• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5624 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۸ آبان

ردپاي چين و امريكا در افت سنگين قيمت نفت

به دنبال كاهش قيمت نفت به كمترين ميزان خود در بيش از سه ماه اخير، قيمت آن ديروز تحت فشار باقي ماند و به دليل نگراني‌ها از كاهش تقاضا در امريكا و چين، با افت بيشتري همراه شد. به نوشته رويترز، قيمت آتي نفت خام برنت با كاهش 8 سنتي به 81 دلار و 53 سنت به ازاي هر بشكه رسيد و نفت خام امريكا نيز با افت 20 سنتي به 77 دلار و 17 سنت كاهش يافت. قيمت نفت برنت و وست‌تگزاس روز سه‌شنبه به پايين‌ترين حد خود از 24 جولاي (2 مرداد) رسيده بودند. دو تحليلگر با توجه به شرايط عرضه پايين نفت خام در بازار به رويترز اعلام كردند: «بازار به‌طور واضح نگراني كمتري نسبت به پتانسيل اختلال در عرضه به دليل جنگ در خاورميانه دارد و اكنون بر از بين رفتن توازن در عرضه و تقاضا متمركز شده است.» اداره اطلاعات انرژي ايالات متحده اعلام كرده توليد نفت خام در امريكا طي سال 2023 كمي بيش از تخمين‌‌هاي پيشين بالا خواهد رفت، اما تقاضا كاهش خواهد يافت. طبق گزارش‌ها، ميزان كلي مصرف نفت خام امريكا در سال جاري ميلادي تا 300 هزار بشكه در روز كاهش مي‌يابد؛ اين در حالي است كه پيش‌بيني‌هاي قبلي از افزايش 300 هزار بشكه‌اي مصرف نفت خام در اين كشور حكايت داشت.
آمارها نشان مي‌دهد ذخاير نفت خام امريكا در هفته گذشته حدود 12 ميليون بشكه افزايش پيدا كرد. همچنين داده‌هاي چين، بزرگ‌ترين واردكننده نفت خام جهان نشان مي‌دهد كه كل صادرات كالاها و خدمات اين كشور سريع‌تر از حد انتظار كاهش يافته؛ آماري كه به نگراني‌ها از تضعيف تقاضاي جهاني افزوده است.
با اين حال، واردات نفت خام چين در ماه اكتبر با رشد قابل توجهي همراه بوده است و رييس بانك مركزي اين كشور اعلام كرده دومين اقتصاد بزرگ جهان به هدف سالانه خود از رشد توليد ناخالص داخلي خواهد رسيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون