• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5653 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ آذر

رضا جباري در گفت‌وگو با «اعتماد»:

پرسپوليس برنده دربي است

يحيي به لحاظ تعداد جام بهترين مربي تاريخ پرسپوليس است و سزاوار احترام!

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد»، در يكي ‌از‌ مهم‌ترين بازي‌هاي اين فصل ليگ‌ برتر پرسپوليس ‌و استقلال به مصاف يكديگر مي‌روند تا شاهد سومين تقابل دو تيم در سال ۱۴۰۲ باشيم. در ‌دوبازي گذشته اين پرسپوليسي‌ها بودند كه با پيروزي مقابل رقيب دو جام فتح كردند، اما شرايط اين مسابقه نسبت به دو بازي قبل متفاوت است، چرا كه آبي‌ها با مربي جديد در صدر جدول قرار دارند و با توجه به نتايجي كه در اين فصل گرفتند به لحاظ روحي و رواني هم آماده‌تر از قرمزها هستند. با رضا جباري‌، يكي از پيشكسوتان پرسپوليس در خصوص دربي روز پنجشنبه گپ و گفتي ترتيب داديم كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

نظر شما درباره دربي؟

دربي كه هميشه دربي است و حساسيت و جذابيت خاص خودش را دارد. همه ‌تماشاگران منتظر اين دربي هستند و كري‌خواني مي‌كنند. بخشي از اعتبار اين تيم‌ها هم برمي‌گردد به برد در اين بازي. يك جورهايي مي‌شود گفت هم رده با قهرماني است! البته نه در سطح قهرماني بلكه خوشحالي مضاعفي براي هواداران خواهد داشت.

نام دربي كه مي‌آيد چه صحنه‌اي مقابل چشم‌تان تداعي مي‌شود؟

درباره خود من هميشه بدشانسي‌ها در ذهنم مي‌آيد. بخش عمده‌اي از ذهنم با همين بدشانسي‌ها درگير مي‌شود.

اوايل جزو مهره‌هايي بوديد كه با وجود آن همه ستاره كمتر در دربي‌ها روي شما حساب مي‌كردند‌ اما برخلاف انتظار عملكرد چشم‌نوازي داشتيد. براي اين بازي انگيزه زيادي داشتيد؟

مربوط به خود بازيكن است. نگاه بازيكن به دربي خيلي مهم است و نبايد غرق در حساسيت‌ها و حواشي هواداري شد و بايد بازيكن متمركز روي فوتبالش باشد و بهترين خودش باشد. چه درون زمين و چه در بيرون اگر بازيكني ذهنش معطوف حواشي باشد، نمي‌تواند خودش باشد. به لحاظ روحي و رواني بايد آماده بود. درباره من هم فقط به اين فكر مي‌كردم كه بهترين در دربي باشم و دليل موفقيت من هم‌ همين بود.

به نظر شما در بين بازيكنان فعلي پرسپوليس كدام يك مي‌توانند بازي را به نفع اين تيم تمام كنند؟

اميدوارم ‌مهدي ترابي آن آمادگي لازم را داشته باشد، چون چند هفته‌اي مصدوم بود. فكر مي‌كنم مهدي مي‌تواند بار تيم را به دوش بكشد. بخشي از تاكتيك تيم حمله پرسپوليس روي دوش مهدي ترابي است و همه هم اين را قبول دارند. به نظر من مهدي مي‌تواند مهره مفيدي در دربي باشد.

در استقلال بازيكني وجود دارد كه به عنوان يك پرسپوليسي نگران‌تان كند؟

نه، بازيكني كه قابليت اين را داشته باشد كه بخواهد ما را اذيت كند و از او بترسم نيست! هرجور نگاه مي‌كنم پرسپوليس تيم بهتري است. نه از روي تعصب بخواهم صحبت كنم وقتي شرايط را كنار هم مي‌گذارم به نظر من به لحاظ مهره‌اي پرسپوليس تيم‌ بهتري است.

وضعيت نيمكت مربيان را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ يك طرف آرام و طرف ديگر جنجالي‌!

هر سرمربي يك سبكي براي خودش دارد بعضي مربيان بعد از گلزني تيم‌شان خيلي خوشحالي مي‌كنند و بعضي‌ها اصلا خوشحالي نمي‌كنند! اما سبك مربيگري با آنچه از اصول خارج شود، متفاوت است. مثلا سيمئونه يك مقدار پر حرارت است خب اين سبك او است، اما اگر بخواهيم توهين كنيم، مي‌گويند حواشي غيرفوتبالي كه از اصول خارج است. با سبك مربيگري پر حرارت مشكلي ندارم اما از آن حيطه اخلاقي خارج نشود.‌ اگر خارج شود به تيم ضربه مي‌زند. در مربيگري هم توصيه شده به آرامش. آرامش در كنار زمين يا روي نيمكت كمك مي‌كند تا بهترين تصميمات گرفته شود. اين آرامش روي نيمكت پرسپوليس خيلي به تيم كمك مي‌كند.

صحبت از مربي شد قبول داريد در چند هفته اخير در حق يحيي كم لطفي شد يا نظر ديگري داريد؟

شما خودتان در حوزه خبري كار مي‌كنيد در همه جا انسان‌هاي پاك و شريف داريم و يكسري‌ها هم هستند كه چه با دشمني چه غير دشمني مطلبي مي‌نويسند. خودتان مي‌دانيد چه داستان‌هايي پشت يحيي از اول فصل بود. به وضوح مي‌دانستم كه منتظر بودند تا يحيي ۲ تا باخت يا ۲ مساوي بدهد تا شروع كنند به تخريب او، اين را شنيده بودم. اما اين اتفاق در طول فصل رخ ‌نداد و نتوانستند آنچه مي‌خواهند را درباره يحيي شروع كنند. تا در اين ۵، ۶ هفته كه تيم مساوي كرد و نبرد آن افراد منتظر همين بودند و شروع به زدن يحيي كردند. يك تيمي تشكيل شده بود كه اين كار انجام شود‌. هوادار احساسي است و وقتي تيتري عليه مربي زده مي‌شود را مي‌بيند وارد اين فضا مي‌شود و ناخواسته عليه يحيي شعار مي‌دهد. يعني بخشي از هواداران ‌ناخواسته ‌وارد اين مسائل مي‌شوند. در بازي با الدحيل من در استاديوم بودم و از همان اول دو نفر شعار مي‌دادند يحيي حيا كن و... از بس اين دو نفر ادامه دادند تا شدند ۵ نفر بعد شدند ۲۰ نفر و يك دفعه ۵ هزار نفر شدند. اواخر بازي چون هواداران عصبي بودند آن شعار كمك مي‌كرد تا خشم‌شان فروكش كند. اول از تيترهاي منفي شروع مي‌شود و دو نفر در استاديوم شروع به شعار دادن مي‌كنند تا به آنجا ختم شد. يحيي كجا بد نتيجه گرفته؟ الان در كورس قهرماني هستيم و در حذفي هم حضور داريم. در آسيا هم در گروه مرگ كه با آن وضعيت ميليمتري حذف شديم اگر هم صعود مي‌كرديم مگر تا چقدر مي‌توانستيم بالا برويم؟ واقعا حق يحيي اين شعارها نبود. به هواداران هم گفتم يحيي بهترين مربي تاريخ پرسپوليس به لحاظ جام بردن است و براي او احترام قائل باشيد. اين آدم پشت مردم كشورش ايستاد و همه‌چيز را به جان خريد. او پاي هواداران پرسپوليس ايستاد وگرنه مي‌توانست همان زمان كه جام‌ها را درو كرد سربلند باشگاه را ترك كند و جاويد نام بماند، اما بازهم ماند و جا نزد تا باز هم براي موفقيت تيم و خوشحالي هواداران كار كند. اگر يك روز هم ‌نخواستيم يحيي باشد حالا به هر دليلي بايد با احترام با اين مرد برخورد كنيم و اين براي شخصيت خودمان خوب است.

دربي چند چند مي‌شود؟

نتيجه را نمي‌دانم اما پرسپوليس مي‌برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون