• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5633 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۹ آبان

كودكان غزه و آمارهايي كه سخن مي‌گويند

محمود فاضلي

درپي حملات اسراييل به غزه و ويراني و حصر غزه با قطع راه‌هاي ورود غذا و انرژي و اعتراضات سازمان‌هاي حقوق بشر «آنتونيو گوترش» دبيركل سازمان ملل اعلام كرد شمارغيرنظاميان به‌ويژه كودكان كشته‌شده در غزه نشان مي‌دهد در عمليات نظامي اسراييل عليه فلسطيني‌ها يك اشكال آشكار وجود دارد. مهم است كه به اسراييل بفهمانيم مشاهده روزانه هر روز تصوير وحشتناك نيازهاي بشردوستانه مردم فلسطين در تضاد با منافع اسراييل است و اين به اسراييل در ارتباط با افكار عمومي جهاني كمك نمي‌كند. ما طي چند روز در غزه هزاران هزار كودك كشته شده‌ ديده‌ايم كه به اين معني است در نحوه انجام عمليات نظامي اسراييل مشكلي وجود دارد. 
از ديدگاه گوترش حمله هفتم اكتبر حماس به‌هيچ‌وجه مجازات دسته‌جمعي ساكنان غزه را توجيه نمي‌كند. تخلفاتي از سوي حماس به‌دليل «استفاده از سپر انساني» انجام گرفته است، اما تلفات غيرنظاميان طي عمليات نظامي اسراييل نشان مي‌دهد كه يك جاي كار به‌وضوح مي‌لنگد. مهم است كه اسراييل درك كند كه تماشاي تصوير وحشتناك نياز مردم فلسطين به كمك‌هاي بشردوستانه، در راستاي منافع اسراييل نيست. چنين تصاويري به اسراييل در ميان افكار عمومي در سراسر جهان كمكي نمي‌كند. هر سال بالاترين ميزان كودكان كشته شده توسط هر بازيگر در تمامي درگيري‌ها حداكثر به چند نفر خلاصه مي‌شد. طي چند روز درگيري در غزه هزاران كودك جان خود را از دست داده‌اند. اين بدان معناست كه يك جاي كار در نحوه انجام عمليات‌هاي نظامي مي‌لنگد. شرايط در غزه فاجعه‌بار است. ضروري است كه جريان كمك‌هاي بشردوستانه جهت پاسخ‌دهي به نيازهاي مردم فلسطين به غزه سرازير شود.
مقامات فلسطيني از كشته شدن 11500 نفر از زمان آغاز عمليات توفان‌الاقصي خبر داده‌ كه ۴۰ درصد از اين افراد كودك بوده‌اند. بمباران زيرساخت‌هاي نوار غزه در تمامي بخش‌ها دچار مشكل شده است. ویرانی  نانوايي‌ها و  همچنین زیر ساخت‌ها  موجب كمبود نان در اين منطقه شده است و بسياري از خانوارهاي فلسطيني در معرض گرسنگي شديد قرار گرفته‌اند. صهيونيست‌ها به بمباران نوار غزه اكتفا نكردند و سعي مي‌كنند با ايجاد قحطي در شهر موجب ترس و وحشت خانواده‌هاي فلسطيني شوند. آنها جنگ را به جنگ نان تبديل كرده‌اند.
به گفته سازمان ملل، هيچ نانوايي در شمال نوار غزه از هفتم نوامبر به‌دليل كمبود سوخت، آب و آرد گندم و به‌دليل آسيب‌هاي زيرساختي فعال نبوده است. ۱۱ نانوايي در نوار غزه به‌طور كامل تخريب شده است، در حالي كه بقيه به‌دليل كمبود آرد، سوخت و برق قادر به فعاليت نيستند. در مغازه‌ها چيزي براي فروش باقي نمانده و قفسه‌ها خالي است. اهالي غزه مي‌گويند ما براي محافظت از فرزندان‌مان از خانه‌هاي‌مان آواره شده‌ايم، اما نمي‌خواهيم آنها از گرسنگي بميرند. گويي اسراييلي‌ها به ما مي‌گويند كه اگر در اثر بمباران نمرديد، بايد با گرسنگي يا تشنگي بميريد. مواد غذايي محدود عمدتا بين آوارگان و خانواده‌هاي ميزبان در جنوب نوار غزه توزيع و تنها آرد براي نانوايي‌ها در نوار جنوبي تهيه مي‌شود، در حالي كه هرگونه حمل و نقل مواد غذايي به شهر غزه و شمال آن توسط اسراييل ممنوع شده است. طبق آمارهاي ارايه‌شده توسط سازمان‌هاي حقوق بشري، قبل از جنگ، ۷۰ درصد از كودكان فلسطيني نوار غزه از مشكلات مختلفي از جمله سوء تغذيه و كم‌خوني رنج مي‌بردند و حالا به گفته ناظر حقوق‌بشر اروپا اين رقم بعد از بمباران اسراييل به بيش از ۹۰ درصد افزايش يافته است.
بر اساس آخرين آمار وزارت بهداشت فلسطيني از تاريخ ۷ اكتبر تاكنون حداقل ۱۱ هزار و ۵۰۰ فلسطيني از جمله بيش از ۷ هزار و ۸۰۰ زن و كودك قرباني حملات هوايي اسراييل شدند و بيش از ۲۹ هزار و ۲۰۰ نفر ديگر هم زخمي شده‌اند. علاوه بر اين تحت تاثير حملات وحشيانه رژيم صهيونيستي در غزه، هزاران ساختمان از جمله بيمارستان‌ها، مساجد و كليساها نيز در اثرحملات هوايي بي‌امان و گسترده زميني رژيم اسراييل در غزه محاصره شده و به‌طور كامل آسيب ديده و تخريب شده‌اند. اسراييل از ابتداي شروع حملات هوايي و زميني خود، مناطق مربوط به سكونت غيرنظاميان، پناهجويان و بيمارستان‌ها را هدف قرار داده است و همچنان راه را براي ورود كمك‌هاي بشردوستانه به غزه بسته است. طبق گزارش‌هاي رسمي تاكنون ۴۶۰۰ كودك در اين جنگ به شهادت رسيدند و حدود ۹۰۰۰نفر ديگر زخمي شده‌اند؛ ‌اين رقم  وحشتناک، آمار كودكان بي‌گناهي است كه قرباني جنايات اسراييل شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون