• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5653 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر

كاش اين ‌بار هم فقط شعار داده باشيد

ادعاي ترسناك در آستانه دربي خصوصي‌سازي سرخابي‌ها در 90 روز؟

علي ولي‌اللهي

وزير ورزش و جوانان روز گذشته در محل تالار شهداي دانشكده علوم ورزشي و تندرستي دانشگاه تهران نشستي با دانشجويان داشت و در مورد مسائل مختلف به اظهارنظر پرداخت.

به گزارش روزنامه اعتماد، كيومرث هاشمي در بخشي از سخنان خود با اشاره به اينكه وزارت ورزش و جوانان مگر مي‌تواند تيم‌داري كند؟ گفت: وزارت ورزش وظيفه‌اي براي تيم‌داري ندارد درحالي كه سال‌هاست تيم‌هاي فوتبال استقلال و پرسپوليس را مديريت مي‌كند، آن‌هم در شرايطي كه قانون اجازه نمي‌دهد حتي يك ريال براي اين تيم‌ها هزينه كنيم.
هاشمي در ادامه بار ديگر بحث خصوصي‌سازي سرخابي‌ها را پيش كشيد و يك ادعاي بزرگ به زبان آورد. هاشمي با اعلام اينكه استقلال و پرسپوليس تا پايان سال به بخش خصوصي واگذار مي‌شوند، گفت: اين اتفاق در حد شعار نخواهد بود و عملياتي مي‌شود و به عنوان يك دستاورد بزرگ با راهكارهاي سازمان خصوصي‌سازي مدنظر قرار مي‌گيرد و يك خدمت بزرگ به ورزش است و باعث مي‌شود وزارت ورزش و جوانان به ديگر وظايف اصلي وزارت ورزش بپردازد؛ همه اين شرايط باعث شده وزارت ورزش و جوانان از وظايف خود مانند عمومي كردن ورزش غافل بماند.
در گزارش‌هاي قبلي در همين روزنامه به تاريخچه وعده «خصوصي شدن سرخابي‌ها» اشاره كرديم. وعده‌اي كه در دهه هشتاد و نود با عوض شدن هر شخصي در وزارت ورزش و پيش از آن سازمان تربيت‌بدني به گوش مي‌رسيد. وعده‌اي كه اتفاقا هر بار هم با همين ادبيات بوده است. اينكه وزارت ورزش نبايد تيم‌داري كند كه حرف درستي است، اينكه وزارت وظايف مهم‌تري دارد و اينكه اين‌بار با دفعات قبلي فرق مي‌كند و حتما واگذاري سرخابي‌ها انجام مي‌شود. با اين حال زمان نشان داد كه واقعيت موجود تا چه اندازه با تصورات مديران ورزشي فاصله دارد و اساسا امكان چنين چيزي وجود نداشته است، نه اينكه پروسه خصوصي‌سازي دو باشگاه به سرمنزل مقصود نزديك شده باشد و به هر دليلي متوقف شده باشد.
آخرين‌بار در همين دولت ابراهيم رييسي بود كه حسين قربانزاده به عنوان رييس سازمان خصوصي‌سازي با توپ پر پا به ميدان واگذاري دو باشگاه گذاشت. او با هر ضرب و زوري كه بود 10درصد سهام دو باشگاه را به مردم فروخت كه البته پولش در كمتر از يك نيم‌فصل توسط دو باشگاه دود هوا شد. قربانزاده مدعي بود قطار خصوصي‌سازي استقلال و پرسپوليس روي ريل افتاده و ديگر قابل توقف نيست. او چند بار وعده داد تا چند هفته يا چند ماه بعد كار تمام مي‌شود و يك بار هم تلاش كرد 50درصد سهام دو باشگاه را به شركت‌هاي بزرگ بفروشد كه هيچ كس استقبال نكرد. درنهايت هم خودش رفت و دو باشگاه ماندند لنگ در هوا! با 10درصد سهام فروخته شده، با مناقصه‌اي شكست‌خورده، با پول مردم كه بابت خريد سهام دادند و معلوم نيست چه شد و آينده‌اي مبهم براي دو تيم. 
حالا در آستانه دربي و زماني كه بحث اين دو تيم در داغ‌ترين حالت ممكن  وزير ورزش را با يك ادعاي بسيار بزرگ خصوصي‌سازي سرخابي‌ها مورد توجه قرار داده است: واگذاري تا پايان سال! يعني در عرض 90 روز ديگر استقلال و پرسپوليس ديگر دولتي نيستند و خصوصي به حساب مي‌آيند!
همه آرزو دارند كه چنين اتفاقي زودتر بيفتد اما آيا چنين كار بزرگي در اين مدت كوتاه قابل انجام است؟ صادقانه بايد گفت در وضعيت پيش رو تنها دو حالت را مي‌توان متصور بود يا اين هم وعده‌اي از روي هيجان‌زدگي بوده و مثل وعده‌هاي قبل به سرانجامي نخواهد رسيد يا يك اتفاق واقعا ترسناك رخ خواهد داد. اتفاق ترسناك چيست؟ اينكه وزارت ورزش بخواهد بابت به كرسي نشاندن حرف خود و اينكه ثابت كند حتي در عرض سه ماه مي‌توان كاري كه بيش از 20 سال روي زمين مانده را انجام داد، دست به يك اقدام انتحاري در مورد واگذاري دو تيم بزند. 
اين‌گونه اقدامات عجولانه كه نمونه‌اش را در زمان رياست حسين قربانزاده بر سازمان خصوصي‌سازي ديديم، مي‌تواند آينده دو باشگاه را به ‌شدت تحت‌تاثير قرار دهد و چالش‌هاي قانوني و حقوقي زيادي براي دو تيم به وجود بياورد. مي‌تواند باشگاه‌ها را تا مرز انحلال و نابودي پيش ببرد. مي‌تواند هواداران را مقابل وزارت ورزش قرار دهد و شرايط سختي به وجود بياورد. براي همين هم بايد آرزو كرد كه اظهارات وزير ورزش صرفا شعار بوده باشد و به مرحله عمل نرسد.
اگر وزير ورزش مي‌گويد هيچ چيز ترسناكي در اين زمينه وجود ندارد و همه اقدامات به درستي و مبتني بر قانون و واقعيت‌هاي اين دو تيم و فوتبال انجام شده است لطفا هرچه سريع‌تر اسناد و مدارك مرتبط را منتشر كند. اينكه دقيقا از زمان رفتن قربانزاده چه اقداماتي در زمينه خصوصي‌سازي دو باشگاه صورت گرفته است. پروسه واگذاري به چه شكلي است. آيا قرار است سهام فروخته شود؟ اگر بحث سهام است آيا خريداران حقيقي مدنظر هستند يا حقوقي؟ آيا با شركت‌ها يا هلدينگ‌هاي بزرگ مذاكره شده است؟ آيا بحث بدهي‌هاي اين دو باشگاه حل شده؟ همين حالا استقلال و پرسپوليس روي هم بيش از هزار ميليارد بدهي دارند و هر خريداري بايد بداند تكليف اين پول‌ها چيست. وضعيت حق پخش و استاديوم و ساير موارد هم بايد روشن شود. اگر وزير ورزش مدعي است كه اين‌بار واگذاري دو باشگاه شعار نيست بايد وضعيت اين موارد مشخص شود. بايد نشان بدهد كه روي جزء به جزء پيچيدگي‌هاي خصوصي كردن دو باشگاه فكر شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون