• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5647 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۵ آذر

چرا فوتبال ايران از پخش بازي‌ها درآمد ندارد؟

حق پخش ليگ برتر انگليس: 422 هزار ميليارد تومان!

در حالي كه مساله حق پخش در بسياري از كشورهاي دنيا حل شده و حتي به مراحل پيچيده و اعجاب‌انگيزي رسيده است، فوتبال ايران همچنان در كش و قوس پذيرفتن اين حق بديهي توسط صداوسيما و ورود يك بند و تبصره به قانون بودجه است. به عنوان مثال ليگ برتر انگليس قرارداد جديدي را بابت حق پخش مسابقات به امضا رسانده كه اين صنعت را وارد يك فضاي تازه مي‌كند. طبق گزارش‌ها رقم جديد منعقد شده 6.7 ميليارد پوند است كه مي‌شود 422 هزار و صد ميليارد تومان! 
البته شكي نيست كه ليگ برتر ايران با ليگ برتر انگليس به عنوان جذاب‌ترين ليگ دنيا قابل مقايسه نيست، اما آيا فوتبال ايران به اندازه سهم خودش نمي‌تواند درصدي كوچك از اين درآمد را داشته باشد؟ در ادامه شما را به خواندن گزارش گاردين از اين توافق تاريخي در حوزه حق پخش تلويزيوني دعوت مي‌كنيم.
به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از گاردين، ليگ برتر با قرارداد جديد 6.7 ميليارد پوندي حق پخش تلويزيوني با Sky و TNT Sports موافقت كرد. تعداد بازي‌هاي زنده به عنوان بخشي از معامله به‌طور قابل‌ توجهي افزايش مي‌يابد. در اين بين بي‌بي‌سي نيز حق استفاده از هايلايت‌هاي مسابقه را خريداري كرد. 
ليگ برتر انگليس قرارداد جديدي با Sky و TNT Sports بسته و با آنها به توافق رسيده است. در اين توافق آمده كه پريمير ليگ در مدت چهار سال 6.7 ميليارد پوند دريافت خواهد كرد.
ليگ برتر طي يك راه‌حل سريع براي پيشبرد آنچه يك فرآيند بسيار پيش‌بيني شده مطرح شده بود، قرارداد خود را با شركاي پخش قابل اعتمادش تمديد كرد. اين قرارداد كه از فصل 26-2025 اجرا مي‌شود، به‌طور موثري درآمد خود را ثابت نگه مي‌دارد، اگرچه تعداد بازي‌هاي زنده به‌طور قابل توجهي افزايش مي‌يابد.
Sky چهار بسته از پنج بسته فروش را خريداري كرده است، يعني حداقل 215 بازي زنده، از جمله تمام 10 بازي در روز پاياني فصل. تي‌ان‌تي نيز 52 مسابقه را نمايش مي‌دهد، در حالي كه هايلايت‌هاي مسابقات براي پخش در روزهاي بعد از مسابقات نيز توسط بي‌بي‌سي خريداري شده است. 
به اين ترتيب براي اولين‌بار، تمام مسابقات خارج از ساعت 3 بعدازظهر شنبه به صورت زنده در بريتانيا پخش مي‌شود. همچنين روزهاي مسابقه وسط هفته بيشتري وجود خواهد داشت كه در آن بازي‌ها به‌طور همزمان نمايش داده مي‌شود و طرفداران مي‌توانند انتخاب كنند كدام يك را تماشا كنند. اين گسترش محتواي موجود و تمديد شرايط قرارداد (با معاملاتي كه قبلا در دوره‌هاي سه ساله توافق شده بود) ليگ برتر را قادر مي‌سازد تا به آنچه آن را «بزرگ‌ترين قرارداد حقوق رسانه‌هاي ورزشي منعقد شده» مي‌نامد، دست يابد.
اين قرارداد به عنوان تقويت‌كننده وضعيت ليگ برتر و موفق‌ترين رقابت فوتبال داخلي جهان تلقي مي‌شود. به‌رغم تضمين رشد درآمد سالانه از حقوق داخلي تنها به اندازه 4 درصد و كمتر از سطح تورم فعلي، اين معامله بيش از دوبرابر ارزش توافقي است كه اخيرا توسط سري آ ايتاليا منعقد شده است.
همچنين اين اتفاق در زمان افزايش حدس و گمان‌ها در مورد آينده حقوق پخش و با عقب‌نشيني برخي شركت‌هاي رسانه‌اي از صرف هزينه‌هاي هنگفت رخ مي‌دهد. در همين حال، شركت‌هاي فناوري تمايلي به قدم گذاشتن در اين وضعيت كه براي برخي از آنها شبيه به يك خلأ است، نشان نداده‌اند. آمازون فعل و افعالات فعلي حقوق خود را براي بازي‌هاي ليگ برتر از دست داد و قراردادي با قيمت پايين براي نمايش بازي‌ها نسبت به سال 2019 پيشنهاد كرد.
يكي از بحث‌هاي طولاني مدت عليه پخش بازي‌هاي تلويزيوني در ساعت 3 بعدازظهر روز شنبه، نياز به پايين نگهداشتن عرضه براي حفظ تقاضا جهت محصول لايو است. رشد بيش از 25 درصدي مسابقات زنده احتمالا اين استدلال را محك مي‌زند. اين اتفاق در زماني رخ مي‌دهد كه دولت بريتانيا پيشنهادهايي را براي اجازه دادن به سوپرليگ زنان براي پخش زنده مسابقات در آن زمان پشت سر گذاشته است.
ريچارد مسترز، مدير اجرايي ليگ برتر گفت: «به عنوان شركاي قديمي و ارزشمند، Sky Sports و TNT Sports به دليل ارايه مداوم پوشش و برنامه‌نويسي در سطح جهاني مشهور هستند. ما در فصول اخير از تعداد تماشاگران و تماشاچيان بي‌سابقه‌اي برخوردار بوده‌ايم و مي‌دانيم كه ادامه نوآوري آنها باعث مي‌شود افراد بيشتري ليگ برتر را تماشا و دنبال كنند.»
او ادامه داد: «نتيجه اين روند بر قدرت ليگ برتر تاكيد مي‌كند و گواهي خوبي براي باشگاه‌ها، بازيكنان و مديران ماست كه همچنان رقابتي‌ترين فوتبال جهان را در استاديوم‌هاي كامل ارايه مي‌دهند و براي هواداران هر هفته فضايي بي‌رقيب ايجاد مي‌كنند.»
دانا استرانگ، مدير اجرايي گروه Sky گفت: «اين يك نتيجه فوق‌العاده براي مشتريان Sky است كه شاهد افزايش قابل توجه تعداد مسابقات در نمادين‌ترين ليگ جهان خواهند بود. ما به سابقه طولاني خود در ليگ برتر افتخار مي‌كنيم و مشتاقانه منتظر ارايه تعامل، سرگرمي و نوآوري بيشتر تا پايان دهه هستيم. Sky خانه بلامنازع براي طرفداران ورزش در بريتانياست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون