• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5647 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۵ آذر

تغيير سرمربي در آستانه المپيك هرگز جواب نداده!

يونس هميالي

 

در كتاب‌هاي فيزيك و شيمي دوران دبيرستان درباره قانون پايستگي انرژي بيان شده است: مقدار انرژي در يك سيستم ثابت مي‌ماند؛ انرژي از بين نمي‌رود و به وجود نمي‌آيد، بلكه از شكلي به شكل ديگر تبديل مي‌شود. آنچه براي جايگزيني سرمربي كشتي آزاد بزرگسالان به ثبت رسيد به نوعي بيانگر اين قانون است، چرا كه تنها افراد حلقه نزديك به مجموعه فدراسيون از يك شاخه به شاخه ديگر جابه‌جا مي‌شوند و خبري از ساير افراد كارآمد و فني نخواهد بود. 
با نگاهي به تغيير سرمربي در سال‌هاي قبل از المپيك كه براي كشتي ايران رخ داده است به خوبي در ذهن متوجه خواهيم شد كه آنها در بسياري موارد عامل ناكامي بودند تا محرك پيشرفت براي كشتي‌گيران. تاريخ نشان مي‌دهد هر بار كه زيبايي هوس‌انگيزي در افق نگاه مسوولان فدراسيون به بار نشسته بود با تصميم‌هاي غمبار در سياهچال زمان و مكان گرفتار شدند و متاسفانه مقامات از ناكامي‌هاي پرشمار رقابت‌هاي گذشته درس عبرت نياموختند و گام در مسيرهايي گذاشتند كه با شكست مواجه شدند. اين‌بار هم عليرضا دبير بدون درس‌گرفتن از گذشته، يك اشتباه تاريخي به فاصله هشت ماه تا المپيك 2024 پاريس انجام داده است.
پژمان درستكار سال‌ها براي رسيدن به جايگاه سرمربي تيم ملي چشم به راه دوخته بود و هميشه آن را در آسمان مي‌جست. اين اتفاق با آمدن دوست ديرينه او در راس فدراسيون كشتي به وقوع پيوست. با اين شرايط درستكار سر بر بالين آرامش گذاشت تا نواي عشق با او همخواني كند و اين‌گونه بود كه در كنار پنجره‌هاي شهر اسلو نور آفتاب را در آغوش كشيد و با ارمغان مدال‌هاي كسب شده زيبايي وصف‌ناپذيري به استقبال او رفت!
اما در آوردگاه جهاني 2022 و 2023 بلگراد هر بار نسب به گذشته عوض رنگ شادي رنگ اندوه در فضاي كشتي پاشيده شد و نگراني‌هايي به وجود آمد كه شايد ادامه دادن اين روش، اندك ستاره‌هاي اميدواري براي المپيك با سياهي غليظ پوشانده شود. 
حدود چند هفته قبل در نگاه سرمربي پيشين تيم ملي، دريا موج مي‌زد و او از عزم راسخ براي آمادگي بيشتر تيم براي حضور در مسابقات آينده سخن مي‌گفت، اما شرايط جوري پيش رفت كه حالا بغض غريبي در فصل برگ ريزان پاييز او را بدرقه مي‌كند. 
در اين فاصله زماني كوتاه چه اتفاق‌هايي به وجود آمد؟ آيا نوعي تفاوت نظر و اختلاف عقيده در ميان بوده است؟ آيا اين تغيير بيشتر در جهت سهم‌خواهي بوده؟ آيا ترميم ساختار فني كشتي‌گيران مطرح است؟ آيا برنامه و نقشه راه مدوني پشت اين جابه‌جايي نهفته است؟ اين موضوع نگراني‌هاي بسياري را به وجود آورده است. حالا يك پرسش عمومي در ذهن همه كشتي دوستان نقش بسته است: اينكه اين تغيير مي‌تواند تاكتيك راهگشايي مقابل كشتي‌گيران روسيه و امريكا باشد يا خير؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون