• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۹ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5607 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۹ مهر

اقدام عجيب شوراي رقابت

شوك جديد قيمت خودرو به بهانه آپشن‌ها

قيمت محصولات جديد ايران‌خودرو در قالب مصوبه شماره ۶۱۱ شوراي رقابت روي وبسايت اين شورا قرار گرفته است. اين قيمت‌ها براي خودروهاي به اصطلاح «جديد» در نظر گرفته شده، اما مشخص نيست چه اتفاقي در اين خودروها افتاده كه «جديد» محسوب مي‌شوند؟ اين خودروها همان خودروهاي قبلي هستند. با اين تفاوت كه كلماتي مانند «ارتقايافته» يا «شش دنده» يا «آپشنال» مقابل نام آنها قرار گرفته و قيمت آنها را از 20 تا نزديك 50 درصد بالا برده است. اين در حالي است كه قيمت‌هاي اعلام‌شده، اصلا قيمت قطعي و تمام‌شده نيست و احتمالا به عدد و رقم‌هايي كه اعلام شده، حدود ۲۰ درصد ديگر تعلق مي‌گيرد. آن وقت خريد راناپلاسي كه يكي از ارزان‌ترين سواري‌هاي اين كارخانه است، نزديك ۴۶۰ ميليون آب مي‌خورد و ارزش دناپلاس اتوماتيك آپشنال به عنوان گران‌ترين سواري داخلي به مرز ۷۰۰ ميليون مي‌رسد. قيمت محصولات جديد ايران‌خودرو درحالي از سوي شوراي رقابت محاسبه و اعلام شده كه كسي از معيارهاي اين عددورقم‌ها خبر ندارد. مثلا مشخص نيست كدام امكانات رفاهي هزينه‌هاي ساخت دناپلاس اتوماتيك را حدود ۳۰ درصد افزايش داده و از ۴۶۳ به حدود ۵۹۰ ميليون تومان رسانده است. يا «ارتقا» يافتن رانا پلاس دقيقا به چه معني است و چطوري ارزش آن را بيش از ۱۰۰ ميليون بالا مي‌برد و از ۲۷۱ به حدود ۳۸۳ ميليون تومان مي‌رساند. از يك طرف ديگر بخشي از فعالان بازار خودرو مي‌گويند مدل‌هايي كه به ‌اسم خودرو جديد معرفي شدند، اساسا محصول جديدي نيستند و اضافه شدن چند آپشن و گيربكس شش‌دنده، نمي‌تواند تعريفي از محصول جديد باشد.

روزنامه اصولگراي «جوان» روز چهارشنبه در يادداشتي خطاب به مسوولان وزارت صمت از روند جديد قيمتگذاري خودرو انتقاد كرده و نوشته بود: «افكار عمومي اين سوال را مطرح مي‌كنند كه كجاي دنيا اسم خودرو و قيمت آن با آپشن‌هاي من‌درآوردي خودروسازان تغيير مي‌كند؟ مگر زماني كه كيفيت خودرو را مانند وزن، نوع و جنس فلز به‌كاررفته در بدنه خودرو كاهش دادند، قيمتش ارزان شد؟ با اتفاق جديدي كه در دورهمي خودروسازان، وزارت صمت و شوراي رقابت رخ داده، تكليف كساني كه وجه خود را تكميل كرده و هنوز خودرويي تحويل نگرفته‌اند، همچنان در هاله‌اي از ابهام است، البته هنوز از آپشن‌هاي جديد نصب‌شده رونمايي نشده است. قطعا تعريف نصب آپشن‌هاي جديد در ايران با ساير كشورها تفاوتي عميق دارد و قابل مقايسه نيست.»

 

افزايش قيمت محصولات ايران‌خودرو شامل كدام محصولات مي‌شود؟

افزايش قيمت محصولات ايران‌خودرو شامل هشت مدل مختلف از دنا، سورن، ۲۰۷، تارا و رانا مي‌شود كه از نظر شوراي رقابت خودرو‌هاي جديدي تشخيص داده شدند. دنا پلاس شش‌دنده كه تا الان با كد ۷۰۴۱۰ و موتور EF۷ در فهرست محصولات ايران‌خودرو حضور داشت حالا با كد ۷۰۹۰۴ و موتور EF۷p شناخته مي‌شود و قيمت آن منهاي هزينه‌هاي جانبي از حدود ۴۰۸ به ۴۶۸ ميليون ارتقا پيدا كرده است. يا دناپلاس توربوشارژ اتوماتيك كه قيمتش در كارخانه با اضافه شدن عبارت آپشنال از ۴۶۳ به ۵۸۹ ميليون تبديل شده است. قيمت تارا دستي در كارخانه از ۳۳۳ به حدود ۴۹۳ ميليون رسيده و با اضافه شدن هزينه‌هاي جانبي خريد تارا دستي بيشتر از اين حرف‌ها تمام مي‌شود. مدلي كه تا الان با كد ۳۲۲۰۷ و گيربكس پنج‌دنده در فهرست محصولات ايران‌خودرو حضور داشت و قرار است با اضافه شدن گيربكس شش‌دنده و كد ۳۲۲۰۹ كمي بيش از ۴۹۳ ميليون تومان در كارخانه فروخته شود؛ تازه بدون احتساب هزينه‌هاي جانبي. اين وسط دليل افزايش قيمت يكسري از محصولات ايران‌خودرو مثل ۲۰۷ دستي، ۲۰۷ اتومات و رانا پلاس مشخص نيست و در ليستي كه از مصوبه اخیر شوراي رقابت در رسانه‌ها وجود دارد فقط عبارت‌هايي مثل پژو ۲۰۷ اتوماتيك سقف‌شيشه‌اي ارتقايافته يا رانا پلاس ارتقايافته به‌ چشم مي‌خورد.

 

اضافه شدن هزينه‌هاي جانبي به قيمت محصولات جديد ايران‌خودرو

قيمت محصولات جديد ايران‌خودرو كه از صبح چهارشنبه ۲۶ مهر در رسانه‌ها منتشر شده، قيمت تمام‌شده نيست. به عددي كه به ‌اسم بهاي كارخانه شناخته مي‌شود، هزينه‌هاي ثابت قانوني و ساير متعلقات قانوني هم تعلق مي‌گيرد كه مجموع همه آنها قيمت نهايي يا همان قيمت مصرف‌كننده شناخته مي‌شود و شامل ماليات، شماره‌گذاري و... مي‌شود. قيمت محصولات جديد ايران‌خودرو با اين اوصاف مثل همه مدل‌هايي كه در فهرست محصولات اين شركت ديده مي‌شود، احتمالا ۲۰ درصد بيشتر خواهد بود. مثلا رانا پلاسي كه به عنوان يكي از ارزان‌ترين محصولات ايران‌خودرو تا الان ۳۲۲ ميليون تومان ارزش داشته، از اين بعد ۴۵۸ ميليون فروخته مي‌شود.

 

گران‌ترين خودرو داخلي در كارخانه، احتمالا ۷۰۵ ميليون!

دنا پلاس توربوشارژ اتوماتيك آپشنال را بايد گران‌ترين خودرو داخلي بدانيم. مدلي كه طبق پيش‌بيني‌ها و اضافه‌شدن هزينه‌هاي جانبي چيزي بين ۶۷۰ تا ۷۰۵ ميليون تومان در كارخانه فروخته خواهد شد و از اين حيث حداقل ۷۹ ميليون بيشتر از دنا پلاس جوانان قيمت دارد. رتبه بعدي در اختيار تارا اتوماتيك V۴ قرار مي‌گيرد. مدلي كه با اضافه شدن عبارت LX به آن كد جديدي گرفته و از اين به بعد بهاي كارخانه آن از ۴۱۶ به حدود ۵۸۰ ميليون تومان مي‌رسد. پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد قيمت تارا اتوماتيك V۴ نسخه LX با اضافه شدن هزينه‌هاي جانبي چيزي بين ۶۶۰ تا ۶۹۰ ميليون باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون