• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5607 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۹ مهر

ماجراي تروريست خواندن بنزما در فرانسه و لغو شهروندي او

كريم با اخوان‌المسلمين در ارتباط است؟

وزير كشور فرانسه ادعاي بي‌اساس درباره كريم بنزما، ستاره فوتبال اين كشور دارد.
به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از سي‌ان‌ان، او يكي از مشهورترين ستاره‌هاي فوتبال فرانسه است، اما كريم بنزما، برنده توپ طلاي 2022، در بحبوحه جنگ جاري اسراييل و حماس، خود را گرفتار جنجال‌هاي سياسي مي‌بيند.
جرالد دارونين، وزير كشور فرانسه روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبكه فرانسوي CNews، بنزما را به داشتن ارتباط با اخوان‌المسلمين، يك گروه مذهبي و سياسي كه فرانسه آن را يك سازمان تروريستي مي‌داند، متهم كرد.
درمانين در اين مصاحبه تلويزيوني گفت: «ما 1100 نهاد اسلام‌گرا را بسته‌ايم. آقاي بنزما با بخشي از اين گروه‌ها ارتباط دارد. همه ما آن را مي‌دانيم، به‌ويژه با اخوان‌المسلمين.»
درمانين با اشاره به اظهارات يك كارشناس علوم سياسي افزود: «ما به هيدرا كه اخوان‌المسلمين است حمله مي‌كنيم زيرا آنها يك «اتمسفر جهادي» ايجاد مي‌كنند، همانطور كه ژيل كپل مي‌گويد.»
دارونين هيچ مدركي براي اثبات ادعاي خود ارايه نكرد. سي‌ان‌ان براي توضيح درباره اظهارات درمانين با وزارت كشور فرانسه تماس گرفته است.
در مصاحبه‌اي با BFMTV-RMC Sport وابسته به CNN در روز پنجشنبه، وكيل بنزما، هوگ ويژير، ارتباط اين مهاجم با اخوان‌المسلمين را رد كرد و گفت كه آنها در حال بررسي اقدام  قانوني عليه وزير هستند.
ويژير گفت: «[درمانين] اطلاعات نادرست مي‌دهد و اين كاري نيست كه شما به راحتي انجام بدهيد. وقتي وزير كشور هستيد، حق نداريد، حرف شما لازم‌الاجراست.»
ويگر افزود: « با فرض اينكه درست باشد، چه ارتباطي با اخوان‌المسلمين دارد؟ بنابراين او از آنها پشتيباني نمي‌كند و چيزي كه كاملا باورنكردني است اين است كه رييس پليس فرانسه قادر است چنين اظهارات آشكاري را بدون هيچ گونه تاييديه‌اي بيان كند!»
«ما نمي‌فهميم كه چرا اين كلمات در اين زمان و به اين شكل آمده است انگار چيزي وجود دارد كه بايد در گوشه‌اي علامت‌گذاري شود. شما بايد دلايل را بگوييد. اين حرف‌ها سر و صدا ايجاد مي‌كند. خب، اين غيرقابل قبول است.»
وكلاي بنزما هنگامي كه سي‌ان‌ان با آنها تماس گرفت، گفتند كه هيچ بيانيه‌اي براي به اشتراك گذاشتن ندارند و نمي‌توانند شكايت عليه دارونين را تاييد يا رد كنند.
بنزما پنج بار قهرمان ليگ قهرمانان اروپا شده و 354 گل براي رئال مادريد به ثمر رسانده است، قبل از اينكه تابستان گذشته به تيم الاتحاد ليگ برتر عربستان برود.
اين مهاجم 97 بازي براي تيم ملي مردان فرانسه داشته و 37 گل به ثمر رسانده است و به‌طور گسترده به عنوان يكي از بهترين بازيكنان فرانسوي تمام دوران شناخته مي‌شود. او سال گذشته از تيم ملي كنار رفت. بنزما اولين بازي خود در بزرگسالان را در سال 2007 براي تيم ملي فرانسه انجام داد.
ادعاهاي دارونين پس از آن مطرح مي‌شود كه بنزما روز يكشنبه حمايت خود از فلسطيني‌ها را در جنگ جاري اسراييل در غزه كه به گفته وزارت بهداشت فلسطين منجر به كشته شدن حداقل 3500 فلسطيني شده است، منتشر كرد. به گفته مقامات اسراييلي، حملات اسراييل به غزه پس از حمله گسترده در اسراييل توسط حماس در 7 اكتبر انجام شد كه به گفته مقامات اسراييلي منجر به كشته شدن 1400 نفر در اين كشور شد.
بنزما در توييتر سابق خود نوشت: «همه دعاهاي ما براي مردم غزه است، قربانيان بمباران‌هاي ناعادلانه‌اي كه نه زنان و نه كودكان را محروم نمي‌كند!»
اخوان‌المسلمين يك گروه مذهبي و سياسي است و بر اين باور است كه اسلام فقط يك دين نيست، بلكه يك شيوه زندگي است. اين گروه از دور شدن از سكولاريسم و بازگشت به احكام قرآن به عنوان پايه‌اي براي خانواده‌ها، جوامع و دولت‌هاي سالم حمايت مي‌كند.
اخوان‌المسلمين رسما استفاده از ابزارهاي خشونت‌آميز براي تامين اهداف خود را رد مي‌كند. با اين حال، شاخه‌هاي اين گروه در گذشته با حملات مرتبط بوده‌اند و منتقدان اخوان‌المسلمين را مسوول ايجاد مشكلات در ساير نقاط خاورميانه مي‌دانند. بسياري آن را پيشرو اسلام‌گرايي ستيزه‌جوي مدرن مي‌دانند. هيچ مدركي مبني بر ارتباط اخوان‌المسلمين با حمله حماس به اسراييل وجود ندارد.
هفته گذشته، گروه‌هاي بزرگي از تظاهرات‌كنندگان در اعتراض به ممنوعيت بحث‌برانگيز راهپيمايي‌هاي طرفداران فلسطين در فرانسه كه توسط دولت اجرا شد، به خيابان‌ها آمدند.
اين ممنوعيت توسط دارونين به دليل نگراني از نظم عمومي اعلام شد. وزير امور خارجه گفت: «تظاهرات طرفداران فلسطيني بايد ممنوع شود زيرا احتمالا نظم عمومي را مختل مي‌كند. وي افزود: هرگونه سازماندهي اينگونه اعتراضات منجر به دستگيري مي‌شود.
دارونين همچنين از پليس خواست از تمامي مكان‌هايي كه يهوديان فرانسوي از آن بازديد مي‌كنند مانند كنيسه‌ها و مدارس محافظت كند و گفت هر خارجي كه در خاك فرانسه مرتكب اعمال يهودي‌استيزانه شود فورا اخراج خواهد شد.
دارونين در حضور خود در تلويزيون فرانسه در روز دوشنبه تحت فشار قرار گرفت كه آيا بنزما حق دارد خواهان آرمان فلسطين باشد يا خير؟
دارونين در پاسخ گفت: «مي‌توانيد آرمان فلسطين را بپذيريد، مي‌توانيد كشور فلسطين را بخواهيد، بدون اينكه بخواهيد سر بچه‌هاي يهودي را ببريد. وقتي صدايي مانند صداي آقاي بنزما داريد، وقتي توييت مي‌كنيد، مسووليت داريد كه حداقل حملات تروريستي حماس را محكوم كنيد.»
در 24 ساعت گذشته پاي چند تا از سناتورهاي فرانسه نيز به ماجرا باز شده است. يكي از سناتورهاي جمهوري‌خواه براي بنزما خط و نشان كشيده و گفته بايد مليتي كه به او داده شده، پس گرفته شود! اين سناتور امضاي جمعي از همتايان خود را نيز جلب كرده و حتي مدعي پس گرفتن توپ طلا از بنزما شده است!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون