• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5651 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۰ آذر

نسخه راديكال‌هاي اسراييلي براي سرزمين‌هاي اشغالي

نظرسنجي‌هايي كه اخيرا توسط موسسه دموكراسي اسراييل و شاخص صلح دانشگاه تل‌آويو منتشر شده، نشان مي‌دهد كه اسراييلي‌ها نسبت به مناقشه اخير بيش از هر زمان ديگري از رويكرد جنگ‌طلبانه حمايت مي‌كنند. هر دو نظرسنجي پس از حمله حماس در 7اكتبر و جنگ ناشي از آن منتشر شد و حدود 600 نفر در اين نظرسنجي شركت كرده بودند. اين نظرسنجي‌ها بخشي از مجموعه‌اي است كه چندين بار در سال انجام مي‌شود و تلاش مي‌كند تا نماينده جناح‌هاي مختلف اسراييل، از جمله فلسطيني‌ها باشد.
آن‌گونه كه نشريه تايم نوشته، به‌رغم تجمع هزاران معترض در تل‌آويو براي آزادي اسرايي كه در اختيار حماس قرار دارند، تنها 10درصد از يهوديان اسراييلي در نظرسنجي موسسه دموكراسي اسراييل گفتند كه از توقف درگيري‌ها به منظور تبادل اسرا حمايت مي‌كنند. همزمان، 44.3درصد، يعني اكثريت اسراييلي‌ها، از كابينه مي‌خواهند كه ضمن تداوم جنگ، بلافاصله رايزني‌ها براي آزادي گروگان‌ها را از سر بگيرد. يوسي مكلبرگ، يكي از اعضاي موسسه چاتم هاوس كه در حوزه جنگ اسراييل و فلسطين تخصص دارد، در اين باره به نشريه تايم گفت، درحالي كه بسياري از اسراييلي‌ها مي‌خواهند اسرا به خانه بازگردند، آنها همچنين نگران هستند كه آزادي اسراي فلسطيني منجر به حملات بيشتري شود. به گفته مكلبرگ: «اسراييل در گذشته بيش از هزار زنداني را براي آزادي يك سرباز آزاد كرد، از جمله يحيي سنوار يكي از رهبران حماس در غزه. حالا اسراييلي‌ها با استناد به چنين گزاره‌اي مدعي‌اند، ماحصل چنين رويكردي حمله 7 اكتبر بود. در ميان اسراييلي‌هايي كه در نظرسنجي موسسه دموكراسي اسراييل مشاركت داشتند، 26.6 درصد گفتند كه اسراييل به هيچ‌وجه نبايد با حماس براي آزادي اسيران اسراييلي مذاكره كند.
نمرود روسلر، رييس آكادميك برنامه بين‌المللي حل منازعه و ميانجيگري دانشگاه تل‌آويو، مدعي است كه تاثير رويدادهاي اخير به‌طور قابل توجهي افكار عمومي را بر روند صلح تحت‌تاثير قرار داده است. حمايت از مذاكرات صلح با تشكيلات خودگردان فلسطين در ميان يهوديان اسراييل از 47.6 درصد موافق در سپتامبر به 24.5 در نظرسنجي انجام شده بين 23 و 28 اكتبر كاهش يافت. به گفته ناظران از سال 2001، اين كمترين درصدي است كه تا به حال به دست آمده است. 
مكلبرگ مدعي است كه رويكرد جنگ‌طلبانه اسراييل بدين دليل است كه بسياري از اسراييلي‌ها احساس مي‌كنند كه تشكيلات خودگردان فلسطين حملات 7 اكتبر حماس را محكوم نمي‌كند. نتايج نظرسنجي در مورد توسل به زور در غزه نيز بدبينانه بود: 57.5 درصد از يهوديان اسراييل گفتند كه معتقدند نيروهاي دفاعي اين بازيگر از قدرت سخت اندكي در غزه استفاده مي‌كنند، 36.6 درصد ديگر مدعي‌اند كه رويكرد كابينه جنگ درست است. 
در فهرست صداي اسراييل كه در 5 و 6 نوامبر انجام شد، اسراييلي‌ها همچنين از كابينه نتانياهو ناراضي‌اند، به‌طوري كه 61.4 درصد از كل اسراييلي‌ها به عملكرد نتانياهو در طول جنگ نمره منفي دادند. در نظرسنجي شاخص صلح، نتانياهو از اين هم بدتر عمل كرد و 75.8درصد از اسراييلي‌ها عملكرد نخست‌وزير در رابطه با جنگ را «نه چندان خوب» يا «ضعيف» ارزيابي كردند. به‌رغم بي‌اعتمادي به نتانياهو، اعتماد به ارتش اسراييل همچنان بالاست. در نظرسنجي‌هاي شاخص صداي اسراييل كه بين 24 تا 26 اكتبر انجام شد، 49.5 درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند كه بيشتر از نخست‌وزير نتانياهو به ارتش اسراييل اعتماد دارند، درحالي كه تنها 7.3 درصد گفتند كه به نتانياهو بيشتر از ارتش اسراييل اعتماد دارند.
تامار هرمان، يكي از اعضاي ارشد موسسه دموكراسي اسراييل، مدعي است «اينكه پايگاه انتخاباتي نتانياهو از ابتداي جنگ در حال فرسايش است واقعيت دارد. تعداد قابل توجهي از افرادي كه خود را راست‌گرا مي‌داننديا مي‌گويند به ليكود [حزب نتانياهو] راي داده‌اند، اكنون به‌شدت از عملكرد نتانياهو و كابينه‌اش انتقاد مي‌كنند.» براساس شاخص صلح، حمايت از راه‌حل دو كشوري نيز در ميان يهوديان اسراييل اندكي كاهش يافت و از 37.5درصد در سپتامبر به 28.6 درصد كاهش يافته است. نتايج نظرسنجي‌ها در ميان شهروندان فلسطيني نشان مي‌دهد كه حمايت از راه‌حل دو كشوري تغيير چنداني نداشته و از 68.7 درصد موافق به 71.9 درصد موافق پس از حملات رسيد. مكلبرگ مي‌گويد فلسطيني‌ها بسيار بيشتر طرفدار راه‌حل‌هاي دو كشوري هستند، زيرا آنها تحت‌تاثير نابرابري‌هايي قرار دارند كه در سيستم كنوني ايجاد شده است.  شايد شگفت‌انگيزترين يافته از نظرسنجي‌ها اين باشد كه اسراييلي‌ها در كل نسبت به قبل از 7 اكتبر نسبت به آينده خود اميدوارتر هستند. هرمان مي‌گويد كه اين حمله باعث ايجاد حس وحدت در ميان اسراييلي‌ها شد. به ادعاي او، اوايل سال 2023، اجماع از بين رفت. اكنون كه اجماع انتخاباتي تقويت شده، بهتر است مردم بخشي از جمعي باشند كه هم سرنوشت مشترك دارند و هم در تلاش جنگي‌اند. با اين وجود، او هشدار مي‌دهد كه احساس اجماع ممكن است موقتي باشد. هرمان مي‌گويد: «برخلاف احساس دروني بسياري از اسراييلي‌ها در حال حاضر، اختلافات بين چپ و راست بسيار مشهود بود.» وقتي از آنها در مورد ترجيحات در طول جنگ يا آينده سوال مي‌كنيم، هنوز تفاوت قابل‌توجهي بين جهت‌گيري‌هاي سياسي مي‌بينيم. مكلبرگ همچنين هشدار مي‌دهد كه بيش از حد به نظرسنجي‌هاي انجام‌شده در زمان جنگ اعتماد نكنيد. به باورش زماني كه همه‌چيز آرام شود، پاسخ‌ها ممكن است متفاوت باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون