه صحبت‌هاي خود مدعي شده ما از خروج فلسطينيان از نوار غزه حمايت نمي‌كنيم و معتقديم كه مردم بايد بتوانند در غزه و خانه خود بمانند.

در واقع به گفته بسياري از كارشناسان موضوع خروج بيش از يك ميليون نفر از شمال غزه در راستاي طرح خطرناك حمله زميني اسراييل به اين منطقه است؛ موضوعي كه مي‌تواند علاوه بر تشديد كشتار غيرنظاميان و وقوع يك نسل‌كشي، دامنه جنگ را نيز گسترش دهد.

در چنين شرايطي وزارت داخلي حماس روز گذشته در خصوص ابعاد فاجعه‌بار زيست محيطي و انساني در غزه هشدار داده و اعلام كرده است، پيكر بيش از هزار نفر از شهدا همچنان زير آوارها مانده و در حالي كه شمار كشته و مجروحان حملات اسراييل دايم در حال افزايش است، وجود پيكرهاي جا مانده زير آوار خطر بيماري‌هاي عفوني و آلودگي‌هاي زيست محيطي را در منطقه تشديد مي‌كند. همچنين سخنگوي آژانس امداد و اقدام و كاريابي سازمان ملل براي آوارگان فلسطيني هم روز دوشنبه با هشدار نسبت به اوضاع غزه اعلام كرد كه ويراني‌ها در اين منطقه بي‌سابقه است و ساكنان آن آب آلوده مصرف مي‌كنند. عدنان ابو حسنه اعلام كرد كه مراكز اين آژانس در جنوب غزه تاكنون از ۴۰۰ هزار آواره استقبال كرده‌اند و داده‌ها نشان مي‌دهد كه بيش از يك ميليون آواره وجود دارد. سخنگوي آنروا اضافه كرد كه ويراني‌هاي بي‌سابقه‌اي در غزه به وجود آمده و نيازهاي آوارگان بيش از توان و امكانات ماست.

در چنين شرايطي است كه چين روز يكشنبه ضمن هشدار به اسراييل اعلام كرده كه تل‌آويو نبايد پا را فراتر از حدود خود بگذارد. همچنين در حالي كه روسيه و برزيل به صورت جداگانه قطعنامه‌هايي را به شوراي امنيت جهت آتش‌بس فوري و ارايه كمك‌هاي بشردوستانه به مردم غزه ارايه داده‌اند، روز گذشته جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا با انتشار پيامي حمايت خود از بيانيه دبيركل سازمان ملل را اعلام و تصريح كرد: دسترسي بدون مانع سازمان ملل به غزه براي ارسال كمك‌هاي بشردوستانه، از جمله آب و تداركات ضروري بايد اعطا شود. گفتني است آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل صبح دوشنبه در پيامي در شبكه اجتماعي ايكس نوشت كه دو درخواست بشردوستانه داريم. از حماس مي‌خواهم كه اسرا را آزاد كند و از اسراييل هم مي‌خواهم كه دسترسي سريع و بدون مانع غيرنظاميان غزه به كمك‌هاي بشردوستانه فراهم شود. با اين حال ديروز اسراييل كاتس، وزير انرژي و زيربنايي رژيم صهيونيستي تصريح كرده كه با رفع محاصره نوار غزه و ورود كمك‌ها به اين منطقه به‌ شدت مخالف هستم.

ابهامات حمله اسراييل به غزه

در چنين شرايطي و در حالي كه اسراييل از روز جمعه اعلام كرده كه به دنبال حمله زميني به غزه است ولي تاكنون اين موضوع تحقق پيدا نكرده و حتي با هشدار امريكايي‌ها نيز همراه بوده است، محافل و رسانه‌هاي بين‌المللي ضمن ابراز نگراني از چنين اقدامي، هدف رژيم صهيونيستي را نيز مبهم ارزيابي مي‌كنند. برخي ناظران معتقدند كه اسراييل پيامدها و تبعات ورود زميني به غزه را به خوبي مي‌داند و از اين رو شايد در پس پرده به امريكايي‌ها متوسل شده باشد تا به گونه‌اي بتواند از زير بار ادعاهاي چند روز اخير خود شانه خالي كند.

از سوي ديگر روز گذشته روزنامه وال استريت ژورنال نيز در گزارشي با برشمردن اهداف اسراييل از حمله به غزه آورده است: مقامات اسراييل به خصوص وزير جنگ اين رژيم در ديدار با وزير دفاع امريكا دوباره اعلام كردند كه قصد داريم به حاكميت حماس در غزه پايان دهيم. اما آنها بايد پيش از هر چيز به اين پرسش پاسخ دهند كه بعد از حماس چه اتفاقي در غزه رخ مي‌دهند و سناريوی بعدي صهيونيست‌ها براي اين قضيه چيست؟

در ادامه اين گزارش كه با چند نفر از كارشناسان و مقامات پيشين گفت‌وگو شده، آمده است: فعلا انتقام‌گيري از عاملان عمليات توفان الاقصي براي صهيونيست‌ها پررنگ‌تر است؛ اما مساله مهم اين است كه اسراييل بايد بداند براي ورود به جنگي كه هيچ راهبردي نسبت به خروج از آن ندارد عجله نكند، زيرا در صورت موفق شدن و از بين رفتن حماس نيز مشخص نيست خلأ اين جنبش چگونه قرار است پر شود؟

در همين رابطه مايكل ميلشتاين، افسر سابق اطلاعات رژيم صهيونيستي به وال استريت ژورنال گفته كه چنين طرحي داراي مشكلات زيادي است، چراكه اسراييل با حمله زميني به غزه مسووليت جان 2 ميليون نفر را بر عهده مي‌گيرد و با توجه به مقاومتي كه در مقابل آن صورت خواهد گرفت، اوضاع را شبيه به عراق پس از اشغال امريكا براي تل‌آويو خواهد كرد.

البته طبق گزارش اين روزنامه امريكايي، برخي معتقدند كه شايد اسراييل قصد داشته باشد كنترل نوار غزه را به تشكيلات خودگردان واگذار كند. اما بايد خاطرنشان شود كه تشكيلات خودگردان تضعيف شده و اصولا مشخص نيست كه محمود عباس آيا توان كنترل اين منطقه را دارد يا خير؟ اين تشكيلات بارها براي بازگشت به غزه دچار شكست شده و حالا نيز به واسطه عدم كارآمدي و فساد چندان محبوبيت خاصي در ميان فلسطينيان ندارد.

به همين دليل است كه هر چند سرعت تحولات در غزه بالاست و نمي‌توان تحليل دقيقي از اتفاقات آينده به دست داد، اما آنچه مسلم است به‌رغم ادعاهاي اخير اسراييل مبني بر ورود زميني به غزه، فعلا به نظر مي‌رسد با توجه به هشدارهايي كه در اين خصوص به مقامات صهيونيستي داده شده، چنين موضوعي در حد حرف باقي بماند.


   جو بايدن تاكيد كرده، اشغال دوباره غزه بزرگ‌ترين اشتباه اسراييل خواهد بود
   وزير خارجه امريكا اعلام كرد از خروج مردم غزه حمايت نمي‌كنيم
   نهادهاي بين‌المللي از بروز فاجعه انساني و زيست محيطي در غزه ابراز نگراني مي‌كنند
   تاكنون بيش از يك ميليون نفر از مردم غزه آواره شده‌اند
   تا عصر ديروز تعداد شهداي غزه به بيش از 2750 نفر رسيده است

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون