• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5615 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۸ آبان

«اعتماد» انتخاب مايك جانسون به عنوان رييس مجلس نمايندگان را بررسي مي‌كند

چالش بزرگ دموكرات‌ها براي عبور از تله ترامپ

گروه جهان

پس از سه هفته تلاش و رايزني‌هاي فشرده، سرانجام هفته گذشته مايك جانسون نماينده لوئيزيانا به عنوان رييس جديد مجلس نمايندگان امريكا انتخاب شد. اين انتخاب در حالي صورت گرفته که كنگره امريكا سه هفته پر هرج و مرج و بدون رييس را سپري كرده و سرانجام شخصي از سوي جمهوري‌خواهان انتخاب شد كه از وي به عنوان حامي بزرگ ترامپ ياد مي‌شود؛ شخصي كه علناً از ترامپ در زير سوال بردن نتايج انتخابات رياست‌جمهوري 2020 حمايت كرده و كلاً از طرفداران ايده‌هاي او محسوب مي‌شود.

در اين ميان برخي از ناظران معتقدند كه اتفاقاً سابقه جانسون باعث شده تا جمهوري‌خواهان او را به گزينه‌هايي نظير جيم جردن ترجيح بدهند. طبق گزارشي كه در اين خصوص روزنامه گاردين منتشر كرده، انتخاب جانسون به عنوان رييس مجلس نمايندگان هشداري جدي به گروه‌هاي مدافع دموكراسي امريكا و نيز دموكرات‌ها براي انتخابات سال آينده رياست‌جمهوري است.

در واقع جانسون به عنوان يك حقوق‌دان هر چند كه در ميان اعضاي حزب جمهوري‌خواه از محبوبيت نسبي برخوردار است، اما به‌طور كلي در صحنه سياسي امريكا يك فرد كمتر شناخته شده است. به گفته برخي رسانه‌ها بيشتر شهرت او حمايت از ترامپ براي زير سوال بردن نتايج انتخابات رياست‌جمهوري قبلي است.

در اين خصوص چند روز پس از انتخابات 2020، جانسون در حساب كاربري خود در ايكس (تویيتر) نوشته بود: «من همين الان با ترامپ تماس گرفتم تا اين را بگويم: «قوي بمان و به مبارزه ادامه بده، قربان! ملت‌به عزم تو دل‌ خوش‌كرده. ما بايد تمام راه‌حل‌هاي قانوني موجود را براي بازگرداندن اعتماد امريكايي‌ها به عادلانه بودن سيستم انتخاباتي به كار ببريم.»

در همين رابطه گانر رامر، مدير سياسي پروژه مسووليت‌پذيري حزب جمهوري‌خواه در گفت‌وگويي كه با روزنامه گاردين داشته مي‌گويد: انتخاب جانسون وضعيت جريان اصلي در حزب جمهوري‌خواه را نشان مي‌دهد. وضعيتي كه شامل انكار نتايج انتخابات و وفاداري به ترامپ است. حتي كار به جايي رسيده كه جانسون و حاميانش به صورت واضح سوالات مربوط به انتخابات 2020 را بي‌پاسخ گذاشته و هفته قبل زماني كه يك خبرنگار سعي داشت از جانسون در مورد مواضعش سوال كند با طفره و تمسخر او و حاميانش مواجه شد.

 

انتخاب معنادار در زمان خاص

در همين رابطه نشريه CBC كانادا در گزارشي آورده است: ظهور جانسون بازتابي از يك سياست به‌شدت قطبي شده است. يك روز قبل، به نظر مي‌رسيد كه جمهوري‌خواهان در آستانه انتخاب يك فرد ميانه‌رو به نام تام ايمر براي رياست كنگره هستند، اما در نهايت شخصي را انتخاب كردند كه براي حمايت‌هايش از ترامپ مشهور است. جانسون همچنين از مخالفان سرسخت ارايه كمك‌هاي مالي و نظامي به اوكراين است. در واقع او هميشه عليه بودجه كمك به اوكراين راي داده است و در شرايطي كه دولت بايدن قصد دارد در قالب يك طرح اضطراري كمك‌هاي مالي به اسراييل و اوكراين را به تصويب برساند، حضورش در مجلس نمايندگان به شكاف ميان كاخ سفيد و كنگره دامن خواهد زد.

در چنين شرايطي برخي از جمهوري‌خواهان به‌شدت از انتخاب جانسون خوشحال هستند؛ آنهايي كه در اقدامي بي‌سابقه در تاريخ امريكا كوين مك كارتي را از رياست مجلس نمايندگان بركنار كرده و به جاي او فردي را نشاندند تا پروژه مقابله همه‌جانبه با انتخاب مجدد بايدن در سال آينده را از طريق او پيش ببرند.

به گفته كارشناسان پس از بركناري بحث برانگيز كوين مك كارتي و در حالي كه در 17 نوامبر همچنان احتمال تعطيلي دولت در امريكا وجود دارد، گروهي از رقباي جمهوري‌خواه براي رياست جديد مجلس نمايندگان با درگيري‌هاي درون حزبي دست و پنجه نرم كردند تا سرانجام پس از كشمكش‌هاي فراوان جانسون را انتخاب كنند. اين موضوع در حالي اتفاق افتاده كه براي انتخاب مك كارتي در سال گذشته نيز بيش از 15 راي‌گيري انجام شده بود. بنابراين در درجه اول ناظران تاكيد دارند بايد منتظر ماند و ديد كه جانسون تا چه حد مي‌تواند نقش مثبتي در وضعيت از هم گسيخته حزب جمهوري‌خواه ايفا كند.؟

مساله دوم اين است كه مجلس نمايندگان به سرعت وارد بحث بودجه اضطراري خواهد شد كه اين امر به دامنه اختلافات در فضاي سياسي امريكا دامن مي‌زند. اين موضوع از آنجا حائز اهميت است كه مك‌كارتي به عنوان رييس قبلي مجلس نمايندگان، قرباني همراهي و تعامل بايدن براي جلوگيري از تعطيلي دولت شد.

از طرف ديگر روي كار آمدن جانسون مصادف شده با جنگ غزه و نقشي كه ايالات متحده امريكا در مديريت اين جنگ به منظور حمايت تام و تمام از اسراييل ايفا مي‌كند. علاوه بر اين در حالي كه دولت بايدن به‌شدت خواستار حمايت از اوكراين بوده و در طرح اضطراري خود بودجه‌اي هنگفت براي كمك مالي به كي‌يف ارايه داده، سابقه جانسون نشان مي‌دهد كه او به احتمال زياد با چنين طرحي مخالفت خواهد كرد.

همچنين در فاصله يك‌سال مانده به انتخابات رياست‌جمهوري و در حالي كه طبق نظرسنجي جديد موسسه گالوپ محبوبيت بايدن باز هم افول كرده است، انتخاب فردي كه از حاميان اساسي ترامپ محسوب مي‌شود، نه تنها پيامي واضح از سوي حزب جمهوري‌خواه در جهت‌گيري انتخاباتي است، بلكه مي‌تواند يك چالش مضاعف‌تر براي دموكرات‌ها جهت پيروزي دوباره در انتخابات باشد. زيرا از يكسو آنها با وضعيت سلامتي بايدن و همچنين فساد مالي پسرش دست و پنجه نرم مي‌كنند و از سوي ديگر نيازمند يك طرح اساسي به منظور از ميدان به در كردن ترامپ به عنوان مهم‌ترين رقيب بايدن در انتخابات سال آينده هستند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون