• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5645 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۳ آذر

كدام كشنده موجود در ايران، كروز كنترل تطبيقي دارد؟

كروز كنترل تطبيقي (ACC) يك فناوري ايمني (و حتي رفاهي) نوظهور براي خودروهاي سواري و تجاري است و تا چندي پيش هيچ كشنده‌اي در ايران به سيستم كروز كنترل تطبيقي مجهز نبود. اين تكنولوژي به حدي جديد است كه بسياري از خودروهاي سواري ايران نيز هنوز به (ACC) مجهز نشده‌اند. كروز كنترل تطبيقي در دهه ۱۹۹۰ عمدتا توسط خودروسازان ژاپني از جمله ميتسوبيشي، نيسان و تويوتا ارايه مي‌شد. البته مرسدس بنز، جگوار، بي‌ام‌و، آئودي، لانچيا، رنو، فولكس‌واگن، سوبارو و كاديلاك نيز از پيشگامان اوليه در استفاده از ACC طي دهه ۱۹۹۰ و اوايل دهه ۲۰۰۰ ميلادي هستند.

اولين سيستم ACC كه به بازار ايالات متحده راه يافت، سال ۲۰۰۱ در لكسوس LS ۴۳۰ مورد استفاده قرار گرفت. اين سيستم كنترل كروز از ليزري پويا و حسگري مبتني بر ليزر براي تخمين مسافت ترافيك استفاده مي‌كند.

تكنولوژي كروز كنترل دستيار راننده است و به كاربر كمك مي‌كند بدون فشردن دايمي پدال گاز، خودرو با سرعت ثابتي حركت كند. اين فناوري رانندگي را راحت‌تر مي‌كند، چراكه پاي راست راننده در مسافرت‌هاي طولاني آزاد مي‌شود و خستگي راننده در مسيرهاي طولاني را كاهش مي‌‎دهد؛ با فراگير شدن اين فناوري، نقايصي آشكار و خودروسازان به دنبال بهبود عملكرد آن رفتند.

قدمت تكنولوژي كروز كنترل تطبيقي به 30 سال نمي‌رسد و عمر اين فناوري در خودروهاي تجاري بسيار كمتر از سي سال است. اشكالات كروز غيرتطبيقي در نشيب و فرازهاي جاده و همين‌طور موانع پيش ‌روي خودرو خودش را نشان داد. در واقع رانندگان زماني كه سيستم كروز غيرتطبيقي را فعال مي‌كردند، خودرو نمي‌توانست فشار بر موتور در نشيب و فرازهاي جاده را كنترل كند و بعضا فشار زيادي به موتور وارد مي‌‌آمد. از سوي ديگر كروزهاي غيرتطبيقي در مواقعي كه مانعي ناگهاني در مسير قرار مي‌گرفت، دردسرآفرين مي‌شدند.

 

تنها كشنده با كروز كنترل تطبيقي

در ايران هيچ كشنده و خودروي تجاري‌اي كروز كنترل تطبيقي نداشت تا مادامي كه كشنده بايك X9 با 560 اسب بخار قدرت به بازار تجاري‌هاي ايران معرفي شد. بايك X9 را آبان 1402 بهمن ديزل معرفي كرد و به تازگي اطلاعات فني اين محصول نيز در وب‌سايت رسمي گروه بهمن منتشر شده است. اكنون كشنده بايك X9 تنها كشنده موجود در ايران با ده‌ها نقطه تمايزبخش است كه دو مورد آن به‌طور ويژه مهم هستند؛ بايك كشنده‌اي با 560 اسب بخار قدرت است كه كروز كنترل تطبيقي دارد.

البته بايك X9 به عنوان برترين كشنده سال 2023 در چين نيز شناخته شد. كسب اين رتبه براي بايك از اين جهت اهميت دارد كه صنعت ساخت خودروهاي تجاري در چين بسيار رقابتي است كه كسب بالاترين نمرات در مقولات كيفيت و ايمني كار چندان آساني نيست. شركت بايك BAIC Heavy Truck Co از مجموعه‌هاي شناخته شده توليد‌كننده خودروهاي سنگين در جهان و چين است. اين شركت بيش از 80درصد از بازار كاميون‌هاي سنگين را پوشش مي‌دهد. اين شركت با سرمايه‌گذاري بالغ بر سه ميليارد يوآن راه‌اندازي شده است.

كشنده پرقدرت X9 جزو محصولات كارآمد اين شركت است كه توانايي رقابت با كشنده‌هاي اروپايي را دارد. اين كشنده در قسمت قواي محركه از موتور 13ليتري با توان 560 اسب بخار و گشتاور 2600 نيوتن متر در كنار گيربكس اتوماتيك 12سرعته با برند ZF به همراه ريتارد هيدروليكي 5 مرحله برخوردار است.

علاوه بر قواي محركه پرقدرت، X9 امكانات بسيار رفاهي و تامين‌كننده ايمني بسيار زيادي در اختيار راننده قرار مي‌دهد. سيستم كنترل كروز كنترل تطبيقي و سيستم پايداري الكترونيكي، سيستم روشنايي اتوماتيك، ترمز پارك برقي و سيستم ترمز اضطراري هوشمند، سيستم كنترل حركت از بين خطوط، سيستم پايداري الكترونيكي، سيستم پايش باد تاير و سيستم تعليق بادي با امكان تنظيم ارتفاع در كنار دوربين 360 درجه و سيستم مولتي مديا با قابليت اتصال به تلفن همراه تنها بخشي از امكانات كشنده قدرتمند X9 است.

گروه بهمن با معرفي كشنده 560 اسب بخار بايك X9 تحولي در كيفيت حمل و نقل باربري‌هاي بالاي 44 تن رقم مي‌زند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون