• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5615 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۸ آبان

شكاف عميق در كابينه جنگي اسراييل

مروان بشاره

به نظر مي‌رسد كه كابينه جنگي نتانياهو از همان بدو تاسيس با اختلاف و شكاف‌هاي اساسي مواجه شده است زيرا اكنون نتانياهو با بني گانتز و يوآو گالانت در مورد حمله زميني به غزه، اهداف و استراتژي‌هاي آن اختلاف نظر جدي دارد.
اين شكاف ناشي از اختلافات شخصي، نظامي، سياسي و ايدئولوژيك است كه خيلي قبل از شروع جنگ پديدار شد و احتمالا پس از پايان آن، سياست اسراييل را شكل خواهد داد. در واقع هيچ حس مشتركي ميان نتانياهو و اين افراد به غير از ائتلاف اجباري كابينه جنگي وجود ندارد. آنها پيش از اين از مخالفان سرسخت نتانياهو بوده‌اند به خصوص زماني كه او سال گذشته افراطي‌ترين دولت تاريخ رژيم صهيونيستي را تشكيل داد.
همچنين از نظر نظامي، ژنرال‌ها به نتانياهو و ياران متعصبش در جنگ اعتماد ندارند. آنها بر اين باورند كه نتانياهو، نخست‌وزير شكست‌خورده‌اي است كه حالا دست بر قضا تبديل به رهبر دوران جنگ شده و بيش از آنكه نگران امنيت اسراييل باشد، به دنبال حفظ جايگاه خودش است.
در واقع ژنرال‌ها و سران امنيتي مسووليت شكست نظامي و اطلاعاتي اسراييل در 7 اكتبر را پذيرفته‌اند و انتظار مي‌رود كه پس از فروكش كردن دامنه جنگ استعفا دهند. اما نكته مهم اين است كه نتانياهو مسووليت خود را در فاجعه 7 اكتبر نپذيرفته است. بنابراين به نظر مي‌رسد برنامه او اين است كه جنگي «طولاني و دردناك» به راه بيندازد و پس از نشستن غبار بر ويرانه‌هاي غزه، به عنوان يك قهرمان جنگ در صحنه سياسي باقي بماند.
از سوي ديگر نتانياهو و متحدان متعصبش كه سياست اشغال‌گري اسراييل را گسترش داده‌اند، حالا انتظارات عمومي از جنگ را نيز بالا برده‌اند. زيرا به‌طور مداوم مدعي از بين بردن حماس هستند؛ امري كه خوب مي‌دانند به همين راحتي امكان‌پذير نخواهد بود. در واقع غزه به كابوس هر ژنرال اسراييلي تبديل شده؛ به خصوص از زماني كه آريل شارون نخست‌وزير پيشين و بدنام اسراييل سرانجام ناچار شد كه در سال 2005 از اشغال آن عقب‌نشيني كند.
اين موضوع در حالي پيچيده‌تر مي‌شود كه اسراييل مدعي ورود زميني به غزه است؛ امري كه نه تنها ميزان كشته‌ها را بالا مي‌برد، بلكه ممكن است جبهه‌هاي جديدتري از جنگ را باز كرده و اسراييل را به سمت يك سناريوي آخر الزماني سوق دهد.
علاوه بر اين شكاف عميق بين تشكيلات نظامي، راست افراطي و اردوگاه مذهبي متعصب آن پيامدهاي گسترده‌اي براي جامعه و سياست رژيم صهيونيستي خواهد داشت. اما براي فلسطيني‌ها، تفاوت واقعي بين ژنرال‌هاي جنگ‌افروز اسراييل نيست؛ زيرا آنها در هر شرايطي اكنون زير سياست‌هاي نژادپرستانه و بمباران‌هاي وحشيانه اسراييل جان خود را از دست مي‌دهد.
تحليلگر ارشد سياسي در تلويزيون الجزيره

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون