• ۱۴۰۳ سه شنبه ۸ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5626 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۱ آبان

تحولات جهان

ابراز اميدواري ارمنستان براي امضاي موافقتنامه صلح با آذربايجان

نخست‌وزير ارمنستان گفت، علي‌رغم روابط تيره با جمهوري آذربايجان همچنان اميدوار است كشورش توافقنامه صلح را با باكو طي ماه‌هاي آينده امضا كند.
«نيكول پاشينيان» نخست‌وزير ارمنستان در نشست صلح پاريس اقدامات ماه سپتامبر جمهوري ‌آذربايجان در قره‌باغ را به باد انتقاد گرفت و باكو را به «لفاظي‌هاي ضدارمنستاني» متهم كرد. خبرگزاري تاس به نقل از پاشينيان نوشت: با اين حال، ارمنستان اميدوار است كه توافقنامه صلحي را با جمهوري ‌آذربايجان براساس سه اصل توافق ‌شده حين مذاكرات بروكسل امضا كند.
طبق گفته‌هاي نيكول پاشينيان، اين سه اصل شامل اين موارد مي‌شوند؛ جمهوري‌ آذربايجان تماميت ارضي ارمنستان را به رسميت بشناسد، محدود كردن مرزها براساس اعلاميه «آلما آتا» در سال ۱۹۹۱ و باز كردن شريان‌هاي حمل‌ و نقل در منطقه براساس اصول حاكميتي، قانونمندي، برابري و عمل متقابل.
در ماه سپتامبر، جمهوري آذربايجان در يك حمله برق‌آسا كنترل قره‌باغ را به دست گرفت و تقريبا همه ساكنان محلي را وادار به فرار به ارمنستان كرد. بيش از ۱۰۰ هزار الي ۱۲۰ هزار نفر جمعيت ارمني قره‌باغ تا پايان سپتامبر اين منطقه را ترك كردند. مقامات قره‌باغ اعلام كردند كه جمهوري خودخوانده قره‌باغ را كه به رسميت شناخته نشده، از اول ژانويه ۲۰۲۴ وجود نخواهد داشت. ايروان و باكو در سال ۲۰۲۲ با ميانجيگري روسيه، اتحاديه اروپا و ايالات‌متحده درباره توافق صلح آينده گفت‌وگو كردند. هم «نيكول پاشينيان» و هم «الهام علي‌اف» رييس‌جمهوري آذربايجان گفته‌اند كه يك معاهده صلح ممكن است تا پايان سال جاري ميلادي امضا شود.


امريكا توافق صلح با اوكراين را خراب كرد

نخست‌وزير مجارستان گفت، روسيه و اوكراين براي برقراري صلح آماده بودند اما كي‌يف به درخواست واشنگتن از امضاي اين توافقنامه خودداري كرد.
به گزارش ايسنا، «ويكتور اوربان» نخست‌وزير مجارستان در گفت‌وگو با شبكه راديويي مجارستاني «كوشوت» با اشاره به اظهارات گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان مبني بر آنكه امريكا باعث عدم پيشرفت مذاكرات صلح مارس ۲۰۲۲ ميان مقامات اوكرايني و روسيه در استانبول شد، بيان كرد: آنچه كه صدراعظم سابق آلمان گفت، حقيقت درستي در دنياي ديپلماسي است. وي افزود: ما همچنين اين حقيقت را مي‌توانيم از انواع گزارش‌ها و منابع اطلاعاتي متوجه شويم. 
در واقع در سال ۲۰۲۲ در استانبول مذاكراتي برگزار شد و اساسا توافقنامه‌اي شكل گرفت اما اوكرايني‌ها به درخواست امريكايي‌ها آن توافقنامه را امضا نكردند.
نخست‌وزير مجارستان در ادامه تصريح كرد: امريكايي‌ها وارد اين بازي شدند. بسياري درگير اين جنگ شدند و تسليحات زيادي به اوكراين ارسال و پول‌هاي بسياري خرج شد. اروپايي‌ها وام‌هاي بيشتر و بيشتري گرفتند و آنها را به اوكراين ارسال كردند؛ بنابراين بايد بگويم كه اين درگيري در حال جهاني شدن است. گرهارد شرودر چندي پيش در مصاحبه‌اي تاكيد كرد كه دولت امريكا تنها چند هفته پس از آغاز عمليات نظامي روسيه در فوريه ۲۰۲۲، به هيچ‌گونه سازشي كه بتواند به درگيري روسيه و اوكراين پايان دهد، اجازه كار نداد.
صدراعظم سابق آلمان تاكيد كرد كه متحدان واشنگتن در غرب اروپا از فرصت استفاده نكردند تا براي صلح در مارس ۲۰۲۲ تلاش كنند. او افزود، در آن زمان ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهوري اوكراين آماده سازش در مورد كريمه و مناطق جدا شده در منطقه دونباس بود. وي در اين مصاحبه گفته بود كه اگرچه نمايندگان ولوديمير زلنسكي آماده امتياز دادن در مورد موضوعات كليدي مانند چشم‌پوشي از تلاش‌ها براي پيوستن به ناتو بودند، اما «اوكرايني‌ها با صلح موافقت نكردند، زيرا به آنها اجازه داده نشد. آنها ابتدا بايد از امريكايي‌ها در مورد هر چيزي كه در مورد آن بحث مي‌شد، سوال مي‌كردند.»


تبادل آتش ميان اسراييل و حزب‌الله در جنوب لبنان

شبكه المنار لبنان از حملات توپخانه‌اي ارتش رژيم صهيونيستي به مواضعي در جنوب اين كشور و پاسخ موشكي حزب‌الله خبر داد.
به گزارش ايلنا به نقل از المنار، ارتش رژيم صهيونيستي مواضعي در جنوب لبنان را هدف حملات توپخانه‌اي قرار داد. طبق اين گزارش، ارتش اسراييل مناطق «عيتا الشعب»، «كفر حمام»، «ياطر»، «يارون»، «كفرشوبا» و«الهباريه» و «راشيا الفخار» را هدف حملات توپخانه‌اي قرار داد.
طبق اين گزارش، شهرك‌هاي «الضهيره» و «طير حرفا» جنوب لبنان نيز هدف حملات توپخانه‌اي قرار گرفتند. شهرك‌هاي «مجدل زون»، و «بليدا» نيز هدف آتش توپخانه نظاميان اسراييل قرار گرفتند.
اين درحالي است كه رسانه‌هاي اسراييلي گزارش دادند كه حمله موشكي و پهپادي از شمال سرزمين‌هاي اشغالي به سمت كريات شمونه و مناطق اطراف آن انجام شد.
ارتش اسراييل نيز از به صدا درآمدن آژير خطر در منطقه «الجليل الاعلي» از بيم نفوذ پهپاد به كريات شمونه خبر داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون