• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5628 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۳ آبان

يادداشتي در آستانه اجرای پانتوميم «جامپ كات» در عمارت نوفل لوشاتو

تجربه‌اي جذاب و كمتر آزموده ‌ شده

گروه هنر و ادبيات

با اينكه نمايش پانتوميم در جهان از قدمتي طولاني برخوردار است و سرآغاز آن را به رم باستان نسبت داده‌اند، اما در ايران اين هنر نمايشي كه عمرش به 70 سال هم نمي‌رسد و از نمايش فقير بود كه توسط غلامحسين ساعدي و با اجراي جعفر والي به عنوان يكي از قديمي‌ترين پانتوميم‌هاي هنري روي صحنه رفته است، ياد مي‌كنند.

پانتوميم را به واسطه توانايي كه در انتقال بدون كلام مطالب دارد، بين‌المللي‌ترين زبان نمايشي و 
به واسطه قدمت اجرا، مادر هنرهاي نمايشي مي‌دانند. هنري كه بدون گفتن حرفي و فقط با حركات بدن مي‌تواند همه آداب، رسوم، فرهنگ و سنن را در صحنه انتقال دهد.
اين نمايش با وجود اهميت بسيار هنوز آن‌گونه كه بايد در ايران مورد توجه نيست با اين وجود هنرمندان اين عرصه هر از چند سالي اثري را روي صحنه مي‌برند. 
اما اگر كمي دقيق باشيم تعداد پانتوميم‌هايي كه هر يك از حتي مخاطبان حرفه‌اي تئاتر روي صحنه ديده باشند بسيار انگشت‌شمار است. هر چند دومين جشنواره بين‌المللي پانتوميم در مهر ماه سال جاري در زنجان برگزار شد، اما همچنان اين‌گونه هنرهاي نمايشي در ايران مهجور است و كمتر پيش مي‌آيد در سالني شاهد روي صحنه رفتن نمايش پانتوميم باشيم.
اين‌بار عمارت نوفل لوشاتو از آذر ماه ميزبان يك پانتوميم با عنوان «جامپ كات» خواهد شد. اين نمايش را حامد نصرآباديان نوشته و كارگرداني مي‌كند. اين نمايش پيش‌تر با عنوان پازل در رويدادهاي بين‌المللي شركت كرده و در يازدهمين دوره جشنواره ملي، غيررقابتي و دوستانه ادريميت تركيه مورد تحسين قرار گرفته است. نمايشي كه در ستايش صلح و با نگاهي به خرابي‌هاي جنگ نوشته شده است. گويي صلح حلقه گمشده پازلي است كه همه در دنيا به گونه‌اي در جست‌وجوي آن هستند تا آرامشي كه از همه ربوده شده به جهان و جهانيان بازگردد. كارگردان و گروه صلح تمام اجراهاي‌شان را به كودكان، مادران و زنان ايران اهدا كرده‌اند.  
در اين نمايش مهران نعيمي‌اقدم، طيبه كريمي‌دولت‌آبادي، پانته‌آ كرمي‌دولت‌آبادي، ساناز خدامي، آيسان مرامي، زهره صادقيان و شهين مولايي به ايفاي نقش مي‌پردازند.
ديگر عوامل اين نمايش عبارتند از: وحيد صحت (حامي اجرا)، مهران نعيمي‌اقدم، نويد بي‌نياز (گروه كارگرداني)، اشكان آبگون (طراح مديا)، فريدا صفاييان (طراح گريم)، هانيه رجبي، سبحان طاهريان (مجريان گريم)، مهدي رايگاني (طراح پوستر)، مصطفي اماني (گرافيك تبليغات)، نگار اميري (مدير رسانه)، اميد طالع‌پور (مدير بخش بين‌الملل)، محسن حجت‌نژاد (مدير توليد)، محمد امين، سهند تيزپاز و سينا صبحي (مديران صحنه)، بهار اسماعيلي، شادي سناييان (عكاسان)، معصومه عزيزمحمدي، نشاط رازاني، بهاره ميرزاپور و نگين پناهي (نريتور)‌.
نمايش جامپ كات كاري از گروه صلح است؛ «اين گروه از ارديبهشت سال ۱۳۸۰ و با اجراي نمايش «دل من خواب پروانه شدن مي‌بيند» در تالار وحدت تهران كار خود را آغاز كرد و تا امروز با زبان بدن، تئاتر فيزيكال و پانتوميم آثار زيادي با محوريت صلح در كشورهايي همچون فرانسه، هند، مالزي، كانادا، ارمنستان، تركيه و ايران اجرا كرده است.»

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون