• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5631 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۷ آبان

«اعتماد» مهم‌ترين تحولات غزه را بررسي مي‌كند

از بحران نتانیاهو تا تداوم جنایت در غزه

پس از حمله اسراييل به بيمارستان الشفاء در غزه و اشغال آن كه منجر به موج جديدي از محكوميت‌هاي جهاني عليه رژيم صهيونيستي شد، بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اين رژيم روز پنجشنبه اعتراف كرد كه نيروهاي اشغالگر پس از حمله به مجتمع پزشكي هيچ اسيري آنجا پيدا نكردند. او در گفت‌وگو با رسانه‌هاي امريكايي ادعا كرد: ما نشانه‌هاي قوي داشتيم كه زندانيان نزد حماس در مجتمع الشفاء هستند و اين يكي از دلايلي بود كه ما را وادار به ورود به بيمارستان كرد. اما اگر آنها آنجا بودند، از آنجا منتقل شده‌اند. وي به تلويزيون سي‌بي‌اس امريكا گفت اسراييل تلاش مي‌كند اين ماموريت را با كمترين تلفات غيرنظامي به پايان ببرد، اما هنوز در اين امر موفق نشده است.

اين صحبت‌ها از سوي نخست‌وزير رژيم صهيونيستي درحالي مطرح مي‌شود كه نتايج نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه تنفر از بنيامين نتانياهو در ميان صهيونيست‌ها همچنان در حال افزايش است و ميزان محبوبيت اپوزيسيون رژيم صهيونيستي بيشتر شده است.

در همين رابطه روزنامه صهيونيستي معاريو طي يك نظرسنجي اعلام كرد كه تعداد كرسي‌هاي حزب ليكود در كنست به رهبري بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اين رژيم به ۱۷ كرسي رسيد، اين درحالي است كه كرسي‌هاي حزب بني‌گانتس به ۴۲ كرسي مي‌رسد. براساس اين نظرسنجي احزاب ائتلاف حاكم اكثريت پارلماني خود را از دست داده و قدرت آن به بيش از ۴۲كرسي نمي‌رسد. اين درحالي است كه اپوزيسيون رژيم صهيونيستي محبوبيت خود را افزايش داده و اكنون طي اين نظرسنجي تعداد كرسي‌هايش در كنست از مجموع ۱۲۰ كرسي به ۷۸ كرسي رسيد.

در اين نظرسنجي آمده است كه ۵۰درصد از صهيونيست‌ها بني گانتس را براي منصب نخست‌وزيري مناسب‌تر مي‌دانند و ۲۹درصد معتقدند كه نتانياهو مناسب نخست‌وزيري است. 13درصد گفته‌اند كه يوسي كوهن، رييس پيشين موساد براي تصدي منصب رياست حزب ليكود از نتانياهو بهتر است. همچنين 12درصد معتقدند كه يو آو گالانت، وزير جنگ رژيم صهيونيستي بايد به جاي نتانياهو رهبري حزب ليكود را برعهده بگيرد.

 

وضعيت وخيم غيرنظاميان در غزه

از سوي ديگر مهم‌ترين تحولات در چهل و دومين روز حملات اسراييل به غزه نشان مي‌دهد كه نگراني‌ها در مورد تشديد بحران انساني به دليل كمبود تجهيزات پزشكي و كمك‌هاي غذايي به‌ويژه با اعلام يوآو گالانت درباره آغاز مرحله جديد عمليات زميني در نوار غزه افزايش يافته است؛ به‌طوري كه سازمان جهاني بهداشت روز جمعه اعلام كرد كه به ‌شدت نگران گسترش بيماري‌ها در نوار غزه است، جايي كه بمباران چند هفته‌اي صهيونيست‌ها باعث شده ساكنان آن در پناهگاه‌هايي با كمبود شديد مواد غذايي و آب تميز تجمع كنند.

ريچارد پيپركورن، نماينده اين سازمان در سرزمين‌هاي فلسطيني گفت كه بيش از ۷۰ هزار مورد عفونت حاد تنفسي و حدود ۴۴ هزار مورد اسهال در نوار پرجمعيت غزه شناسايي شده كه نشان مي‌دهد اين تعداد بسيار بيشتر از حد انتظار است.

همچنين مي‌الكيله، وزير بهداشت فلسطين از مرگ ۴۰ نفر از جمله سه نوزاد طي شش روز در نتيجه محاصره بيمارستان الشفاء در غرب شهر غزه خبر داد. الكيله به رسانه‌هاي قطري گفت: از ۱۱ نوامبر و آغاز محاصره بيمارستان الشفاء توسط ارتش رژيم صهيونيستي، ۴۰ نفر از جمله سه نوزاد تازه متولد شده در نتيجه محاصره بيمارستان و نبود سوخت لازم و برق در اين بيمارستان شهيد شده‌اند. پزشكان ما در آنجا بدون آب و غذا هستند. به گفته وي، بيمارستان الشفاء كه علاوه بر مجروحان و بيماران، حداقل شش هزار نفر را در خود جاي داده، تنها بيمارستاني است كه هنوز در شمال نوار غزه فعال است.

از سوي ديگر حسام ابوصفيه، مدير بخش‌ اطفال مجتمع پزشكي كمال عدوان در غزه گفت كه شرايط غم‌انگيز غزه بيمارستان را بر آن داشت تا بخش انكوباتور را با بخش مراقبت‌هاي ويژه ادغام كند و اين نشان مي‌دهد كه فشار زيادي بر بيمارستان وجود دارد. وي اظهار كرد: خانواده‌هاي مجروحان نيز خواستار پايان جنگ اسراييل در نوار غزه و ارايه سوخت لازم براي ادامه كار بيمارستان براي نجات مجروحان به ويژه با قطعي مكرر برق شده‌اند كه جان خانواده‌هاي آنها را تهديد مي‌كند. اين درحالي است كه هلال‌احمر فلسطين اعلام كرد پس از محاصره شدن بيمارستان المعمداني توسط نيروهاي اشغالگر، ارتباط جمعيت هلال‌احمر با تيم‌هاي پزشكي خود كه در بيمارستان المعمداني در جنوب شهر غزه كار مي‌كردند، به‌طور كامل قطع شده است. هلال‌احمر فلسطين پيش‌تر اعلام كرده بود كه نيروهاي امدادي اين سازمان در بيمارستان المعمداني محاصره شده و علاوه بر تيراندازي شديد، صداي انفجارهايي را نيز در منطقه شنيده‌اند. جمعيت هلال‌احمر فلسطين خاطرنشان كرد كه تانك‌ها، بيمارستان را در ميان درگيري‌هاي شديد محاصره كرده‌اند.

به گزارش ايسنا، خبرنگار الميادين در غزه نيز تاكيد كرد كه اشغالگران مانع دسترسي به بانك خون و انبارهاي دارو و مواد غذايي در بيمارستان الشفاء مي‌شوند و نيروهاي اشغالگر همچنان بيمارستان را محاصره كرده‌اند.

خبرنگار الميادين در غزه گزارش داد كه سربازان اشغالگر در داخل بخش‌هاي بيمارستان الشفاء پرسه مي‌زدند و تعدادي مواد منفجره را در بخش‌هاي اين بيمارستان منفجر كردند. تانك‌ها در امتداد خيابان الوحده در ميان عمليات بولدوزر ارتش در محوطه آن حضور دارند. وي با تاكيد بر اينكه اشغالگران همچنان شبكه ارتباطي و اينترنت را قطع كرده‌اند، خاطرنشان كرد: در مجاورت بيمارستان المعمداني درگيري وجود دارد و شرايط آنجا بسيار خطرناك و دشوار است.

پيش‌تر اعلام شد، پس از حمله مجدد نيروهاي اشغالگر رژيم صهيونيستي به مجتمع پزشكي الشفاء، تخريب تاسيسات، حياط‌هاي آن و منزوي كردن كامل آن از جهان به دليل قطع برق و اينترنت، همزمان با قطع اينترنت در نوار غزه بلاتكليفي و ابهام بر وضعيت فعلي مجتمع پزشكي الشفاء حاكم است.

دكتر محمد زقوت، مديركل بيمارستان‌هاي غزه گفت كه وزارت بهداشت از شب پنجشنبه ارتباط خود را با تيم‌هاي پزشكي داخل مجتمع الشفاء از دست داده و نمي‌داند چه بر سر آنها آمده است. وي افزود: وزارتخانه تماس‌هايي را از سوي آژانس‌هاي امدادي و صليب سرخ جهاني براي انتقال برخي بيماران و نوزادان نارس به بيمارستان‌هاي داخلي دريافت كرد، اما كمبود ظرفيت، وزارتخانه را بر آن داشت تا درخواست كند كه آنها براي درمان به مصر منتقل شوند.

دكتر محمد ابوسلميه، مدير مجتمع پزشكي الشفاء نيز تصويري از شرايط سخت بيش از ۷۰۰۰ نفر ازجمله مجروحان، بيماران، آوارگان و كادر پزشكي در بيمارستان را ۴۸ ساعت پس از اشغال آن توسط سربازان صهيونيست ارايه كرد كه تعدادي از بخش‌هاي مجتمع، داروخانه و ديوار شمالي آن بمباران شده است.

ابوسلميه در تماس تلفني با الجزيره با بيان اينكه در سايه سكوت عربي و جهاني همه افراد حاضر در بيمارستان محاصره شده‌اند و در معرض مرگ تدريجي هستند، خاطرنشان كرد: در ميان آنها ۷۵۰ زخمي، بيش از ۳۶ نوزاد نارس، ۴۵ بيمار دياليزي و ۵۰۰۰ آواره وجود دارد. وي افزود كه به دليل كمبود دارو قادر به درمان كودكان نيستند و هر كسي كه در حال حاضر در استان غزه بيمار شود ممكن است در خطر مرگ باشد.

خبرنگار الميادين در غزه اعلام كرد: پس از قطع اينترنت و ارتباطات هيچ‌گونه اطلاعاتي از وقايع شمال غزه نداريم. اين خبرنگار گفت: سوخت ايستگاه‌هاي سوخت‌رساني غزه تمام شده و ارتباطات و اينترنت نيز در سراسر غزه قطع است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون